• Anonym (Ts)

Måste man ha amningsbh?!

Enligt barnmorskorna på bb så måste man använda speciella amningsbhar utan byglar när man ammar, mjölken kan tydligen sluta produceras annars om man använder bygel. Problemet är att jag får världens hängtuttar och jätteont i ryggen när jag använder byglösa amningsbhar . Hur löser jag detta?!

• Svar på tråden Måste man ha amningsbh?!
  • Anonym (L)

Haha, testa du använda byglar om du vill. Men jag lovar dig, det är INTE skönt med mjölkstockning. Dessutom förändrar brösten storlek hela tiden i och med mer/mindre mjölk så en bygel bh kommer inte ens passa. Du vänjer dig med amningsbh :)

• Anonym (Stöd)

Att du får hängbröst är ju sekundärt men bra stöd måste du ju ha. Och det är ju det som är tänkt att ge med en riktig amningsbh. Det går ju inte att jämföra mellan en bygelbh och en vanlig bh utan bygel. Seriösa amningsbh är ju gjorda just för att ge stöd till bysten och ryggen.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Stöd) skrev 2018-11-16 08:10:24 följande:

Att du får hängbröst är ju sekundärt men bra stöd måste du ju ha. Och det är ju det som är tänkt att ge med en riktig amningsbh. Det går ju inte att jämföra mellan en bygelbh och en vanlig bh utan bygel. Seriösa amningsbh är ju gjorda just för att ge stöd till bysten och ryggen.

Jag har då inget stöd. Brösten ser jättehängiga ut och halva ploppar ut
  • Anonym (..)
    Anonym (Ts) skrev 2018-11-16 08:13:36 följande:

Jag har då inget stöd. Brösten ser jättehängiga ut och halva ploppar ut

Du kanske måste justera storleken om brösten ramlar ut
  • Anonym (Ts)
    Anonym (..) skrev 2018-11-16 08:27:04 följande:

Du kanske måste justera storleken om brösten ramlar ut

Även dom större får mig att få ont i ryggen och hängtuttar
  • Fia 28

Prova med bygel du bara. Får du problem så får du ju sluta igen. 

• Anonym (..)
    Anonym (Ts) skrev 2018-11-16 08:32:28 följande:

Även dom större får mig att få ont i ryggen och hängtuttar

Har du väldigt stora bröst? Tycker du ska be om hjälp när du ska köpa en. Hängtuttar kanske du får leva med men ett bra stöd borde du kunna få. Som sagt så är byglar inget att rekommendera då dom kan ge dig mjölkstockning
  • Anonym (Ts)
    Anonym (..) skrev 2018-11-16 08:38:54 följande:

Har du väldigt stora bröst? Tycker du ska be om hjälp när du ska köpa en. Hängtuttar kanske du får leva med men ett bra stöd borde du kunna få. Som sagt så är byglar inget att rekommendera då dom kan ge dig mjölkstockning

Ja det har jag
  • BuoBä

Gå till en riktig bh-butik och prova ut en riktigt stadig amningsbh. Stå ut med att siluetten inte är den mest smickrande. Det finns amningsbh:ar med mjuka byglar, men helt som med vanliga byglar blir det inte.

När barnet blir 4-5-6 månader brukar brösten bli mer normala och mjuka igen. Då kan du ha vanlig bh ibland.

• mammalovis

Ingen kan tvinga dig att använda amnings-bh. Däremot tyckte jag det var oerhört praktiskt, så jag hade inte velat använda en vanlig med byglar. Finns det inte amnings-bh med byglar också? Om du nu trivs bäst med det. Mjölkstockning är dock inget kul, jämför det med influensa med feber och sjukdomskänsla i kroppen plus att brösten är jätteömma/onda och du samtidigt måste massera ut mjölk för att lätta på trycket.

Sedan har jag fått gå upp både i bystmått och kupstorlek vid amning - varje gång! Jag hade nog 90C och 95B sist tror jag och hade 80C innan första barnet, jag har tre. Så oftast behöver man skaffa bh efter betongbrösten när mjölken rinner till vid ca tredje dagen. Först därefter känner man hur det kommer bli.

• Anonym (Em)

Det finns amningsbehå med bygel också. Testa det. Du lär ju märka om det funkar för dig eller ej.

Det är nog viktigt att ha en väl tilltagen bygel bara så att den inte klämmer till själva bröstet eller mjölkgångarna utan sitter under och utanför hela bröstet (även på sidorna).

Funkar inte det så försök hitta någon bättre amningsbehå med stöd. Jag hade också rejäla doningar när jag ammade och tyckte jag hittade amningsbehåar med bra stöd.

• nernu

Vad har du för storlek vanligtvis?

• isolande

Hur ammar man smidigt UTAN amningsBH undrar jag?! Då måste man ju typ ta av tröjan och knäppa upp där bak och joxa varenda gång.  Inget man gör i en handvändning, särskilt inte när bebisen är ledsen och skriker för full hals efter tutten. Mina barn kunde amma 15-20 ggr/dag i början. Just saying...

• Anonym (ingen konst)
    isolande skrev 2018-11-16 14:23:56 följande:

Hur ammar man smidigt UTAN amningsBH undrar jag?! Då måste man ju typ ta av tröjan och knäppa upp där bak och joxa varenda gång.  Inget man gör i en handvändning, särskilt inte när bebisen är ledsen och skriker för full hals efter tutten. Mina barn kunde amma 15-20 ggr/dag i början. Just saying...

Inget konstigt. Man har på sig ett linne och valfri ickeamningsbh. Sedan viker man bara ner allt över axeln och så långt som behövs när det är dags.
  • Anonym (Flower)

Jag hade amningsBH med byglar, aldrig fått mjölkstockning, bygeln ska ju ligga under tuttarna, inte på. När man tar på sig en bygelbh ska man lyfta upp tuttarna så att bygeln verkligen är under.

Det är ju bra mkt smidigare med amningsbh än med vanlig, bara knäppa upp så är maten serverad :)

Svar på tråden Måste man ha amningsbh?!