Farligt att ha bebis i vedeldat hus?
Är det farligt att ha en bebis på 3 månader i ett hus där man eldar med ved?
Är det farligt att ha en bebis på 3 månader i ett hus där man eldar med ved?
Jo, det är faktiskt inte hälsosamt med rök och partiklar ifrån brasorna. Det är inte bara ohälsosamt för spädbarn utan för alla. Just hemmabrasorna saknar all form av rening samt så eldar massa personer på fel vis vilket ger mer farliga partiklar i luften. Det som är farligt är just partiklar i luften, ju mindre (ej färre) partiklarna är ju farligare blir det, detta då de riktigt små partiklarna kommer ända ut i alveolerna.
Okej, så det är farligt! Sen måste du sätta det i relation till övriga faror du utsätter dig och ditt barn för. Tänk på bilavgaser, cigarettrök, flygplansavgaser, vägpartiklar (detta är inte alls bra!), radon från mark och byggnadsmaterial osv osv. Gör en sammanvägd bedömning av vad ni utsätter er för, kanske kommer du fram till att just eldningen inte är det farligaste i hela världen.
Jo, det är faktiskt inte hälsosamt med rök och partiklar ifrån brasorna. Det är inte bara ohälsosamt för spädbarn utan för alla. Just hemmabrasorna saknar all form av rening samt så eldar massa personer på fel vis vilket ger mer farliga partiklar i luften. Det som är farligt är just partiklar i luften, ju mindre (ej färre) partiklarna är ju farligare blir det, detta då de riktigt små partiklarna kommer ända ut i alveolerna.
Okej, så det är farligt! Sen måste du sätta det i relation till övriga faror du utsätter dig och ditt barn för. Tänk på bilavgaser, cigarettrök, flygplansavgaser, vägpartiklar (detta är inte alls bra!), radon från mark och byggnadsmaterial osv osv. Gör en sammanvägd bedömning av vad ni utsätter er för, kanske kommer du fram till att just eldningen inte är det farligaste i hela världen.
Nä undviker ju det men känner medlidande med dem som bor där! Vedröken dras väl in i grannhuset?
Ok, så det är inte den ev. risken för kolmonoxidförgiftning som är den stora faran/problemet utan mer de riktigt små partiklarna i röken om jag har förstått dig rätt.
Nä jag bara svarade TS att jag tror det är farligare/lika farligt att bo granne med en vedeldare som att vara en själv.
Ok, så det är inte den ev. risken för kolmonoxidförgiftning som är den stora faran/problemet utan mer de riktigt små partiklarna i röken om jag har förstått dig rätt.
Nä jag bara svarade TS att jag tror det är farligare/lika farligt att bo granne med en vedeldare som att vara en själv.
Om du öppnar luckan och ska lägga i ved kan det ju komma ut rök eller att skorsten är kall så det ryker in istället.. Då är det inte roligt, jag har utrymt huset många gånger pga det..
Va?
Röken kommer in för att skorstenen är kall, så att ni måste utrymma huset?
Tror det är något annat fel på er skorsten...
Va?
Röken kommer in för att skorstenen är kall, så att ni måste utrymma huset?
Tror det är något annat fel på er skorsten...
Tror det beror på vem som eldar och ur den personen eldar.
Svärmor och svärfar använde aldrig den öppna spisen i huset för de sa att det bara rök in och om de eldade i den var de tvungna att ha badrumsfönstret öppet så det kom in luft så det blev genomdrag så det inte skulle ryka in.
Svärfar försökte hävda att huset var så tätt att det inte kom in någon ny luft i samma takt som den varma steg genom skorstenen så det var därför det rök in och de var tvungna att ha fönstret öppet.
Huset är ett gammalt ombyggt magasin och det är så håret står upp pga vindraget när det blåser ut om man sitter nära en yttervägg så, nej. Huset är inte för tätt.
Och sedan vi tog över huset har jag eldad massor och det ryker inte in och jag behöver inte ha fönster öppna.
Det kan vissa dagar ta längre tid att få bra drag i det hela, men det är ofta dagar när det är väldigt tung fuktig luft ute.
Maken har inte lärt sig att elda så han får ingen fyr alls om han försöker tända en brasa...
Min skorsten är iallafall kall när det ryker in, vår sotare bekräftade det.
Ja så är det ju. Det gäller att snabbt få upp drag med en rejäl höjning av temperaturen för att slippa "bakslag" . Med torra stickor.. gärna furu eller gran tidningspapper och papperskartonger och fullt öppna spjäll i alla ändar undviker vi oftast att det ryker in hemna. Nu är pannan i källaren så deg är ingen katastrof om det kommer några rökpuffar innan skorstenen är varm.
Jag slarvar oftast med att värma upp skorstenen före med bara tidningspapper om jag inte eldat på ett tag. Ibl hinner jag inte med att öppna upp osv så som du beskriver. Försökt mer att elda med pappkassar och kartonger, det ger bra fjutt.