• Mamma0508

Gastric bypass 2019

En tråd för oss som ska genomgå en gastric bypass under 2019.

Här kan vi ställa frågor och diskutera allt kring vår kommande operation.

Själv har jag varit på gruppsamtal och väntar nu på läkarbesök under december. Så om allt går som jag vill, blir det en operation i början av året.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-11-16 23:46
    Tänker även att personer som redan är opererade är välkomna med tips och råd till oss som väntar på operation.

• Svar på tråden Gastric bypass 2019
  • Anonym (Nervös)

Var och träffade kirurgen i veckan och nu klar för OP senast i slutet av augusti. Så lycklig! Har BMI på 42,5 ska gå ner 7kg på 4 veckor, lär bli det dubbla snarare ????

• Spke

Hej.

Jag fick godkänt för op igår, väntar på kallelse till gruppsamtal och efter det så ska vi boka op. Jag fick bestämma om jag ville gör by-pass eller sleev eftersom att sjukhuset erbjuder båda. Lutar mot by-pass eftersom att det är väl beprövat och finns mycket forskning samt statistik vilket det tyvärr inte finns på sleven. Innan var jag söker på sleev men det är jag inte idag.

Hur har det gått för er alla här? Har ni genomfört era operationer ?

• Anonym (Gbp?)

Hej är det okej om jag hoppar in här? Har inte fått gbp beviljad men ska träffa läkare inom några dagar. Har ett BMI på 40 samt PCOS.

Är rädd inför läkarbesöket. Har sökt vård förut men aldrig fått någon hjälp med vikten.

• Anonym (Den långa resan)

Inte så aktiv tråd direkt men hoppar in jag också!

Op datum i början av november för min del och samtal någon gång i början av oktober, inte bokat än. BMI 44.

Hur har det gått för er andra?

Jag känner mig nervös för hur låg man kommer känna (pga lågt kalori intag) sig under flytperioden och första tiden efter op.

Någon som har erfarenhet?

• Anonym (Gbp?)
    Anonym (Den långa resan) skrev 2019-09-08 21:15:12 följande:

Inte så aktiv tråd direkt men hoppar in jag också!

Op datum i början av november för min del och samtal någon gång i början av oktober, inte bokat än. BMI 44.

Hur har det gått för er andra?

Jag känner mig nervös för hur låg man kommer känna (pga lågt kalori intag) sig under flytperioden och första tiden efter op.

Någon som har erfarenhet?

Hej!

Det kanske bara är du och jag som är aktiva nu då? He he. Vad härligt att ha fått ett datum för operation. Hur har din process sett ut från första besöket på vc? Väntetider osv?

Var hos läkaren för ett tag sen och jag måste vänta 6 månader eftersom de har som krav att gå hos kostrådgivare under en period. Känns som en lång väntan, men ändå helt ok.

Hos läkaren hade jag högt blodtryck, och jag ska utredas för sömnapné. Hm.

Ja... jag har valt att göra min operation privat.

Klassar ju in i BMI kraven för att få op betald av landstinget men har efter att blivit runtbollad och tillbaka hänvisad till vårdcentralen efter egenremiss till överviktsenheten tappat orken att dra min historia ännu en gång.

Tar såklart inte lättvindigt på pengarna det kostar men känner att det är pengar som går till något gott och som jag förhoppningsvis har gott av under många år. Jag är redo, har bearbetat det här inom mig i många år och vill påbörja resan mot en bättre hälsa nu.

Hoppas på bra 6 månader för dig! Har du påbörjat något kostprogram nu då? Har du vart överviktig länge?

Har själv vart överviktig sen barndomen så det är en märklig tanke att kunna bli mer åt normalvikt...

• Anonym (Gbp?)
    Anonym (Den långa resan) skrev 2019-09-08 22:53:22 följande:

Ja... jag har valt att göra min operation privat.

Klassar ju in i BMI kraven för att få op betald av landstinget men har efter att blivit runtbollad och tillbaka hänvisad till vårdcentralen efter egenremiss till överviktsenheten tappat orken att dra min historia ännu en gång.

