Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

    Skolan bryr sig inte

    mammatill6 skrev 2018-11-13 07:18:42 följande:

    [quote=79209996][quote-nick]Anonym (Jag) skrev 2018-11-13 07:15:57 följande:[/quote-nick]Vettiga föräldrar lär sina barn att inte slå tillbaka, varför har dom inte det?

    Pappan får vara med i skolan nån vecka så kan ni se då hur det funkar.[/

    Så lätt är det inte. Han man adhd klarar man inte alltid av att hejda sig.


    Och DÅ är ju detta en anledning att göra en utredning.
  • AndreaBD
    Sharper skrev 2018-11-13 07:31:59 följande:
    Därför att det är kränkande mot pojken då han inte har någon ADHD. Det har tidigare gjorts något test eller dylikt (alltså ingen utredning) dom inte visade någon som helst problematik. Skola skyller allt på 8-åringen även om andra barn går på honom först tex retas eller så.
    Men han har ett problematisk beteende i skolan och det är en anledning att utreda. Då finns det inget att vara kränkt över. Och det finns INGET enskilt test som skulle kunna visa om någon har ADHD.
  • AndreaBD
    Sharper skrev 2018-11-13 07:31:59 följande:
    Därför att det är kränkande mot pojken då han inte har någon ADHD. Det har tidigare gjorts något test eller dylikt (alltså ingen utredning) dom inte visade någon som helst problematik. Skola skyller allt på 8-åringen även om andra barn går på honom först tex retas eller så.
    Men han har ett problematisk beteende i skolan och det är en anledning att utreda. Då finns det inget att vara kränkt över. Och det finns INGET enskilt test som skulle kunna visa om någon har ADHD.
  • AndreaBD
    Sharper skrev 2018-11-13 14:27:45 följande:
    Därför att han inte har adhd, skolan påstår att de gjort allt och att de inte finns mer att göra. Han ska kräva att få detta på papper, vad de gjort osv. Är det verkligen allt kanske han kan gå med på en utredning isåfall. Men grejen är att pojken blir "liten" så fort han kommer till skolan. Han ser osäker ut. De gånger andra elever mobbas/retas eller tillochmed slår honom utan att han gjort något får han ändå skiten av skolan. Pappan vill att skolan ska ta tag i de stora problemet innan man anklagar pojken för att det gör de lättare för skolan att göra så. När de får höra att mamman tycker barnen ska byta skola tycker dom de är en bra idé!
    Så ni har bestämt att han inte har ADHD? Om det vore så enkelt att avgöra! Det problemet som han verkar ha i skolan - att han blir lätt provocerad när andra retar och överreagerar då, är väldigt typiskt för ADHD. Och hur skulle ni kunna se dessa problem hemma om det inte finns andra barn med?

    Det är klart han får skulden om de andra "bara" retar och han slår till.
  • AndreaBD
    Sharper skrev 2018-11-13 15:39:09 följande:
    Skolan gjorde någonting som skulle antyda om det fanns nå got som antydde ADHD (vad vet jag inte) men skolan sa då till min man att det fanns ingenting som tyder på att han skulle ha diagnosen.
    Som sagt så finns inte något enskilt test som kan utesluta ADHD, och nej, det kan inte ha kommit nyligen heller. Det beror på att man måste titta på helheten, enskilda symptom kan man ha, så man får titta på många olika områden, därför går det bara inte att avgöra med ett enda test.
  • AndreaBD
    Sharper skrev 2018-11-13 15:44:55 följande:
    Han ät inte ensambarn. Vi är 4 barn i familjen + kompisar som kommer, grannbarn som det oftast leks med. Det är ALDRIG några problem. Alla barnen som finns hemma eller i närheten är mellan 1,5-10 år. Jag och min man tror på att hans beteende skulle bli bättre om han och mamman kunde samarbete och prata med varandra och även ha hyffsat liknande rutiner (idag får de ta ansvar på ena stället och bli curlade på det andra och har helt skilda rutiner). Den ena föräldern pratar skit och lögner om den andra inför barnen och i samhället så andra barn har börjat säga saker på skolan om att de har en pappa som e dum i huvudet. Att få höra att man är cp-skadad, dum i huvudet mm och försöker i ett par år att säga till en vuxen men får ändå skulden, då hade jag också börjat göra revolt. Jag förstår att pojken tröttnat och ger igen även om det inte är okej att slå. Men jag förstår att botten blir nådd även för honom. Skolan säger att de gör eller gjort saker men de kan inte säga konkret bäst de gjort och det finns inget nedskrivet, som ett åtgärdsprogram tex. Plocka fram det och jobba med den, sen kan man isåfall ta en utredning om det inte skulle bli bättre då.
    Ja, det är förstås svårt att skilja på vad som är vad om föräldrar beter sig som barn och bråkar. Men det brukar gå att samarbeta bättre om man inte bara skyller på den andra parten utan helt enkelt själv visar stor samarbetsvilja. Jag talar av erfarenhet, mitt ex har också försökt jävlas med mig efter skilsmässan. Och jag ignorerade det helt enkelt och bemötte honom sakligt och t.o.m. vänligt i dem fallen där det gick. Och det blev snabbt bättre. Så jag rekommenderar verkligen att föregå med bra exempel. Påtala det ni har gemensamt, inte det som skiljer er åt, t.ex. att ni båda  bryr er om barnet.

