Inlägg från: Bananböjaren |Visa alla inlägg
  • Bananböjaren

Dricker min sambo för mycket?

Mängden är inte för mycket. Rekommendationen för män i central och sydeuropa är 18-24 portioner sprit per vecka. Det motsvarar 3-4 vinflaskor. Det är altså frågan om en rekommendation som görs eftersom en måttlig alkoholförbrukning minskar risken för hjärt och kärlsjukdomar. Man ska såklart dela upp det under veckan och inte dricka allt på en gång.
    Här i Sverige räknas nån som dricker 4 vinflaskor i veckan till alkoholist, i mera toleranta och liberala länder ser man lite annorlunda på det.

Att din gubbe blir aggressiv och otrevlig om han inte får dricka är ju däremot värre, då kanske han har problem och inte borde dricka alls. Mängden i sig är inte problemet, det är snarare din gubbes attityd.

• Bananböjaren
    Anonym (alkovarning) skrev 2018-11-19 09:06:52 följande:

1 glas vin 15 cl (11-13%) = 1 standardglas

En flaska vin (75 cl) innehåller 6 glas.

För män innebär en konsumtion över 14 standardglas per vecka en förhöjd risk. Intensivkonsumtion är mer än 4 standardglas per tillfälle.

Det låter som om din man har åtminstone ett riskbruk av alkohol, med råge

Matematik är inte din grej va? Försök igen.
  • Bananböjaren
    Anonym (Bermott) skrev 2018-11-21 08:03:22 följande:
    6 s.k. "standardglas".
    Bananböjaren skrev 2018-11-19 15:17:39 följande:
    Matematik är inte din grej va? Försök igen.
    Vad i matematiken brister? Du kan gärna svar ordentligt i stället för att hävda att även jag är dålig på matte. Det är helt ok om jag är det, visa mig bara var i inlägget som alkovarning skrev som det brast. Tack.
    15cl x 6 = 90cl.
    Ett glas vin räknas normalt till 12cl, inte 15. Det är också mängden du får när du beställer på restaurang. En portion sprit = 3,33dl öl eller 12cl vin eller 4cl starksprit.
Svar på tråden Dricker min sambo för mycket?