• Smindy

Hjälp mig!!!

Ni andra som ammar, är ni oxå känsliga om brösten??
    Jag fryser om brösten hela tiden! Skulle kunna ha 5 lager kläder på mig & ändå fryser jag om brösten! Jag har bröstvärmare i flectalon (tror jag det heter) men dom hjälper inte...
    Jag har (hör & häpna) lagt in trosor (helt vanliga i bomull) i bh:n & dom känns ju skönare än dom andra från apoteket iaf! Jag har så ont i bröstvårtorna oxå! Dom är inte såriga längre men dom är så röda & irriterade & inget får komma åt dom!
    & självklart gör det förjävligt ont när han suger tag...

Det är mitt tredje barn & jag hade samma problem med dom andra...

Alla från bvc säger ju att brösten kommer vänja sig, men första barnet ammade jag i 3 månader & det gick aldrig över! Jag grät när jag ammade...

Jag blir så ledsen för jag vill ju amma men jag vill inte lida för att ge mitt barn mat!

Jag har amningsnappar hemma men dom är inte bra! Han får inte tag i bröstet om jag använder dom & så känns den så stor...
    Vilken amningsnapp rekommenderar ni? Jag har köpt dom jag har från apoteket.

Jag smörjer vårtorna med bröstmjölk flera gånger (innan amning för att det ska glida lite så att greppet ska bli större, efter amningen, under amning smörjer jag det bröstet han inte äter från...) Jag tycker ju att jag gör allt för att det ska bli bra men det ger sig fan inte...

Hur är det för er? Ge mig alla tips ni kan komma på om att jag fryser så om brösten, att dom är så känsliga & att jag har så ont!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-13 15:19:04:
    Noah har hunnit bli 1 månad!

• Svar på tråden Hjälp mig!!!
  • mica05

Xylocain är väl en allmänt smärtlindrande kräm. Alltså inte speciellt för brösten.

• Smindy

Jo det vet jag men jag tycker att hon på bb borde ha vetat att man kan ha den på brösten! Jag hoppas iaf att det blir bättre snart för jag vill kunna amma utan att ha ont...

• Bebis06

Har precis samma problem som du. Höger är värst. Det vill liksom inte läka och sen känns det som om det jag har is på vårtorna hela tiden. Sambon får inte ens tänka tanken på att mysa. Känns som att det kommer att ta lååång tid innan vi få vuxenmysa "på riktigt"
    Vill ju att amningen ska vara så där mysig som alla säger att det är...

• Tygtiiger

Om du har xylocain på bröstvårtorna så kom ihåg att tvätta dem innan bebisen suger, för h*n ska inte äta den gelen. Den ska du smeta på drygt en halvtimme innan du ammar.
    Jag hade mycket mjölkstockning och när det var som ömmast isade jag bröstvårtorna några minuter innan han började amma, det lindrade bra mot den där hemska "ta-tag-smärtan".
    Kolla på sportaffärerna och naturkompaniet, de har ibland sportbehå i fleece, det borde väl vara något för dig?
    Det låter nästan som om du har fått torsk (svamp) på bröstvårtorna, då brukar de bli alldeles hallonröda och se lite spruckna ut, även om där inte är några direkta sår. Kolla om bebisen har svamp i munnen! Jag fick både bröst och bebis penslade med gentianaviolett av min bvc-sköterska två ggr, sedan blev det bättre. Men det slutade faktiskt inte göra ont helt och hållet förrän efter dryga tre månader.

• Tygtiiger

Om du har xylocain på bröstvårtorna så kom ihåg att tvätta dem innan bebisen suger, för h*n ska inte äta den gelen. Den ska du smeta på drygt en halvtimme innan du ammar.
    Jag hade mycket mjölkstockning och när det var som ömmast isade jag bröstvårtorna några minuter innan han började amma, det lindrade bra mot den där hemska "ta-tag-smärtan".
    Kolla på sportaffärerna och naturkompaniet, de har ibland sportbehå i fleece, det borde väl vara något för dig?
    Det låter nästan som om du har fått torsk (svamp) på bröstvårtorna, då brukar de bli alldeles hallonröda och se lite spruckna ut, även om där inte är några direkta sår. Kolla om bebisen har svamp i munnen! Jag fick både bröst och bebis penslade med gentianaviolett av min bvc-sköterska två ggr, sedan blev det bättre. Men det slutade faktiskt inte göra ont helt och hållet förrän efter dryga tre månader.

• Heranell

Om du har torsk/svamp på brlöstvårtorna kan du prova att tvätta av vårtorna efter amning med Vichyvatten/mineralvatten. Det gjorde jag istf att greja i Alices min (hon hade iof väldigt lite men mina vårtor kliade infernaliskt) och det hjälpte jättebra.

• Hallonpaj

Fast om du bara bedövar tillfälligt så löser det ju inga problem på sikt. Om du har en infektion i bröstet så måste den ju behandlas.

• Smindy

Vichyvatten har man ju hört att man kan använda men det hjälper inte! Igår upptäckte jag att jag hade en spricka på den högra!! Precis där vårtan börjar hade jag en spricka, precis som om vårtan börjat lossna! Så jag kokade upp mina amningsnappar som jag inte använt på ett tag & använde den på den högra tutten! Sen när han åt från den vänstra så smörjde jag den högra med brösmjölk typ 1 gång/minut! Så jag råkörde för att få sprickan att läka! & idag är det bättre!

Men som sagt så har jag säkert svamp & ska ta kontakt med bvc!

Någon skrev att hon isade vårtorna innan barnet tog tag... Men för mig låter det som att frysa ihjäl eftersom jag fryser så jävla mycket om brösten!! Så det skulle inte funka för mig... Jag kan inte ens gå ut med 3-4 tröjor på mig + en vinterjacka utan att vårtorna ska styvna så att det känns som att dom ska försvinna totalt!

Fleecebh lät otroligt skönt!! Ska kolla om jag hittar nån!

Tack för alla tips & råd! Jag står & väger mellan att sluta amma & fortsätta kämpa på hela tiden! Jag hoppas att det ordnar sig & att jag kan amma utan att ha ont!

• Pejo

Ett annat tips för frusna bröst är en vetekudde som man värmer i micron
    Extra HALSDUK runt brösten är med skönt för frusna bröst... (alltså innanför jack

Hoppas att det löser sig...

• linalotta

...jag provade också apotektets amningsnapp, men den va mega mega stor och inte alls skön. Det finns en modell som är mindre och bara en "halvmåne" som jag köpte på barnens hus, den finns i S M L och passade mig bättre iallafall!

...sen köpte jag "vantvärmare" på Klas Olsson, sånna som man knäpper på och så blir de varma och sedan stoppar man dom i vatten för att kunna använda dom igen. Dom e jättesköna och ha i bhn om man har ont eller ska gå ut eller nåt!!

:)

Svar på tråden Hjälp mig!!!