    Man måste inte ha samma rutiner, det kan vara ganska omöjligt att få till det exakt likadant. Om det skiljer sig för mycket kan det förstås vara jobbigt. Men barn förstår mycket väl att det är olika.  Det låter lite osannolikt att han blir retad i skolan för sin pappa för att mamman har pratat illa om pappan? Barn brukar ju inte riktigt bry sig om sånt vuxen-tjafs? Jag blir inte klok på historien, men det går antagligen inte att förstå alltihop nu. Men då är frågan om man inte vill flytta honom till en annan skola?

    Det kan lätt bli så i skolor att man gör en massa saker och missar att dokumentera allt. Det händer helt enkelt mycket på kort tid och det är alltid viktigast att man gör, inte att man dokumenterar - men det är så klart knepigt om man sedan inte har något att visa för föräldrarna. Eller så har man planerat en sak, märker ganska omgående att det inte är helt idealiskt, ändrar lite och sedan stämmer det inte helt med vad som står där. I en skola händer ju saker hela tiden, så är det.

    Hur ser det ut med skolarbetet?  Hänger han med på det? Har han svårt att komma igång, att göra saker klart, att göra sånt som han inte har lust med?
  • AndreaBD
    Anonym (Aldrig) skrev 2018-11-13 16:50:26 följande:
    Varför envisas vissa med att barn ska stämplas med diagnoser? Inget förändras av det. Skolan har skyldigheter att ge barnet en advekat utbildning oavsett diagnos.
    För att det är viktigt av pedagogiska skäl, så klart. För att veta hur man bäst ska jobba med barnet. Tycker du det vore bättre om lärare måste testa sig fram? Det kan ta ganska lång tid tills man ligger rätt då. Eller så tänker man fel hela barnets skoltid. En del saker är svåra att veta utan utredning.
  • AndreaBD
    Sharper skrev 2018-11-13 17:07:59 följande:
    Min man försöker men så fort han inte går med på det hon vill blir hon sur och säger saker. Det funkar tyvärr inte, jag har hört samtal, sett sms. Allt ska ske på hennes vis, tycker min man npgot så är det fel. Hon har alltid rätt. Varit med i soc-utredningen, läst den. Fm
    Ja, det kan ju finnas extrem när det gäller ex. Men det kanske vore smart då att gå med på en utredning. Är det inte något så får ju hon också inse det. Det behöver inte alls vara kränkande eller någon belastning för barnet, allt hänger ju på vad ni ger pojken för förklaring. Säg nånting i stil med att det är till för att lärarna i skolan ska veta ännu bättre hur han bäst lär sig saker, t.ex.

    Fördelen för er och för pojken är ju: Har man en utredning så vet man inte bara om han har eller inte har ADHD, utan då har man hela begåvningsprofilen t.ex. Då vet ni om han har svårt för matte, hur språkbegåvad han är, osv. Det kan vara bra att veta. Eller om han har svårt med arbetsminnet, eller att förstå sammanhang. Jättebra att veta sånt och det kan ni sedan - om ni känner att det kan gynna honom - tala om för enskilda lärare, om han skulle ha lite svårt i något ämne. Det är inte dumt att ha koll på såna delar. Jag skulle alltid tacka ja till sånt, bara jag får ha resultaten sedan, men det får ni när det gäller såna utredningar. Och det är också bra om man vill ha mer hjälp av skolan - då kan man säga att det har testats och att han har svårt med si eller så.
  • AndreaBD
    Sharper skrev 2018-11-13 17:11:37 följande:

    Han har lite svårt för skolan men han ligger inte efter. Kräver lite mer tid med läxor osv


    Då skulle jag definitivt utreda. Då får ni ju reda på vad han har svårt med. Om det nu inte är något tillfälligt, men jag tror inte det.

