• NathalieAndersson

    Tag med katt till Sverige!?

    Hej! nagon som har tagit med sig katt eller hund fran Brasilien? 


    Har last runt pa flera stallen om detta men det ar fortfarande luddigt, i vissa stallen star det ingenting om karantan, och pa andra star det att djuret ska vara 90 dagar i karantan i Brasilien och 120 dagar i Sverige. ar det sa? Kostar inte det valdigt mycket?

  • Svar på tråden Tag med katt till Sverige!?
  • Gizmo

    Varför i hela friden ska du ta hit en katt från utlandet?  Det finns ju massor av hemlösa katter i Sverige?

  • OlgaElvira
    Gizmo skrev 2018-11-17 07:42:42 följande:

    Varför i hela friden ska du ta hit en katt från utlandet?  Det finns ju massor av hemlösa katter i Sverige?


    Om man är bosatt i utlandet och har skaffat ett husdjur där, då har man ansvar för det även om man flyttar till Sverige. Ett husdjur är ju inte som en möbel man säljer eller skänker bort.
  • NathalieAndersson
    Gizmo skrev 2018-11-17 07:42:42 följande:

    Varför i hela friden ska du ta hit en katt från utlandet?  Det finns ju massor av hemlösa katter i Sverige?


    for att det ar min katt... Han har bott med oss i 4 ar, jag kan inte bara lamna honom har!
  • NathalieAndersson
    Gizmo skrev 2018-11-17 10:59:49 följande:

    Sorry, jag trodde du pratade om en hittekatt, inte att du redan ägde den.


    Ja da forstar jag att det later knappt hahaha
  • OlgaElvira
    NathalieAndersson skrev 2018-11-17 16:08:54 följande:

    Det star inget om karantan pa deras hemsida...

    Och jag befinner mig inte i Sverige sa jag kan inte ringa


    Då är det säkert lättare för dig att skicka en fråga till deras Kundservice, de har en länk på sidan du fick i mitt förra inlägg. Du får fråga om det också krävs karantän om du har de intyg på vaccination m.m. som de kräver. Lycka till, förstår att man inte bara gör sig av med ett husdjur, de är ju som en familjemedlem.
  • NathalieAndersson
    OlgaElvira skrev 2018-11-17 16:26:14 följande:
    Då är det säkert lättare för dig att skicka en fråga till deras Kundservice, de har en länk på sidan du fick i mitt förra inlägg. Du får fråga om det också krävs karantän om du har de intyg på vaccination m.m. som de kräver. Lycka till, förstår att man inte bara gör sig av med ett husdjur, de är ju som en familjemedlem.

    Jassa det har en online kundtjanst! bra, ska ta kontakt med dom!SkrattandeJa precis, han maste ju med oss Katt

  • Jemp

    Rabiesvaccin, Id märkning, veterinärundersökning är vad jag får fram. Inget om karantän men som sagt, skriv och hör med dem för jag kan såklart inte gå i god för det.

  • Anonym (Mjau)

    Jag fick förklarat för mig att karantän gäller för djur med okänd sjukdomsstatus (exempelvis vad gäller rabies). Reser du med ett djur som uppfyller kraven för att få föras in så ska det inte behövas någon karantän.

    Brasilien är ett olistat land (hårdast regler).

    Villkoren finner du på sidan 24 här:

    www.google.se/url&source=web&rct=j&url=www.ssrk.se/images/stories/Ingangssidan/inforsel_av_hund_och_katt.pdf&ved=2ahUKEwiW78qO49veAhXwk4sKHVUqD2IQFjAEegQIAxAB&usg=AOvVaw1U6SvAvS8uttZZgMWwZmiE

    Processen för att skaffa alla vaccinationer och intyg kan ta väldigt lång tid. Om jag förstått det hela rätt så handlar det om minimum 120 dagar (4 månader) om din katt måste rabiesvaccineras. Tänk på att det bara är vissa flygplatser som fungerar som inreseort och att det kan gälla udda regler om ni mellanlandar.

  • NathalieAndersson
    Anonym (Mjau) skrev 2018-11-17 17:11:46 följande:

    Jag fick förklarat för mig att karantän gäller för djur med okänd sjukdomsstatus (exempelvis vad gäller rabies). Reser du med ett djur som uppfyller kraven för att få föras in så ska det inte behövas någon karantän.

    Brasilien är ett olistat land (hårdast regler).

    Villkoren finner du på sidan 24 här:

    www.google.se/url&source=web&rct=j&url=www.ssrk.se/images/stories/Ingangssidan/inforsel_av_hund_och_katt.pdf&ved=2ahUKEwiW78qO49veAhXwk4sKHVUqD2IQFjAEegQIAxAB&usg=AOvVaw1U6SvAvS8uttZZgMWwZmiE

    Processen för att skaffa alla vaccinationer och intyg kan ta väldigt lång tid. Om jag förstått det hela rätt så handlar det om minimum 120 dagar (4 månader) om din katt måste rabiesvaccineras. Tänk på att det bara är vissa flygplatser som fungerar som inreseort och att det kan gälla udda regler om ni mellanlandar.


    Va bra! mm det dar med mellanladning ar ju lite klurigt, det finns inget direktflyg till sverige harifran tyvarr.


    Men tack for svaret Glad

  • Anonym (Mjau)
    NathalieAndersson skrev 2018-11-17 17:19:23 följande:

    Va bra! mm det dar med mellanladning ar ju lite klurigt, det finns inget direktflyg till sverige harifran tyvarr.

    Men tack for svaret 


    Du får kolla upp med de länder ni möjligen kommer mellanlanda i vad som gäller just där. I vissa länder måste djuren lastas av, veterinärundersökas och kollas innan de får resa vidare något som är oerhört stressande djuret, så välj om möjligt alternativ där man bara skickar djuren vidare utan att buren ens öppnas.
Svar på tråden Tag med katt till Sverige!?