• nernu

Min dotter ljuger för mig

Jag ljög en hel del när jag var yngre för att jag var lat ville inte göra läxan eller borsta tänderna eller vad det var. Ville jag ha godis så ljög jag så att jag fick det. Jag var inte rädd för mina föräldrar så jag köper inte riktigt den förklaringen. Jag ljuger inte på samma sättt som vuxwn men jag drar absolut på sanningen trots att jag vet att det är fel. Säger ofta att jag gjort klart saker som jag inte har osv. Önskar att mina föräldrar hade ansträngt sig lite mer och inte litat blint på allt jag sa så att jag hade blivit påkommen. Det hade förmodligen underlättar för mig.

• nernu
    Anonym (hon) skrev 2018-11-19 15:59:31 följande:

Hon ljuger för att slippa att du blir arg på henne. Och hon hoppas varje gång att du inte ska komma på henne. Så när du blir arg för att hon ljugit så ljuger hon ännu mer om småsaker som hon vet att du kommer att reagera negativt på.

Ta inte hennes lögner så personligt och ffa blanda inte ihop henne med hennes pappa - de är olika personer och man ärver inte ljugande. 

Om det var mitt barn så skulle jag släppa lite på mina frågor om ditt och datt. Jag skulle förvänta mig att hon tvättade händerna på toa, gjorde läxan, och liknande. Då behöver hon inte ljuga om det när du frågar och du kan lämna över ansvaret för det till henne - påminn i så fall istället på en vänligt sätt.

Om hon stjäl saker och ljuger om det så är det ju ett större problem. Men även där kommer det inte att löna sig att du blir arg - prata istället om hur man är mot andra, hur blir det för mormor om hon tar saker från mormor? Hur vill hon vara mot sin mormor? Är det saken hon vill ha eller tar hon bara för att...

Man kan inte lägga över ansvaret för så viktiga saker på en elvaåring. Då har man abdikerat som förälder.
Svar på tråden Min dotter ljuger för mig