    På vilket sätt kräver han mer tid med läxorna? Svårt att komma igång, att bibehålla koncentrationen, svårt med motivation, långsam, eller svårt att förstå? Eller annat?
  • AndreaBD
    Sharper skrev 2018-11-13 17:10:51 följande:
    Båda barnen har fått höra detta frpn elever på skolan. Det är grova lögner och anklagelser mamman sprider i samhället som barnen fått höra och nu använder mot min mans barn. Skulle det vara aktuellt med ny skola kommer mamman vägra npgot annat än att det ska vara där hon bor. Hon bor 6 mil härifrån så det är inte aktuellt att byta dit (det finns en skola till som ligger 1 mil från oss (samma avstånd för mamman som idag) men hon jobbar som sagt för att barnen ska bo på heltid hos henne pga att hon vill jävlas med min man och då är enbart skolan i hennes kommun intressant.
    Det enda man kan göra i såna fall är ju att bry sig så lite som möjligt. Försök uppmuntra barnen att inte bry sig om sånt skitsnack.
  • AndreaBD
    jrockyracoon skrev 2018-11-13 20:01:14 följande:
    Jag håller inte med. Självklart borde skolan individanpassa sin undervisning för alla barns behov, oavsett om de har diagnos eller ej (men eftersom många lärare och skolor inte gör det, blir det problematiskt).

    Om ett barn har diagnos eller ej, har ingen betydelse för de insatser som en enskild lärare borde göra för en elev, som jag ser det.

    Fördelar med diagnos kan vara att man kan vifta med den till vissa tröga lärare och skolor som inte klarar av att anpassa sin undervisning till varje elevs behov. Därtill är det i praktiken en signal till skolan att eleven behöver specialanpassning. Tyvärr får man ofta inget gehör för individanpassad undervisning i skolorna utan diagnos. Sedan öppnar det upp för medicinering som i vissa fall kan vara gynnsam för barnets inlärning. 

    Så man kan säga att anledningen till att en förälder ska godkänna en undersökning om en diagnos, är inte av pedagogiska skäl, utan för att skolan inte klarar sin uppgift att individanpassa för alla elever i skolan. All den anpassning skolan kan erbjuda ett barn med diagnos borde de även erbjuda ett barn utan diagnos (med behoven), men så är inte verkligheten. Det är inte behoven som styr pedagogiken, utan pengarna.

    Nackdelarna med en diagnos är också många. En diagnos kan ofta vara både onödig och/eller felaktig. Den kan göra att lärare slutar sätta tydliga krav på eleven, eller ger upp mer eller mindre. En diagnos kan bli en stämpel av lärare och elever som inte har kunskap om diagnosen. En diagnos kan omöjliggöra en elevs möjligheter att söka en viss utbildning eller att ta körkort, etc. Om diagnosen då har stressats fram av lärare och psykologer - och kanske är onödig eller felaktig, förstör man vissa framtidsutsikter för eleven.

    Med den inflation på diagnoser, och även den godtycklighet med vilken diagnoser sätts, bör man som förälder vara lite försiktig innan man godkänner en sådan undersökning, anser jag. Det är i mina ögon självklart att man ska vara restriktiv i de fall där man själv som förälder är tveksam och förklaringen till problemen mycket väl kan finnas på annat håll.

    Att barnet under en så lång tid som en vecka, kan "hålla ihop sig och fungera adekvat", minskar sannolikheten att barnet har en diagnos. Mycket mer sannolikt är att barnets oro kommer från den här konflikten mellan föräldrarna som tydligt framträder i tråden.

    Det blir absurt att försöka fånga problemet med barnets utagerande utan att ta hänsyn till den kontext som barnet lever i.

