• Smindy

Hjälp mig!!!

Ni andra som ammar, är ni oxå känsliga om brösten??
    Jag fryser om brösten hela tiden! Skulle kunna ha 5 lager kläder på mig & ändå fryser jag om brösten! Jag har bröstvärmare i flectalon (tror jag det heter) men dom hjälper inte...
    Jag har (hör & häpna) lagt in trosor (helt vanliga i bomull) i bh:n & dom känns ju skönare än dom andra från apoteket iaf! Jag har så ont i bröstvårtorna oxå! Dom är inte såriga längre men dom är så röda & irriterade & inget får komma åt dom!
    & självklart gör det förjävligt ont när han suger tag...

Det är mitt tredje barn & jag hade samma problem med dom andra...

Alla från bvc säger ju att brösten kommer vänja sig, men första barnet ammade jag i 3 månader & det gick aldrig över! Jag grät när jag ammade...

Jag blir så ledsen för jag vill ju amma men jag vill inte lida för att ge mitt barn mat!

Jag har amningsnappar hemma men dom är inte bra! Han får inte tag i bröstet om jag använder dom & så känns den så stor...
    Vilken amningsnapp rekommenderar ni? Jag har köpt dom jag har från apoteket.

Jag smörjer vårtorna med bröstmjölk flera gånger (innan amning för att det ska glida lite så att greppet ska bli större, efter amningen, under amning smörjer jag det bröstet han inte äter från...) Jag tycker ju att jag gör allt för att det ska bli bra men det ger sig fan inte...

Hur är det för er? Ge mig alla tips ni kan komma på om att jag fryser så om brösten, att dom är så känsliga & att jag har så ont!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-13 15:19:04:
    Noah har hunnit bli 1 månad!

• Svar på tråden Hjälp mig!!!
  • lisabeth

Testa apotekets bröstvårtsskydd!! De ser ut som mjölkuppsamlingskoppen men har hål i "koppen" så att det kommer luft till bröstvårtan. se länken nedan

www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp&ProductSKU=100065&prodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo

De gör att inget kommer åt bröstvårtan vilket är skönt när de är ömma och såren läker snabbare också. Sedan skulle jag rekomendera apotekets bröstvårtskräm om det ej fungerar med bröstmjölk.

Skickar styrkekramar!

Lycka till!!

Ps Här i stan är bröstvårtskydden beställningsvara på alla apotek utom huvudapoteket så stå på dig om de inte riktigt har koll de kan beställa dem.

• glammis

jag har också jätteont i brösten (skrev ett inlägg precis angående kärlkramp men har ej fått några svar) först fick jag kräm mot svamp men det hjälpte inte (trodde i och för sig inte att det var det men provade iallafall) nu äter jag pencillin mot "infektion" i brösten (läkaren var inte så jätte påläst om amningsproblem) de har jag nu ätit i snart en vecka men utan resultat. själv är jag nu övertygad om att jag har kärlkramp (raynards fenomen eller nåt sånt heter det egentligen). jag är precis som du jättefrusen och känslig om brösten, det sticker som nålar i dem speciellt på nätterna och när min pojk suger så bränner det som fan i hela vårtgården. efter han har ätit så är bröstvårtorna kritvita och det gör jätteont! så nu ska jag försöka få tag i nitroglycerin kräm - vet någon om detta är receptbelagt??!

• BillaBong

Jag är superkänslig på brösten! Men jag fryser inte om dem. Snarare tvärtom, det är som en brännande känsla samtidigt som jag mer ryser och iom det ryser ju även bröstvårtorna, blir hårda och det gör ännu ondare :P Tycker också att det är obehagligt när något kommer åt dem. Kan inte ens ligga på sidan i sängen för att då nuddar de lakanet pyttelite och det räcker...

Kanske inte ska säga att det gör ont direkt, det är mer VÄLDIGT obehagligt. Nova är en månad i morgon och BM säger också att det här ska gå över. Det har ju blivit väldigt mycket bättre, i början skrek jag nästan rakt ut när jag skulle amma och grät mig igenom amningarna i princip. Nu är det inte alls så. Så förhoppningsvis blir det bättre ändå.

Jag har vanliga amningsinlägg från Apoteket. Regania tror jag de heter? Funkar bra tycker jag.

Amningsnapp har jag också, men använder den inte. Det verkar som om det inte kommer ut tillräckligt mycket med mjölk så hon suger hårdare och det gör att det gör ännu ondare. Ond cirkel.

Har tyvärr inget bra råd att komma med :/

• Hallonpaj

BillaBong:
    En brännande känsla är typiska symptom på svamp! Bvc har tyvärr inte alltid så bra kunskap om amning, och de har sällan labb med möjlighet till provtagning och odlingar. Sök vård nån annanstans, tex vårdcentralen eller sjukhuset. Det kan mycket möjligt vara så att du har en infektion som behöver behandlas!

• BillaBong

Hallonpaj:
    OJ! Ja. Det ska jag göra i så fall! Men det syns inget varken på mig eller i Novas mun (om det är Torsk du menar, det ska väl göra att barnets mun blir delvis vit?)... Det enda som är lite annorluna på mig motför innan är att det blivit mer rosa mitt fram på böstvårtorna och inte brunt som på resten. Ska prata med BM i första hand, ska dit snart. Får se om hon säger ngt. Börjar hon vela går jag till min vårdcentral.

