Jag har läst en del av JP, och sett några lectures samt intervjuer med honom, och han har en del poänger. Hans "12 rules" är till exempel rätt vettiga saker i grunden. Sen har han en del märkliga idéer, som att det ska vara förbjudet att skilja sig om man har barn. Hur det skulle fungera i verkligheten har jag svårt att se.
Men en sak jag alltid stör mig på i debatten kring könsroller och våra biologiska drivkrafter är att antifeminister medvetet verkar misstolka begreppet.
JP, och andra har helt rätt i att män och kvinnor är olika på ett biologiskt plan. Det är väl ganska få som bestrider detta.
Vi tenderar också, generellt att välja olika saker. Också generellt sett.
Gott så än så länge.
Men könsroller handlar ju om FÖRVÄNTNINGAR. Att jag som man från samhället förväntas välja vissa yrken, ha vissa färdigheter osv, precis som kvinnor har förväntningar på sig.
Uppluckringen av könsrollerna syftar till att häva dessa förväntningar, inte att ändra hur vi är rent biologiskt.
Så, män generellt kommer även i fortsättningen troligen välja tekniska yrken och fortsatt ha ett intresse för saker, medans kvinnor generellt kommer att välja yrken som har med människor att göra. Skillnaden är att FÖRVÄNTINGARNA på att det måste vara på det viset succesivt luckras upp.
Jordan Peterson pratar om "social engineering", och verkar ha någon slags föreställning om att vi numera tvingar pojkar att bli sjuksköterskor, och flickor att fordonstekniker, när det i själva verket handlar om att vi ´tar bort spärrarna och öppnar dörrarna för alla att själva välja sin väg.
Som exempel med min egen dotter:
Hon får leka med vad hon själv tycker är kul, hon får välja vilka kläder hon vill ha, och hon får bli det hon själv vill bli. Skillnaden är att jag bestämmer vad hon ska jobba med i framtiden eller hur hon ska vara.
Jag brukar inte ofta hålla med Alexander Bard, men han sa en vettig grej: "Kvinnor och män är olika, men inga av dessa olikheter rättfärdigar att vi behandlar varandra olika."