    Jag ser flera problem:
    1. Barnets mamma tycks inte vara tillräckligt stabil/mogen för att sätta barnens bästa i centrum. 
    2. Pappan och ts tycks ta ganska lätt på det faktum att barnet faktiskt "utagerar" på skolan, och man kan ana en tendens att skylla barnets beteende på skolan/kamrater. De skulle nog vinna på att gå in med en mer objektiv syn och lyssna mer på konkreta beskrivningar av problemen från skolan. Kanske ett byte av skola skulle kunna hjälpa om nu skolan och kamraterna är det stora problemet.
    3. Kommunikationen mellan föräldrarna. 

    Jag tänker att det är en knepig situation att hitta lösningar på för TS och pappan. De har ju försökt få med mamman på tåget, men kanske de kan ha ett krismöte med mamman och försöka hitta en bättre kommunikationsväg.

    Annars så kanske de skulle kunna vända sig till BUP, jag tänker att de behöver få hjälp utifrån för att kunna vända den här negativa utvecklingen. Jag ser det som ett kritiskt skede, de behöver verkligen anstränga sig för att hjälpa barnet, annars kan det gå väldigt illa.

    De kan ju fortsätta att erbjuda en trygg fin hamn för pojken, och uppmuntra och ge väldigt mycket kärlek i denna kris. De kan också vara oerhört försiktiga och väga alla ord de säger till den instabila mamman för att försöka främja relationen till henne, så att barnen inte ska behöva drabbas av deras konflikter mer än nödvändigt.
    Ojojoj..... du ligger lite fel här:

    Självklart ska skolan anpassa så bra som möjligt. Men hur ska man VETA vad exakt som är problemet? Det händer att lärare testa både det ena och det andra och först efter något år eller två kommer på var elevens problem ligger. Det är därför man utreder - då ser man exakt var problemen ligger och man slipper prova sig fram. Jag tror att det kan vara en anledning varför en del elever med speciella svårigheter blir så trötta på skolan - för att det tar så lång tid tills lärarna kommer på vad som funkar. Och nej, det är inte så enkelt för en lärare att se. Inte alltid.

    Nej, det ska inte spela roll om barnet har diagnos. Från en sån utredning intresserar mig som lärare inte så mycket diagnosen utan snarare "profilen" - starka och svaga sidor, speciella problem.

    Tröga lärare? Ingen som är trög klarar att jobba som lärare nuförtiden. Även utan specialanpassningar. Och det finns också gränser till vad en lärare kan göra samtidigt - 25 till 30 ungar samtidigt OCH en massa specialanpassningar. Hur avancerat simultanförmåga förväntar man sig egentligen av lärarna? På något sätt gör man det ändå. Och blir utbränt senast efter 20 år. Prata inte om trög, du!

    Jo, anledningen SKA just vara pedagogiska skäl, så att lärarna kan ge en elev lämpliga uppgifter och instruktioner. Sedan finns det andra skäl också, t.ex. så att föräldrarna  kan ställa lagom med krav på sitt barn, och skolan också förstås.

    Nackdelarna som du nämner är ju antigen såna som inte ska förekomma, så som felaktiga diagnoser. Dock brukar man inte diagnosticera något som inte finns, snarare tvärtom att man missar problemen. Och man har knappt valet att välja bort att diagnosticera om barnet har svåra problem. Och ja, det är absolut en förutsättning ifall man vill medicinera.  Och man får i regel ta körkort och att man ska uteslutas av någon utbildning - det måste snart ändras, det är otillåten diskriminering.

    Nej, det finns ingen inflation i diagnosticeringen och inte heller godtyckliga diagnoser. Det är myter.

    Nej, att barnet kan "hålla ihop" i en vecka behöver inte tala mot diagnos. Dessutom kan det ju ha många andra orsaker. Kanske har mamma och pappa bara olika uppfattningar om vad som är problematisk beteende? Eller så finns det inga barn som provocerar honom hos pappa?

    Snälla du, man tar ALLTID hänsyn till kontexten, till miljön, till hur föräldrarna fungerar. Man ser alltid till att utesluta såna faktorer innan man skulle ställa en diagnos. Det står i diagnoskriterierna, alla läkare måste hålla sig till det. Och det är precis så det går till om man vänder sig till BUP. De kommer att undersöka hur det fungerar med föräldrarna och sedan kommer de också att skicka vidare till utredning. Samma sak som nu! Bara att man då krånglar i 2 eller 3 år till. Och det mår barnet då inte bra av heller.


