• Bellahhh

Sallad !?

Exakt hur mycket ska man skölja sallad och grönsaker? Man blir ju fasen helt psykisk! Sköljde jag skiten ordentligt nu !? Åh nu vet jag inte om jag vågar äta min sallad..=( Ska man skölja sallads bladen blad för blad ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-13 16:27:54:
    Och hur är dey med feta ost ???

• Svar på tråden Sallad !?
  • Anna B

Toxoplasmos finns i jord och är en bakterie man vill slippa som gravid. Det är samma som kan finnas i kattens avföring, varför man inte ska hantera kattlådan. Jag hade helt klart ätit salladen med fetaost!

• Mystra

Men menar de inte att det är färdiga sallader, typ skink- och ostsallad som är vakumförpackad som man ska undvika? Inte vanlig plocksallad, ruccola o.dyl?

• lata kocken Johanna

eftersom den mesta salladen (den i kruka är i princip alltid det) är odlad i näringslösning eller stenull så behöver man inte vara noga alls

däremot den som odlats på friland ska man alltid vara rejält noga med

och Toxoplasma Gondii är en parasit förresten - inte en bakterie

• Anna B

Du har helt rätt Johanna, det är en parasit. Ursäkta mitt slarv.

• Monster

Kolla på smittskyddsintstitutets hemsida om toxoplasmos. Den är inte så vanlig och om du har cancer har du en bra större risk för att få den av "smittad" mat än som gravid.

Fortsätt lugnt att äta din sallad. Den har betydligt mera positiva effekter än de obetydligt små riskerna.

Monstermor

• Jollboll

Hur är det med färdigsallader man köper i affär? Har ätit dem men varit noga med att de har varit rejält färska. Och sallader man köper på café?

• m3ssy

Undrar också hur det är med färdigköpta sallader.. har ätit en massa sånna på sista tiden.. Nån som vet?

• Neko

Jag har ätit massor av sådana sallader (typ lunchsallader) och med fetaost :P

Jag brukar skölja kruksallad blad för blad men då blir den slokande och tråkig och blöt vilket gör att jag inte äter sånt så ofta :P Gjorde det före jag blev gravid också för att bli av med ev småkryp. Så oftast köper jag isbergssallad och sköljer den skuren i durkslag :)

• Jollboll

Kan rekommendera salladscentrifug. Då slipper man blöt sallad! Det funkar kanonbra och kostar 50 spänn på Åhlens.

• ninen och J

Jag brukar lägga den i blöt i en stor skål och "tvätta" den lite. Sen blir det ju lite blött, har inte införskaffat salladsslunga än men det vore ju klart bra.

• Bellahhh

Jaha .. Tack för alla svar .. Det var ruccola från ica den låg i en "plastpåse" köpte även en "färdig" ceasar sallad men det stog på den att den redan var sköljd? Så jag sket i det, men när jag skulle ta mer nästa gång så sköljde jag den ändå. Hm. detta är ett helt företag =) känns lite bättre idag dock =)

• lata kocken Johanna

jag kör med handduk istället för salladsslunga

(lägger salladen i handduken och svingar runt den så att salladen blir torr)

• TorpSara

Hmm, jag höll just ett föredrag om livsmedelshygien med en expert från Smittskyddsinstitutet. Hennes bestämda åsikt är att ALLA grönsaker ska sköljas, speciellt sån som det står att den är färdigsköljd.
    Bakterierna (E-coli och salmonellor bla) ÄLSKAR den lilla fukt och vätska som finns i färdiga salladspåsar, och eftersom de flesta är importerade från länder som inte har vå koll så ska man inte chansa. Groddar ska man undvika helt pga av salmonellarisken.

En "normal-nogrann" sköljning räcker.

Vad gäller färdigmat: Fråga (oftast sköljs den noga) och var noga med att den är rätt nygjord!

• Babe

Jag brukar låta salladen ligga & dra i vattnet ett bra tag och sedan skölja dem lite under rinnande vatten, skaka av och lägga i en sil... Med lock över silen kan man skaka den, då rinner överflödsvattnet av...
    Alla sätt är väl bra, utom dom dåliga *flin*
    Jag undviker färdiga salladsrätter, har många ggr fått ofräscha/skitiga salladsblad, tomater odyl med, tyvärr...

Babe

• Neko

Smart att lägga ett lock över silen, varför har jag inte tänkt på det tidigare? :P

Svar på tråden Sallad !?