• Anonym (Ts)

Farligt att ha bebis i vedeldat hus?

Är det farligt att ha en bebis på 3 månader i ett hus där man eldar med ved?

• Svar på tråden Farligt att ha bebis i vedeldat hus?
  • sötare

Hej har två barn på 6 och 7år och båda är uppvuxna och överlevt att bo i hus som väms upp av vedeldning.

• Anonym (mor)

Det är väl de som bor grannar med ngn som eldar med ved som tar mest skada? Passerar man genom ett villaområde där ngn brassar ved så luktar det ju stickande rök så man tappar andan.

• Studentpappa

När man bodde i grottor utan skorsten kanske det var skadligt. Men det är garanterat sämre att bara bo i Sthlm än i glesbygd i vedeldat hus om du oroar dig för luftkvalitet, och stockholmarna verkar ju klara sig dom också..

Ride it like you stole it
  • Pentra

*suck* TS, om du inte vill elda med ved så kan du få komma och hämta "schletolja" hemma hos oss, helt gratis, och elda med den i stället... ... /Pentra

• Anonym (Anonymus)
    Anonym (mor) skrev 2018-11-17 12:12:02 följande:

Det är väl de som bor grannar med ngn som eldar med ved som tar mest skada? Passerar man genom ett villaområde där ngn brassar ved så luktar det ju stickande rök så man tappar andan.

Att du inte flyttar då?
  • Anonym (mor)
    Anonym (Anonymus) skrev 2018-11-17 20:16:15 följande:
    Att du inte flyttar då?
    Jag skrev ju "passerar" genom ett villaområde. Jag bor i lägenhet och har aldrig drömt om att bo i hus.
  • Mandel

Helt ärligt så förstår jag inte problemet och oron.

Så länge du inte eldar mitt på golvet och har barnet i en vagga hängandes från taket över brasan så ser jag inte problemet.
    Du tänker väl heller inte låta barnet sova i vedkorgen eller i skorstenspipan uppe på taket eller ställa vaggan 0,5m från brasan.

Om du har öppen eld så är det mer risk att det kommer gnistor som skvätter iväg och i så fall kan starta brand i huset, men det är ju farligt för er alla och inte bara för bebis.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Anonymus)
    Anonym (mor) skrev 2018-11-18 03:47:52 följande:

Jag skrev ju "passerar" genom ett villaområde. Jag bor i lägenhet och har aldrig drömt om att bo i hus.

Passera inte där då
  • Anonym (mor)
    Anonym (Anonymus) skrev 2018-11-18 09:15:12 följande:
    Passera inte där då
    Nä undviker ju det men känner medlidande med dem som bor där! Vedröken dras väl in i grannhuset?
Svar på tråden Farligt att ha bebis i vedeldat hus?