• Anonym (Psykbryt!)

Var köper man STORA öronproppar?

Jag håller allvarligt talat på att få psykbryt på oljudet hemma som kommer utifrån. Går med gamla öronproppar och hörselkåpor inne för att ens stå ut. Har jättestora örongångsöppningar och de vanliga sorterna öronproppar funkar absolut inte. För det mesta stannar de inte ens i örat utan trillar ut! 
    Och innan ni tjatar om flytt och liknande så kan jag upplysa om att vi redan bor på landet med ena enda granne vi inte hör alls och ingen bilväg nära- det är mest troligt vindkraftverken från grannbyn som hörs ( som inte fanns när vi köpte gården...). Man säljer inte sitt drömboende heller. Ibland har jag helt seriöst funderat på att sticka in strumpstickor i öronen så jag får sämre hörsel...

• Svar på tråden Var köper man STORA öronproppar?
  • Anonym (Psykbryt!)
    Tecum skrev 2018-11-05 19:58:18 följande:
    Har samma problem som du, ljudkänslig men öronpropparna är för små. De bästa fanns på Granngården, orangea, vet inte om de fortfarande tillverkas.

Och var försiktig med vad du önskar, det kan slå in. Jag har sämre hörsel och det är inte kul alls. Svårt att hänga med i samtal, i synnerhet i sällskap, och svårt att höra vad de säger på föreläsningar och utrop i högtalare.
    Har flera orange, vet inte var de är inköpta, men som sagt för små allihopa.

Jo, hellre dålig hörsel än den här tortyren! Ska mina barn växa upp med en mamma med hörselkåpor på sig? En mamma som inte kan koncentrera sig längre för varje sekund dygnet runt vrålar det i örat?  Maken hör dåligt, han hör inte detta ljud ö.h.t, inte en massa andra småljud jag hör heller. Han brukar säga att jag hör som en hund och det ligger mycket i det. Just nu håller ljudet på att förstöra mitt liv mer eller mindre, kan nästan tänka mig bli särbo för att slippa. Men flytta vart?! Ljudet finns i stan också och där vet jag att de nyss byggt en vindkraftspark så det är jättesvårt komma undan.
  • Anonym (audionom)

Hej TS!

Om ingen annan hör det ljud som du beskriver skär i öronen så är det nog tyvärr antingen ljudhallucinationer eller tinnitus du har. Det kommer aldrig att hjälpa med hörselskydd utan dina åkommor kommer att bli värre och värre genom att du ljudisolerat dig.

Sök hjälp för detta för det blir bara värre och värre.

Ska du ha bra hörselskydd så investera i formgjutna hörselskydd. Dessa kan du även sova med.

Jag är leg audionom och träffar en del patienter med dina besvär.

• Tecum
    Anonym (Psykbryt!) skrev 2018-11-05 21:27:57 följande:
    Har flera orange, vet inte var de är inköpta, men som sagt för små allihopa.

Jo, hellre dålig hörsel än den här tortyren! Ska mina barn växa upp med en mamma med hörselkåpor på sig? En mamma som inte kan koncentrera sig längre för varje sekund dygnet runt vrålar det i örat?  Maken hör dåligt, han hör inte detta ljud ö.h.t, inte en massa andra småljud jag hör heller. Han brukar säga att jag hör som en hund och det ligger mycket i det. Just nu håller ljudet på att förstöra mitt liv mer eller mindre, kan nästan tänka mig bli särbo för att slippa. Men flytta vart?! Ljudet finns i stan också och där vet jag att de nyss byggt en vindkraftspark så det är jättesvårt komma undan.
    Men vindkraftverk står ju stilla när det inte blåser, hör du alltid ljudet är det något annat. Har du provat med "avledande ljud" i hemmet, typ låg musik? Kan lindra tinnitus har jag hört.
  • Anonym (realist)

Kolla upp om det inte är ett vitt ljud maskin du kan behöva.

Annars finns det formbara öronproppar olika typer vissa av  vax andra av silikon.
    Men om du vill ha något riktigt bra ska du skaffa dig ett par formgjutna öronproppar.
    Kolla med jaktbutiker för dessa.

• EnAnonumius

Ett tipps..
    Skaffa in individuellt anpassade hörselskydd,.
    D.v.s de gjuter av din hörselgång, och så de blir formanpassade efter dina hörselgångar. Du slipper problemet med att "alla hörselproppar är för små".

http://www.brahorsel.se/produkter/horselskydd/

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Psykbryt!)
    Anonym (audionom) skrev 2018-11-05 21:38:29 följande:
    Hej TS!
    Om ingen annan hör det ljud som du beskriver skär i öronen så är det nog tyvärr antingen ljudhallucinationer eller tinnitus du har. Det kommer aldrig att hjälpa med hörselskydd utan dina åkommor kommer att bli värre och värre genom att du ljudisolerat dig.

Sök hjälp för detta för det blir bara värre och värre.
    Ska du ha bra hörselskydd så investera i formgjutna hörselskydd. Dessa kan du även sova med.

