• Anonym (Ally)

Så orolig för son som använder droger... ????

Jag har en son på 16 år som då och då röker hasch, dricker ca varannan helg och INGET vi gör verkar hjälpa! Vi har kontakt med bup, socialtjänst (samtalsprogram som han avskyr samt urinprov). Jobbar intensivt på att visa kärlek, vara konsekvent etc etc. Det känns som att inget når fram utan att han liksom måste gå sin egen väg... Han har ADHD, medicinerar vilket gör att han grejar skolan lite bättre. Dock även på gränsen där, frånvaro och motivation som sviktar (år 1 på gymnasiet).

Jag orkar inte med detta, går sönder av oro! Drömmer mardrömmar, ligger ofta sömnlös.. Behöver få lite hopp!! Någon som har ett gott exempel att dela med sig av?

• Svar på tråden Så orolig för son som använder droger... ????
  • klyban
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-17 13:00:54 följande:
    Tar droger. Nej, men det är ju ändå självklart bättre än att man tar droger självl förstår du väl.

Bättre för vem?
    En substans kan gör skada oavsett om den är utskriven eller inte.
    Det är tom så att det är MASSOR som dör varje år av mediciner som läkare skrivit ut.
    Vi pratat om 500-1000 döda årligen och ungefär lika många skadade av läkemedel.

hur många meter var det?
  • Anonym (anonym)
    klyban skrev 2018-11-17 14:34:10 följande:

Bättre för vem?
    En substans kan gör skada oavsett om den är utskriven eller inte.
    Det är tom så att det är MASSOR som dör varje år av mediciner som läkare skrivit ut.
    Vi pratat om 500-1000 döda årligen och ungefär lika många skadade av läkemedel.

läkaren håller iallafall koll på läkemedlet och man vet vad det innehåller mer. vilket man inte vet med knark. sluta uppmana folk till knark på internet.
  • Anonym (anonym)

att jag tycker knark är skit borde du istället tycka är bra.

• klyban
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-17 13:01:50 följande:
    Personen har inte fått sin adhd diagnos då menar du? har du adhd själv eller vad pratar du om? hur vet du allt detta? källa?

Ingen aning vad du ens pratar om här, sen är min person irrelevant för sak.(Och nej)

Och vart har jag skrivit ingen ADHD diagnos finns där?
    Jag verkligen undrar, då jag pratar ENBART om problematik för personer med psykiska ohälsan ADHD i det citerade inlägget.

Så vad pratar du om ens?

hur många meter var det?
  • Anonym (anonym)
    klyban skrev 2018-11-17 12:45:57 följande:

När jag läst beskrivningar eller hört dom, och de med ADHD.
    Så är det ofta hur dom beskriver hur tankarna saktar ned, och att de får känna sig normala helt plötsligt(som de troligtvis inte ens känt sedan före debuten)
    Och detta är ett problem för denna ADHD grupp, och de som upptäckt cannabis och blir stoppade.
    Så är det inte alls ovanligt de går vidare till annan drog, och som har en helt annan farlighet och kanske tom är dödlig.

Och detta sker ofta pga sjukvården inte lyckats ge adekvat hjälp till patienten.

personer får ju adhdmedicin.
  • Anonym (anonym)
    klyban skrev 2018-11-17 14:42:21 följande:

Ingen aning vad du ens pratar om här, sen är min person irrelevant för sak.(Och nej)

Och vart har jag skrivit ingen ADHD diagnos finns där?
    Jag verkligen undrar, då jag pratar ENBART om problematik för personer med psykiska ohälsan ADHD i det citerade inlägget.

Så vad pratar du om ens?

ja, ditt inlägg pratade jag om. du skrev ganska otydligt.
  • klyban
    AndreaBD skrev 2018-11-17 13:33:20 följande:
    Jag vet att man ofta överdriver det där med cannabis. Men en sak som jag måste rätta: Du skriver att det är inte lika farlig som rökning. Nu har jag  inte dubbelkollat det, men jag har för mig att det är mycket större risk att få lungcancer om man röker cannabis än om man bara röker cigaretter. Jag vet inte exakt hur mycket man utgår ifrån då, men det ska finnas ganska elaka cancerogena ämnen i cannabisröken.