  • AndreaBD
    jrockyracoon skrev 2018-11-13 22:10:06 följande:
    Jag tycker jag ligger alldeles rätt. Du däremot verkar vara en person som ropar efter diagnosutredning så fort någon lyfter på hatten.

    Som lärare är det inte svårt att identifiera elever som har svårigheter med inlärning (Jag vet detta eftersom jag själv är lärare). Är det t.ex. koncentrationsstörningar som ligger i botten får man testa sig fram till olika lösningar (skärma av, pauser, mindre grupp, extraundervisning, tydligare genomgångar, etc.) oavsett om eleven har diagnos eller inte. Diagnosen är inte central eftersom det ändå handlar om att testa sig fram vilka anpassningar som fungerar och lösa problemen. 

    En diagnos säger något om ungefär vilka problemområden som eleven har, men det säger väldigt lite om vilka anpassningar som fungerar just för den individen. Dagens lärare/skola behöver fungera mer lösningsorienterat än vad som idag är fallet anser jag.

    Vad som "ska" spela roll har ju ingen betydelse, när vi pratar om vad som spelar roll i verkligheten. Jag känner till psykologer som sitter och utdelar diagnoser på löpande band, de tjänar stora pengar på det, och ju mindre tid de lägger ner desto mer pengar tjänar de. Där har vi ett systemfel. Psykologer driver kraftigt utvecklingen framåt, så de kan sitta och göra sina tester till dyra pengar, och visst finns det behov hos vissa att få diagnos, men ibland tror jag att det är väldigt onödigt. Trenden att diagnosticera allt som rör sig, kommer snart att ge med sig för en mer nyanserad syn.

    Diagnoser följer onekligen trender. Ett tag var det populärt med diagnosen utmattningssyndrom, men nu är det inga som får det som diagnos längre. Om inte skolsystemet krävde diagnos för att sätta in resurser (som de i praktiken gör) skulle antalet diagnoser sjunka. Jag har hört om många psykologer och psykiatriker som sätter diagnoser utifrån patientens behov och önskemål från föräldrar, snarare än av medicinska faktorer.

    Det är ju en absurd tanke att säga att det inte sätts godtyckliga diagnoser. Givetvis ges många diagnoser som är felaktiga, och på fel grund, det är givet - det som man kan diskutera om är hur många som är direkt felaktiga och hur många som är onödiga (utifrån att personen kanske är ett gränsfall och har resurser att klara sina problem med relativt små adekvata anpassningar).

    Att bara ha ADHD på jämna veckor, låter ju lite udda minst sagt. För vilken klarsynt person som helst så råder det inga tvivel om att orsaken mest sannolikt går att hitta i närmiljön. Om ett barn mår dåligt hos en av föräldrarna och bättre hos den andra är det rimligt att det visar sig i ett sådant mönster.

    Det är du som inte ser till kontexten som ropar på utredning, när det finns tydliga tecken på att lösningen inte finns i att i första hand utreda för diagnos, utan i så fall utreda hemförhållanden förbehållslöst.

    BUP kan inte heller utreda för diagnos om inte föräldrarna ger sitt godkännande. Det finns inget som helst behov att skynda fram till en diagnos, utan familjen behöver få snabb hjälp att lösa den konfliktfyllda situationen i hemmet - och det blir förstås fel om man fokuserar på att barnet ska utredas när det är familjen som behöver stöd i första hand!

    Visst kan man gå vidare och fundera på att utreda för diagnos om det framkommer mer information som tyder på att det skulle kunna vara en stor bov i dramat, men utifrån det som sägs i tråden ser jag inget skäl till detta.
    Det kanske beror lite på ens egna erfarenheter också? Jag har sett många barn fara illa pga av att de inte har fått hjälp i tid, inklusive mina egna. Du säger att man märker som lärare om barnet har svårigheter? Min dotters lärare (flera stycken) som har haft henne hela högstadiet hävdade att de inte har sett några såna. Hon utreddes då när hon var 16 och gick på gymnasiet. Hennes pappa har inte heller sett några problem (han är också lärare dessutom). Men hon fick diagnos då - det var hennes andra utredning, första var i 8-års-åldern - eftersom hon själv kunde förklara vilka svårigheter hon har  och hur hon DOLDE dem för lärarna. Hade hon fått diagnos tidigare, så hade hon kanske sluppit få depression och ätstörningar. Det säger i alla fall psykiatern som behandlade hennes ätstörning, hon skrev i utlåtandet att orsaken till ätstörningen var obehandlat ADHD.

