Inlägg från: enmanmedskägg |Visa alla inlägg
  • enmanmedskägg

Kan vi prata om s.k "incels"

Men där skon egentligen klämmer då: 

Är sex en rättighet? Undertexten i pojkens ( i filmen ) raseri verkar ju vara att han inte får något han har rätt till. Att samhället, världen och i synnerhet kvinnor är skyldiga honom sex.

• enmanmedskägg
    Anonym (Man) skrev 2018-11-13 15:40:05 följande:
    Jag misstänkte att du var på Tinder sedan flera år.

Ja, det är ett enkelt och smidigt sätt att söka nya bekantskaper. Speciellt när man är singelpappa. Igår hookade jag med en singelmamma. Vi hade troligtvis aldrig funnit varandra utan Tinder. Ett bra verktyg. 

"Torrdockan" är ju självvald, eftersom jag inte har ansträngt mig tillräckligt. Hade jag varit ute i svängen mer hade det ju löst sig, men nu är jag ju mer upptagen med barn, träning, jobb och frilansande. 

Min poäng var att bara för att jag blir kåt en kväll ger det mig inte rätten att KRÄVA att jag ska ha sex NU NU NU. En runk duger gott och väl, sen är det tillbaka till uppgiften igen. 

Jag har spenderat många år med mer eller mindre sexmissbruk, och sex är likt många saker en drog du kan bli beroende av.

• enmanmedskägg
    Anonym (Häpp) skrev 2018-11-13 15:45:10 följande:

Så underbart att läsa alla dessa män som är experter på vad som gör kvinnor kåta. Det finns en sannimng därute om vad som gör kvinnor kåta. De som sitter på sanningen är .... kvinnorna. 

Vi kanske ska avvakta vår mansplaining och fråga en kvinna istället.

Ja eller hur. 

Men det verkar ju inte gå ihop med den gängse inställningen att "kvinnor är kaos" hos några av herrarna här

• enmanmedskägg
    poppa01 skrev 2018-11-13 21:16:25 följande:
    fast att gå utan sex livet ut och aldrig ha en flickvän kan bli deprimerande, det är biologiskt att vilja ha det, nästan alla har det ju , man blir påverkad av sånt.

median pratar om sex hela tiden, det går inte unvdika, man blir hela tiden påmind.

varför uttalar du dig om något du inte har erfaranhet, är du en kvinna som aldrig kommer ha sex i ditt liv, nej, så hur kan du då veta hur det är?

sex är det skönaste som finns, vad är syftet med att vi har ETT liv och aldrig kommer få uppelva något så underbart? du vet ju själv hur nice det är, varför vill du inte att jag ska få uppleva det?

Sluta bygga halmgubbar, läs texten igen. 

Jag vill inte att du INTE ska få sex, jag säger att det inte är en rättighet.

• enmanmedskägg
    Kermit1561 skrev 2018-11-14 08:31:21 följande:
    Vad spelar det för roll om det är en mänsklig rättighet eller inte? Folk mår dåligt av det och det är skäl nog för att försöka göra något åt det.

Folk mår absolut dåligt av det, men det rättfärdigar fortfarande inte att man tar ut den frustrationen och skadar andra som i fallet med gossen i filmen i TS, eller för den delen Elliot Rodgers. 

Det är hela poängen men den här tråden. Jag ömmar absolut för ensamma människor, men att samhället eller kvinnor skulle vara skyldig dem sex och att detta ger dem rätt att agera ut mot andra ställer jag inte upp på.

• enmanmedskägg
    Anonym (Tvärtom) skrev 2018-11-14 12:56:44 följande:
    Fast det är SANT att det råder ett stort mansöverskott i vissa åldersgrupper, p.g.a. att vi har tagit emot så många ensamkommande baaaarn, nästan samtliga män. Nu blev det 9000 unga män igen, de flesta från Afghanistan (eller i verkligheten oftast Iran), som fick stanna, som vi hade kunnat bli av med med andra politiska beslut.

9000 av bara det ena könet på ett bräde - det är väl klart att det blir mer konkurrens om tjejerna för de jämnåriga svenska männen på det sättet! Vissa av de afghanska baaaarnen (men långt ifrån alla) är förlovade med en flicka i hemlandet som de väntar på att kunna ta hit, men under tiden försöker de också ofta skaffa sig en svensk tjej. 

Kanada har fattat det här, så de har enbart tagit emot familjer. (Och kanske ensamma kvinnor? Dessa är hur eller hur inte så många att det blir något problem.)

Ok, jag hör dig. Men hur är det kopplat till incels? 

Menar du att dessa män som invandrar till Sverige är snyggare, har högre social status, har mer materiella tillgångar, är mer förmögna än infödda svenska män?

• enmanmedskägg
    Kermit1561 skrev 2018-11-15 09:34:01 följande:
    Att vi skall hjälpa dem är självklart om man är humanist eller bara har nån slags empati. Det här är människor som mår dåligt och då skall man naturligtvis försöka hjälpa dem om man kan. Frågan är väl snarare varför det är så kontroversiellt, vi hjälper folk som är arbetslösa, är deprimerade, bryter benet, etc. Varför skall just de här bli utan hjälp? 

Ja, de borde få hjälp i vårdkedjan, men det kräver ju att man faktiskt pratar om problemet så att det finns en medvetenhet om det, tas på allvar, att de som behöver hjälpen vet att de kan få hjälp och att det finns nån i vårdkedjan som kan hjälpa dem.  

