• Anonym (Anony­m)
    Äldre 11 Nov 17:54
    2140 visningar
    16 svar
    16
    2140

    Hur funkar det med faderskapstest?

    Om man väntar barn med en tjej som man inte har någon kontakt med nu pga många anledningar och man vill göra ett faderskapstest för att verkligen säkerställa att det är ens barn hur går man till väga då?

  • Svar på tråden Hur funkar det med faderskapstest?
  • Anonym (Fam rätt)
    Äldre 11 Nov 18:02
    #1
    +1

    När du kallas till familjerätten för att erkänna faderskapet berättar du att du inte är säker på att du är fadern och då ombesörjer vi ett dna-test.

  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 18:06
    #2
    Anonym (Fam rätt) skrev 2018-11-11 18:02:07 följande:

    När du kallas till familjerätten för att erkänna faderskapet berättar du att du inte är säker på att du är fadern och då ombesörjer vi ett dna-test.


    Oke, men om mamman väljer att inte ange fader utan fader okänd blir det då jag som måste kontakta familjerätten för ett faderskapstest?
  • Anonym (Fam rätt)
    Äldre 11 Nov 18:19
    #3
    Anonym (Anonym) skrev 2018-11-11 18:06:12 följande:

    Oke, men om mamman väljer att inte ange fader utan fader okänd blir det då jag som måste kontakta familjerätten för ett faderskapstest?


    Ja för vem ska annars veta att du finns?
  • Anonym (Emma)
    Äldre 11 Nov 18:35
    #4
    +1
    Anonym (Anonym) skrev 2018-11-11 18:06:12 följande:

    Oke, men om mamman väljer att inte ange fader utan fader okänd blir det då jag som måste kontakta familjerätten för ett faderskapstest?


    Hon kan dock inte ange fader okänd hur som helst som jag förstår det, myndigheterna går ganska långt för att fastställa fader. Jag har en väninna som fått barn där fadern verkligen är okänd (one night stand som hon varken vet vad han heter, minns hur han ser ut eller något alls) och hon hat varit på upprepade intervjuer där de försökt pressa henne på info om vem fadern är trots att hon berättat hur det ligger till..
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 18:40
    #5
    Anonym (Fam rätt) skrev 2018-11-11 18:19:18 följande:

    Ja för vem ska annars veta att du finns?


    Absolut! Hur länge kan man förvänta sig att vänta på att få hem en kallelse om faderskapstest eller är det bästa att göra att kontakta familjerätten själv direkt då man vet att hon fött eller kan man göra det innan barnet är fött? Förlåt för många frågor men de va inte på det här sättet jag tänkte skaffa barn men nu ha det tyvärr blev så och jag vill vara en del av mitt barns liv. Tyvärr har jag och mamman dålig kontakt men jag har sagt att skulle hon välja att behålla så vill jag vara barnets pappa och inte bara en spermadonator som sedan kanske 18år senare blir kontaktad av en 18 årig person som sedan undrar varför jag inte varit en del av hens liv. Vill ta mitt ansvar men mamman hotar med liknande att vill jag inte ha med henne och göra så få jag inte träffa barnet häller.... har sagt att enda kontakten jag vill ha med henne är endast gällande barnet men hon vill mer och hotar då med att ja inte ska få träffa barnet osv...
  • Äldre 11 Nov 18:43
    #6

    Kontakta dem redan nu och berätta läget och fråga hur du går vidare. Skadar ju inte. Men du får nog inte göra ett test innan barnet är fött.

  • Anonym (Fam rätt)
    Äldre 11 Nov 19:29
    #7
    Anonym (Anonym) skrev 2018-11-11 18:40:43 följande:

    Absolut! Hur länge kan man förvänta sig att vänta på att få hem en kallelse om faderskapstest eller är det bästa att göra att kontakta familjerätten själv direkt då man vet att hon fött eller kan man göra det innan barnet är fött? Förlåt för många frågor men de va inte på det här sättet jag tänkte skaffa barn men nu ha det tyvärr blev så och jag vill vara en del av mitt barns liv. Tyvärr har jag och mamman dålig kontakt men jag har sagt att skulle hon välja att behålla så vill jag vara barnets pappa och inte bara en spermadonator som sedan kanske 18år senare blir kontaktad av en 18 årig person som sedan undrar varför jag inte varit en del av hens liv. Vill ta mitt ansvar men mamman hotar med liknande att vill jag inte ha med henne och göra så få jag inte träffa barnet häller.... har sagt att enda kontakten jag vill ha med henne är endast gällande barnet men hon vill mer och hotar då med att ja inte ska få träffa barnet osv...