En annan risk är att man kan få hasch-psykos. Det verkar som om vissa människor är känsliga där. Har man inte fått det från början, så lär man inte få det senare heller. Men det finns de som får.

Annars håller jag med dig om att alkohol är betydligt värre. Om det inte vore legalt, skulle man ju inte legalisera det nu. Men man vill nog inte heller legalisera fler skadliga ämnen. Jag tycker dock man bör få använda cannabis i större utsträckning där det är medicinskt indicerat.

Lungcancer för de som röker endast cannabis, så är prevalensen lägre än den delen av befolkningen som inte röker nått alls.(Men en liten marginal).
    Röker du med tobak, så ökar den igen.

Haschpsykos är ett begrepp som i princip enbart existerar i Sverige, det är nått som är fött ur stigmatisering.
    Psykos är en genetiskt sjukdom, som cannabis är en utlösare av många.
    Andra är alkohol, stress och traumatisk händelse som stora utlösare.
    Man kan inte heller se psykoserna öka när konsumtionen av cannabis ökat kraftigt, så den tesen är död.

Och inget av detta betyder att cannabis är ofarligt.
    Tyvärr måste man tillägga detta varje gång, för alldeles för många tänker enbart i svartvita termer.

Det vi ser idag och med forskning på cannabis, så kommer det ungefär 9 icke negativa på 1 negativ om cannabis(var nått år sedan jag kollade, så kan ha ändrat sig tills idag).

Dock tycker jag det värsta är med cannabis, det är att man lämnade över handeln till kriminellanätverk.
    Och det som är det värsta där, det är att de skiter fullständigt i hälsa eller ålder på de som köper.
    Och unga har en överexponering av lättillgängliga droger pga detta.

hur många meter var det?
  • Anonym (Fd hasch brukare)
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-17 14:36:55 följande:

att jag tycker knark är skit borde du istället tycka är bra.

Knark är drog. Drog är socker, kaffe, sex, ciggaretter, alkohol också, så antar att du inte gör något av det? Varför borde man tycka att det du anser är bra men det vi andra anser är dåligt? Förstår du inte att alla blev förda bakom ljuset vad gäller cannabis enbart p ga USA såg möjligheter att tjäna pengar på att ha en kamp mot detta. Syntet, läkemedel, pengar och makt. Men när dom nu har insett att det kostar mer än vad dom tjänar på kriget, (förutom läkemedelsbolagen) så legaliserar dom det. Allt handlar bara om pengar i slutändan, inte en enda bryr sig om den 2:a eller 3 personen som. Den får ögonkontakt med på stan t ex. Enbart sig själva och de dom känner. Men när pengar talar förvandlas folket enbart till dumma får som följer strömmen.
  • klyban
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-17 14:47:57 följande:
    personer får ju adhdmedicin.
    Jaha, vad skulle det ändra på det jag sa?
    hur många meter var det?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Fd hasch brukare) skrev 2018-11-17 14:52:59 följande:
    Knark är drog. Drog är socker, kaffe, sex, ciggaretter, alkohol också, så antar att du inte gör något av det? Varför borde man tycka att det du anser är bra men det vi andra anser är dåligt? Förstår du inte att alla blev förda bakom ljuset vad gäller cannabis enbart p ga USA såg möjligheter att tjäna pengar på att ha en kamp mot detta. Syntet, läkemedel, pengar och makt. Men när dom nu har insett att det kostar mer än vad dom tjänar på kriget, (förutom läkemedelsbolagen) så legaliserar dom det. Allt handlar bara om pengar i slutändan, inte en enda bryr sig om den 2:a eller 3 personen som. Den får ögonkontakt med på stan t ex. Enbart sig själva och de dom känner. Men när pengar talar förvandlas folket enbart till dumma får som följer strömmen.
    De sakerna är tillåtna, det är inte knark. finns en anledning till det. Jag har inte ens provat röka, snusa eller droger. och det tänker jag inte göra heller. ganska stolt över det om jag får säga det själv. det ska man få vara också.
Svar på tråden Så orolig för son som använder droger... ????