Det här är egentligen inget konstigt eller radikalt, det är bara att det finns en inyggd fördomsfullhet och motvilja mot att hjälpa svaga män. Män skall ju vara starka... 

Självklart ska dessa få hjälp för sin psykiska ohälsa. De har rätt till samma system som alla andra, med terapi eller kanske medicinering. Kanske kombineras med någon slags livscoachning för att kunna utvecklas? Jag vet inte, men givetvis har alla som mår dåligt rätt till hjälp.

Men vi måste vara tydliga med att inställningen som de mer radikala ( i.e han på filmen ), som menar på att samhället och kvinnor är skyldiga dem sex måste bekämpas med all önskvärd tydlighet.

Om dessa pojkar och män fastnar i den föreställningen så kan det bli oerhört destruktivt för dem själva, och i förlängningen för samhället, som i fallet Elliot Rodgers.

• enmanmedskägg
    Kermit1561 skrev 2018-11-15 12:54:05 följande:
    Den beskrivningen är en följd av att de enda incels som det skrivs om är de mest våldsamma eftersom det är de som säljer. Alana (en kvinna) som startade hela fenomenet ligger ju själv i den kategorin.... 

Men det är ju den typen av "incels" vi pratar om. Den andra kategorin, de som är snälla och inte våldsamma eller destruktiva mot andra och samhället, är ju inte en fara för någon annan, och ej heller vad denna tråd har handlat om någonstans. 

Vi behöver inte ens blanda in dem i diskussionen. Jag skapade tråden för att jag ville diskutera hur vi hanterar män som han i filmen i TS. Det är långt ifrån alla som polisen ens har möjlighet att upptäcka. 

Hur hanterar vi såna män när vi stöter på dem i vår vardag? Hur bemöter vi dem när det sipprar ut hat och misogyni? Sätter vi ner foten och stoppar dem tidigt innan de hinner gå för långt i deras snedvridna idévärld? 

• enmanmedskägg
    Kermit1561 skrev 2018-11-15 16:30:30 följande:
    Vad har du för förslag då? Personligen tror jag det är i stort sett omöjligt för en vanlig medmänniska att vända nån som sjunkit så djupt. Om man kallar dem jättebebisar och säger åt dem att skärpa sig så alienerar man dem bara ännu mer. Det krävs professionell kunskap och erfarenhet för nå dem...

De som har gått så långt att de beter sig som mannen i filmen måste bemötas med hårdast möjliga metoder inom rimlighetens gräns. Det kan inte daltas längre när det har nått dit. På samma sätt som samhället med all kraft måste agera mot alla radikaliserade människor. Han på filmen är i princip som en militant islamist. Han är helt fast i sin världsbild och det är bara en tidsfråga innan han jobbat upp modet att begå en hemsk handling. 

Vad gäller de som inte hamnat där ännu: Svårare. Först och främst identifiera dem. Detta är dock inte det lättaste, men ett trick är att få dem att själva söka hjälp och stöd. Stigmat kring psykisk ohälsa börjar ju till exempel luckras upp mer och mer, så skulle psykvården och vårdcentralerna få mer resurser skulle det kunna göras insatser där. 

Jordan Peterson har en del bra poänger ( vissa som jag inte alls håller med om ), och några av dem är att unga män ( precis som kvinnor ) behöver ett syfte i livet. 

Bli bra på något, befinna sig i miljöer "which you excel in", och få en känsla av "accomplishment", så blir det en dominoeffekt som kan leda till ökat självförtroende, status med mera. 

Jag upplever ( efter egen empiri, bland annat genom min bror som är av typen "snäll och timid incel", som inte radikaliserats. Ännu. ) att många verkar tro att bara de får sex så ordnar sig resten av livet. Att sex skulle vara grundstenen för att resten i Maslows behovstrappa ska fungera.

Med största sannolikhet är det precis tvärtom, och detta är en hemsnickrad teori givetvis ( vilket 99% av allt här på FL är ). Med en stark grund, ett starkt syfte och en givande tillvaro så kommer attraktionskraften. 

"The pursuit of sex makes men strive to excel" är en gammal sägning som nu tillskrivs Jordan Peterson, men som florerat i många år innan honom. Jag är motvilligt beredd att hålla med. 

Innerst inne vill vi ha sex/närhet, och har man förstått spelreglerna så kommer man att göra allt man kan för att göra sig attraktiv, om det så är utseendemässigt, statusmässigt eller karriärmässigt. 

Ju mer jag läser och när jag tittar på min egen bror så förstår jag att många verkar ha gett upp. Och sexet uteblir likväl. Frustrationen och hopplösheten ökar. Ansträngningarna minskar. Sexet uteblir ännu mer, och spiralen fortsätter. 

Kort sagt, du är din egen lyckas smed, men du är även din egen attraktionskrafts smed. Hur hjälper vi dessa män? Tja, kanske kan börja med att sparka dem i röven, ställa krav på dem och "make them strive to excel"?

• enmanmedskägg
    Anonym (Man) skrev 2018-11-15 17:32:45 följande:
    Kan du göra ett IQ test på nätet och återkomma med resultatet här?

Jag är nyfiken på den siffran.
    Är du ett troll? Vad är du ute efter?
Svar på tråden Kan vi prata om s.k "incels"