    Om hon inte uppger dig som möjlig far när kommunen kontaktar dig så kommer du ju inte alls att kallas. Och då får du själv uppmärksamma dem på att du kan vara far när du vet att barnet fötts. Kontakt med modern tas väldigt fort efter förlossning.
  • Anonym (Jill)
    Äldre 11 Nov 19:54
    #8
    Meriall skrev 2018-11-11 18:43:38 följande:

    Kontakta dem redan nu och berätta läget och fråga hur du går vidare. Skadar ju inte. Men du får nog inte göra ett test innan barnet är fött.


    Meriall skrev 2018-11-11 18:43:38 följande:

    Kontakta dem redan nu och berätta läget och fråga hur du går vidare.


    Håller med. Ge henne inte gemensam vårdnad för då kan du kanske inte vara föräldraledig och hon kan flytta med ditt barn vart hon vill.

    Barnet har alltid rätt till sin pappa. Hon kan hota hur mycket hon vill.
  • Anonym (Fam rätt)
    Äldre 11 Nov 20:38
    #9
    Anonym (Jill) skrev 2018-11-11 19:54:22 följande:

    Håller med. Ge henne inte gemensam vårdnad för då kan du kanske inte vara föräldraledig och hon kan flytta med ditt barn vart hon vill.

    Barnet har alltid rätt till sin pappa. Hon kan hota hur mycket hon vill.


    Eftersom de inte är gifta så får hon automatiskt ensam vårdnad.
  • Anonym (Jill)
    Äldre 11 Nov 21:26
    #10
    Anonym (Fam rätt) skrev 2018-11-11 20:38:24 följande:

    Eftersom de inte är gifta så får hon automatiskt ensam vårdnad.


    Jag vet, jag formulerade mig fel. Det jag naturligtvis menade är att han bör begära gemensam.
  • Anonym (Fam rätt)
    Äldre 11 Nov 21:31
    #11
    Anonym (Jill) skrev 2018-11-11 21:26:17 följande:

    Jag vet, jag formulerade mig fel. Det jag naturligtvis menade är att han bör begära gemensam.


    Om hon inte frivilligt går med på det måste han stämma henne och ta det via domstol och den processen kan ta flera år.
  • Anonym (k)
    Äldre 11 Nov 21:42
    #12

    Då du inte varit gift eller sambo med kvinnan kan du inte kräva eller begära något faderskapstest.

  • Anonym (Fam rätt)
    Äldre 11 Nov 21:50
    #13
    Anonym (k) skrev 2018-11-11 21:42:20 följande:

    Då du inte varit gift eller sambo med kvinnan kan du inte kräva eller begära något faderskapstest.


    Ingen förutom mamma, barn, redan fastställd far , eller socialnämden kan begära utredning av faderskap...
  • Anonym (Jill)
    Äldre 11 Nov 21:54
    #14
    Anonym (Fam rätt) skrev 2018-11-11 21:31:39 följande:

    Om hon inte frivilligt går med på det måste han stämma henne och ta det via domstol och den processen kan ta flera år.


    Precis. Not a minute to waste.
  • Äldre 11 Nov 21:55
    #15
    Anonym (k) skrev 2018-11-11 21:42:20 följande:

    Då du inte varit gift eller sambo med kvinnan kan du inte kräva eller begära något faderskapstest.


    Han behöver inte kräva något faderskapstest och det har inget att göra med om man är gift, sambo eller inte har någon kontakt alls. 

    Familjerätten har ett långtgående ansvar enligt lag att reda ut faderskap så finns det tveksamheter så ser de såklart till att det blir ett faderskapstest.
  • Anonym (k)
    Äldre 11 Nov 22:47
    #16
    Anonym (Fam rätt) skrev 2018-11-11 21:50:48 följande:
    Ingen förutom mamma, barn, redan fastställd far , eller socialnämden kan begära utredning av faderskap...
    Ja exakt.
Svar på tråden Hur funkar det med faderskapstest?