• Hallonpaj

ja, billa bong, rosa lätt svullna bröstvårtor tyder också på svamp! oj, en liten olycka, jag ammar *s* skriver med vänster :-d

• BillaBong

Det låter ju faktiskt väldigt mycket som att det är svamp. Hua. Läskigt! Varför får man sånt?

Du får leka lite svampexpert nu, märker du det?

• Hallonpaj

*s*
    Nä jag vet inte faktiskt.

Tyvärr är jag svampexpert även på andra sätt - har själv fått svamp på ett annat ställe ... Inte lika komiskt som det låter, himla plågsamt faktiskt. Kliar som jag vet inte vad ... Den här årstiden med varma långkalsonger och täta jeans kan inte vara bra, usch och fy!

Jo, det är väl samma faktorer som påverkar svamp i brösten, för varmt och fuktigt? Jag hade snäckskal dygnet runt när jag hade såriga bröstvårtor, då fick jag svamp. (jag veeet att man inte skulle ha dem jämt, men de lindrade ju och jag var desperat! ) Jo, och så för mycket socker och kryddstark mart kanske? Antibiotika som slår ut balansen, ja allt sånt.

Men om det är svamp så finns det både salvor och medicin att behandla med, viktigt att kolla upp. Det ska inte göra ont att amma.

• BillaBong

Hallonpaj:
    Nu när du nämner ordet "klia" slår det mig att det gör det med, men väldigt lite. Nästan så att det är plågsamt skönt när hon snuttar ibland för att hon kliar lite samtidigt då...gör ju för ont att själv klia med fingret :P

Stackare, som fått stå ut med det lite varstans Men då vet du ju vad du pratar om och det tackar jag för

• Smindy

Tack alla som skrivit diverse råd & tips!

BillaBong- Jag vet PREEECIS vad du snackar om när du säger ryser!!! Jag kan inte ens tänka på att rysa utan att just rysa om bröstvårtorna... När jag ser barnen rita med tuschpennor ryser jag om brösten... & att ta på papper (toapapper/hushållspapper) är jätteobehagligt! Vek ihop en kartong här om dagen & ljudet & känslan var sååå äckligt obehaglig!

Jag har pratat med bvc & hon sa att hon inte såg nån torsk i munnen på honom iaf! Men jag tycker ju att jag har svampsymptom på brösten... Rosa vårtor & så kliar det ibland just då han äter... Förstår än en gång BillaBong när hon skriver om att det är "plågsamt skönt" när han suger då det kliar lite lite... Så jag behandlar mig själv & honom med mineralvatten...

Smärtan har gett med sig en hel del! Jag hade ju en stor spricka på höger vårta då jag skrev inlägget & den försvann efter ihärdigt smörjande med bröstmjölk!!

Jag luftar mina bröst så mycket som möjligt! Är det bara vi hemma så går jag med brösten framme efter en amning!

Angående amningsnapp så har jag ju apotekets napp som är formad som en "MAM" napp alltså inte rund... Själva knoppen för vårtan känns för stor på den.
    Någon skrev att det finns amningsnappar med olika storlekar, det visste inte jag. Ska försöka få tag i en bättre!

& jag fryser inte alls lika mycket som då jag skrev inlägget! Jag funderade på om det hade att göra med att jag hade lågt järnvärde, kanske därför jag frös så... Jag har ätit järntabletter ett tag nu & fryser inte alls lika mycket längre...

Har jag kämpat till nu med det här kan jag lika gärna kämpa ett tag till! För jag vill ju amma för hans skull + att det är bra för min viktnedgång!!

Tack än en gång till er som hjälpt mig!

• BillaBong

Smindy:
    Haha! Vad lustigt, jag är precis likadan när det gäller att rysa! Bara nu när jag skriver det så ryser jag - aj aj!

Nej, Nova ser inte heller ut att ha torsk i munnen. Konstigt.

Mineralvatten, är det Vichy som gäller då? :P Är inte alls inne på varken det när det gäller torsk eller att dricka. Dricker inte läsk själv nämligen och har aldrig gjort.

Går också alltid med brösten framme när jag är hemma och vi inte har besök, så jag tycker det är lite konstigt att det blivit såhär. Tänk då hur det kanske blivit om jag gått som "vanligt folk", med kläder på mig :P Det vill jag inte ens tänka på!

Det där med att frysa och järnbrist kan säkert stämma. När jag var gravid och hade järnbrist fick jag som lite frossa och kände mig febrig. Kanske var något liknande du kände?

Lycka till!

• Hallonpaj

"Mineralvatten, är det Vichy som gäller då? "

Ja, det är de gula glasflaskorna, de som innehåller bikarbonat. Man kan också blanda bikarbonat med vatten, men jag minns inte koncentrationen nu.

• Nattviolen

För att slippa känna sig kall om brösten och ha skav mot bröstvårtorna finns det inget bättre än fetvadd (tycker jag)

Om det inte ligger något medicinskt bakom förstås, som lågt hb eller så.

• BillaBong

Hallonpaj:
    Ok! Då ska jag köpa en en flaska redan i dag! Hur ska man göra sen då? Likadant som när man gör mjölkbad, eller ska man badda bröstvårtorna med det?

Svar på tråden Hjälp mig!!!