Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Dricker min sambo för mycket?

Klart för mycket, förutom mängden och hur ofta är riktigt illa, att han inte heller kan avstå från alkohol och bli aggressiv när det inte serveras är tecken på att han har ett alkoholberoende.

Sök upp en grupp för anhöriga till alkoholister, där kan du få stöd och hur du kan hindra/lämna ett medberoende

• sextiotalist
    Pripps Vichy skrev 2018-11-17 09:18:54 följande:

Nej, det tycker jag inte. Verkar mest som att han dricker vin mer för smakens skull. När jag var som mest alkoholiserad kunde jag dricka 10 starköl och en sjuttis (brännvin) om dagen, ibland mer än så. Så jag skulle inte säga att han är i riskzonen, om det inte är så att han gillar att bli salongsberusad. En vinare blir man dock inte särskilt påverkad av.

Om man inte bli påverkad av en flaska vin är man rätt illa ute.
  • sextiotalist

Nej, det tycker jag inte. Verkar mest som att han dricker vin mer för smakens skull. När jag var som mest alkoholiserad kunde jag dricka 10 starköl och en sjuttis (brännvin) om dagen, ibland mer än så. Så jag skulle inte säga att han är i riskzonen, om det inte är så att han gillar att bli salongsberusad. En vinare blir man dock inte särskilt påverkad av.

Om man inte bli påverkad av en flaska vin är man rätt illa ute.

En man på 96 kilo och dricker 3/4 flaska vin får en promillehalt på 1,35, vilket en som inte utvecklat resistens mot alkohol skulle vara riktigt full.

medibas.se/handboken/kliniska-kapitel/levnadsvanor/patientinformation/alkohol/alkoholpromille-berakning/
  • sextiotalist
    Pripps Vichy skrev 2018-11-17 09:57:48 följande:

Ok. Jag har rätt hög tolerans. En flaska vin för mig ungefär som några folköl. Efter 2 flaskor börjar jag bli salongs. (fast det beror på procenthalten på vinet), och på den 4:e är jag full. Kanske dumt att jämföra TS man med mig själv, som varit i alkoholmissbruk större delen av mitt liv, men bara för att ge TS lite perspektiv.

Att som fd alkoholist, referera till sin höga tolerans mot alkohol för att ge perspektiv, tänk till lite. Jo, en sak, det visar bara att ts man har en mycket, mycket osund relation till alkohol och att hans kropp troligen redan håller på att skada.
Svar på tråden Dricker min sambo för mycket?