Tar såklart inte lättvindigt på pengarna det kostar men känner att det är pengar som går till något gott och som jag förhoppningsvis har gott av under många år. Jag är redo, har bearbetat det här inom mig i många år och vill påbörja resan mot en bättre hälsa nu.

Hoppas på bra 6 månader för dig! Har du påbörjat något kostprogram nu då? Har du vart överviktig länge?

Har själv vart överviktig sen barndomen så det är en märklig tanke att kunna bli mer åt normalvikt...

Vad tråkigt att höra att du blivit bollad hit och dit. Helt klart värt pengarna, det kommer ge ett längre liv troligtvis.

Jag har alltid varit tjock. Lyckades gå ner till ?bara? övervikt i vuxen ålder men gick upp allt och lite till. Känner som du att det är en konstig tanke att man kan bli normalviktig, nästan overkligt.

Vågar man fråga vad du får betala?
    Anonym (Gbp?) skrev 2019-09-09 01:10:58 följande:

Vad tråkigt att höra att du blivit bollad hit och dit. Helt klart värt pengarna, det kommer ge ett längre liv troligtvis.

Jag har alltid varit tjock. Lyckades gå ner till ?bara? övervikt i vuxen ålder men gick upp allt och lite till. Känner som du att det är en konstig tanke att man kan bli normalviktig, nästan overkligt.

Det är nog mest jag som är känslig och känner mig obekväm med att gräva i min viktproblematik med kreti och pleti. Har bearbetat och tänkt i många år på en eventuell operation så jag är ju emotionellt så redo man kan bli.

Har också lyckats gå ner 20-30 kilo vid några tillfällen men hamnar alltid tillbaka lite högre än innan.

Jag får betala 89 000:-
    Anonym (Gbp?) skrev 2019-09-09 01:10:58 följande:

Det är nog mest jag som är känslig och känner mig obekväm med att gräva i min viktproblematik med kreti och pleti. Har bearbetat och tänkt i många år på en eventuell operation så jag är ju emotionellt så redo man kan bli.

Har också lyckats gå ner 20-30 kilo vid några tillfällen men hamnar alltid tillbaka lite högre än innan.

Jag får betala 89 000:-
  • Alma

Hej!

Jag har fått op-tid i mitten av november, fick tiden i fredags så imorgon börjar jag på pulverdiet för att gå ner 7 kg tills op. Känner mig väldigt pepp????

• Anonym (1234)

Hej ????

Har läst i tråden och jag undrar hur det gått för er efter operationen. Själv väntar jag på opertationstid för en GP i början av 2020.

• RamaAl8

Hej

Jag har många funderingar och visste inte vart och vem jag ska fråga tills jag hittade familjliv sidan!

Jag fyller 18 om två månader och jag funderar på att göra fetmaoperationen och att få remiss men jag undrar om jag kan skicka egen remiss även om jag har inte fyllt 18 för jag läste att det tar typ 3 månader tills jag får ett svar och tills denna tid jag kommer redan har fyllt 18. Jag är 165 och väger 110, jag mår inte bra alls har varit tjock sen jag va 10 år gammal, har testat att gå på alla diet typer och motion, allt som man kan tänka på!

och nu tänkte räcker det för jag vill leva bra liv, jag vill att andas bra, jag vill gå utan att det känns tungt på hjärtat och knän, jag vill så enkelt att leva och må bra. Har många andra problem som Polycystiskt ovarialsyndrom ? PCOS vilket lider till problem med mens och sånt, ibland min mens kommer en gång varje 6 månader ibland inte. Jag vill bara ger en blick hur mitt liv ser ut. Jag har depression från min kropp och strech marks som täcker hela min kropp. Vad tror ni deras svar kommer bli? Kommer de godkänna operationen eller inte? Jag orkar inte riktigt att höra igen ?ät bra och motionera då du kommer gå ner i vikt?.

Förlåt min svenska ????har varit i Sverige för 5år bara.

Tack så mycket.

Svar på tråden Gastric bypass 2019