Jag är leg audionom och träffar en del patienter med dina besvär.
    Nej, det är absolut INTE tinnitus!! Såna ljud hör maken som är hörselskadad p.g.a jobbet och de försvinner aldrig. Det finns alltid där säger han. Det här ljudet har kommit och gått genom åren. Och hallucinationer- nä du anklaga mig för att vara psyksjuk, det vägrar jag ta emot. Du kanske inte vet att vindkraftverk låter nåt oerhört? Det var efter de kom upp ljudet började och efter de kom upp i stan jag började hör dom där också. INGEN annanstans i hela Sverige har jag hört dom! Vore det tinnitus skulle jag ju höra ljudet överallt- eller hur? I nästa storstad vi bor nära har jag aldrig hört ens en antydan till detta ljud.
  • Anonym (Psykbryt!)
    Tecum skrev 2018-11-05 22:11:06 följande:
    Men vindkraftverk står ju stilla när det inte blåser, hör du alltid ljudet är det något annat. Har du provat med "avledande ljud" i hemmet, typ låg musik? Kan lindra tinnitus har jag hört.
    Nej, ljudet har alltid kommit och gått genom åren. Aldrig funnits där hela tiden. Låg musik hjälper inte alls, får ha tv:n på högsta ljudet för att avleda och så kan jag inte göra mot barnen.
  • Anonym (audionom)
    Anonym (Psykbryt!) skrev 2018-11-05 23:30:11 följande:

Nej, det är absolut INTE tinnitus!! Såna ljud hör maken som är hörselskadad p.g.a jobbet och de försvinner aldrig. Det finns alltid där säger han. Det här ljudet har kommit och gått genom åren. Och hallucinationer- nä du anklaga mig för att vara psyksjuk, det vägrar jag ta emot. Du kanske inte vet att vindkraftverk låter nåt oerhört? Det var efter de kom upp ljudet började och efter de kom upp i stan jag började hör dom där också. INGEN annanstans i hela Sverige har jag hört dom! Vore det tinnitus skulle jag ju höra ljudet överallt- eller hur? I nästa storstad vi bor nära har jag aldrig hört ens en antydan till detta ljud.

Tinnitus är högst individuellt och är helt unikt för den enskilda individen. Det är olika typer av ljud, vissa hör bara tinnitus en på kvällar och andra dygnet runt. Vissa hör högfrekventa ljud och andra hör mer av ett brusande ljud. Så man kan aldrig jämföra sig med andra. Man kan ha öronbedövande tinnitus i en månad för att sedan försvinna en vecka för att sedan komma tillbaka.

Vart har jag anklagat dig för att vara psyksjuk? Jag jobbar dagligen med människor med dina besvär. Jag vet inte vilket typ av svar du vill höra eftersom du inte vill ta emot goda råd. Men du kommer inte få någon Lindring med den inställningen.
  • EnAnonumius
    Anonym (Psykbryt!) skrev 2018-11-05 23:30:11 följande:
    Snälla du, du kan ju knappast använda din make som "fakta mall" för hur Tinnitus är för olika individer.

Jag har s.k "spännings tinnitus",  d.v.s jag kan få tinnitus i örat när jag har spända axlar och hals som går upp mot örat.  När dessa spänningar släpper så försvinner min tinnitus med. Min hörsel är perfekt i övrigt faktiskt och är en aning bättre än genomsnittet för min ålder.
    Så man behöver inte alls vara hörselskada för att få tinnitus. Då all tinnitus beror inte på "skadligt buller".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (pinnen)

Vart i Sverige har dom sätt vindkraftverk inne i stan??

Som anonym(audionom) säger så är tinnitus högst individuellt. För mig varierar den kraftigt från ett lågt högfrekvent pip till ett skriande högt pip, ibland är det dova toner och ibland pulserar det som om att jag hör blodet strömma förbi örat. Men, om det blir tyst för dig när du använder hörselskydd så är det inte tinnitus det rör sig om. För oss med tinnitus så är total tystnad en plåga!

Men ts, om inget hjälper så kanske det är läge att sälja huset o flytta. Det är inget drömboende om du plågas så...

• Anonym (pinnen)

Jo, stress triggar tinnitusen!

• Tecum

Jag har också tinnitus, lyckligtvis en lindrigare variant, men det hörs bara ibland och det kan vara olika typ av ljud.
    Men om hörselskydd hjälper är det inte tinnitus.

• Bananböjaren

Som flera har påpekat så är det frågan om tinnitus. På de flesta större orter finns olika tinnitusföreningar och grupper, där kan du säkert få råd och hjälp.

• Temugg
    Anonym (Psykbryt!) skrev 2018-11-05 21:21:35 följande:
    Japp, provat och visst, det går väl ganska bra om än inte optimalt några dar. Sen går de inte forma längre och har blitt stenhårda och halkar ur direkt. De är väl gjorda för max 2 dar tror jag och kostar runt 50-lappen så det skulle bli dyrt med såna!
    Jag kör på silikon varje natt sen jag provade dem första gången! Det är sant att de stelnar till men jag håller dem i handen ock värmer upp dem i tio minuter eller så (läser en bok eller kollar mobilen under tiden) och sen går de att forma igen.
Svar på tråden Var köper man STORA öronproppar?