    Nu ska jag inte dra sonens historia också, men även han fick inte hjälp före han mådde mycket dåligt. Plus många elever som jag träffat. Jag har aldrig träffat någon som har mått dålig av en utredning (förutom när det gäller utredning när det gäller svag begåvning), men jag har träffat många som har mått dåligt av att inte ha fått hjälp (i tid). Och hur barn/ungdomar mår - det är DET som är det enda viktiga. Alla andra argument får komma i andra hand, tycker jag. 

    Visst, en lärare kan alltid testa sig fram till vad som funkar för eleven. Det är inte främst för läraren man gör en utredning. Men vet du hur eleven mår när du till att börja med, missförstår hur hen fungerar och gör "fel" kanske tre, fyra gånger. Det finns barn, framför allt inom autismspektrum, som låser sig ganska snabbt. Och visst, det förekommer ändå att det man läser i en utredning inte låter sig omsättas så enkelt.

    Vad du kallar för trender är ganska naturligt för alla medicinska diagnoser, inte bara psykiatriska, men kanske dem i högre grad. Det är en bedömningsfråga. Och jag tycker inte att det är bra om psykologer eller psykiatrer ställer en diagnos som de annars kanske inte skulle ställa av taktiska skäl. Dvs. så att ett barn får hjälp i skolan. Jag har ju sett det t.ex. när min dotter just inte fick diagnos vid första utredningen. Då sa läkaren: "Vi anser att hon inte skulle vara betjänt av en diagnos nu." Men de sa att vi kunde komma tillbaka om det skulle bli mer problem framöver. Och det blev det ju. Och teamet fanns inte kvar, så vi kunde inte heller komma tillbaka dit. Om det är krav för en diagnos att personen har problem i vardagen (och det är det!!!), så hänger det ju på om utredningsteamet anser att det är så.

    Det är möjligt att antalet diagnoser då skulle sjunka. Men det betyder ju inte att en person som då inte utreds, inte har några svårigheter. Bara att de inte har några anledningar att skaffa en diagnos.

    Jag har inte sagt att inte hemförhållanden skulle behöva utredas, men vilka möjligheter har TS att göra det? Hon frågar hur hon och hennes man ska förhålla sig och det var det jag svarade på. Dessutom som sagt, man brukar inte ställa diagnos om problemen kan förklaras av annat, t.ex. hemförhållanden. Och det skulle komma fram då. Och när det gäller hemförhällanden, tänkte jag faktiskt att det inte är helt omöjligt att mamman också har ADHD och att det är därför det är så ostrukturerat. Obs. de flesta föräldrar med egen ADHD klarar att vara bra föräldrar, men det finns svåra fall. Den här mamman låter som en ADHD-are med personlighetsstörning.

    Självklart måste föräldrar vara med på en utredning, även via BUP. Men BUP vore förstås bra, då de säkert skulle neka en utredning om det verkar vara annat bakom. Men mamman verkar ju redan ha sabbat det.
  • AndreaBD
    Anonym (Pappa till 3 barn) skrev 2018-11-14 19:38:39 följande:

     
    Av oss 5 vuxna som känner barnet bäst fyllde 4 av oss i nästan exakt samma sak och enligt våra svar så skulle barnet ha moderat till extrem ADHD. Pappas test visade absolut inga fel! Allt var helt perfekt. ALLT!  Så hans resultat ströks från listan eftersom det var uppenbart att pappan blundade för vad barnet gick igenom. 
     


    Tyvärr så händer ju sånt. Min ex-man trodde först inte att sonen har ADHD (han har mycket svår ADHD) och sedan trodde han inte att dottern har det. Han säger det fortfarande, trots att dottern själv säger att hon vet vilka problem hon har, hon var ju 16 vid utredningen. Och hon säger också att pappa bara blundar för allt. Men lärarna märkte inte heller. Inte så ovanligt när det gäller flickor, de kan ofta anpassa sig bra.

    Jag sa också att just mammans beteende få mig att tendera mot att det kan finnas ADHD i familjen. Även om hennes beteende inte bara är ADHD.
Svar på tråden Skolan bryr sig inte