• Hohohiheedk3

    Allergiskchock mot hårfärg

    Hej.

    Jag har fått värsta utslagen vid halsen av svart hårfärg ( färgat hemma).

    Jag har färgat flera flera gånger innan mörkt och svart men aldrig fått sånt utslag som nu.

    Undrar ifall någon annan varit med om det med? Finns det någon salva för få bort det?

    Jag skäms som fan och försöker täcka håret mot halsen så gott det går på jobbet. Kliar av bara fan med.

    Får panik snart..

  • Svar på tråden Allergiskchock mot hårfärg
  • Mantrasina

    Har du använt henna tidigare? Svart henna? Det låter som att du är allergisk mot någonting du använde för att färga håret, ja. Men det är INTE en allergisk chock - en allergisk chock (eller mer korrekt en anafylaktisk chock) innebär att du tappar blodtryck, medvetande och mun och hals sväller upp så att du inte kan andas.

    Försök tvätta dig ordentligt så att du får bort rester som eventuellt finns kvar på huden. Smörj kanske med hydrokortison från apoteket. Du kan också prova någon receptfri allergimedicin så att du kanske slipper att det kliar och utslagen går ner snabbare.

  • Anonym (Nässelallergi)

    Ta antihistamin tabletter, såna mot hösnuva Loratidin receptfritt eller Atarax på recept t ex. Du kan också smörja dig med kylbalsam mot klådan.

    Skulle det inte gå över och du märker att tunga och läppar svullnar t ex är det bråttom till akuten. Då behövs Betapred som är kortison förmodligen.

    Men vid olika allergier kan man få nässelutslag som de på din hals nog är och de kan hålla i sig bortåt en vecka och gå lite i vågor. Men inte farligt om det håller sig på huden.

    Det säkraste innan man färgar håret med ny färg är att ta på insidan handleden eller armvecken och låta det sitta minst 48 tim för att de om det blir nån reaktion, står på paketen.

    Lycka till!

Svar på tråden Allergiskchock mot hårfärg