• Anonym (Kalle heter jag inte)

    Är "snubbe" ett skällsord för en vit medelålders man?

    När jag då och då kollar in diskussioner på nätet som handlar om t ex jämställdhet så är det ofta ordet "snubbe" används i stället för "man". Vad har ni för associationer till det? Är det kränkande tycker ni när det används? Eller är det bara en kul term på en "medelålders vit man"? 

  • Svar på tråden Är "snubbe" ett skällsord för en vit medelålders man?
  • sebbe420
    Mongoliet skrev 2018-11-18 00:56:24 följande:

    En random kille trodde jag att det betydde.


    Tycker jag med. Någon random man inte känner. Varken negativt eller positivt.
  • Amanda84

    I min och min bekantskapskrets vokabulär är en "snubbe" nödvändighetsvis inte medelålders. Han kan framför allt vara mycket yngre än så och också äldre, men möjligen inte över 70, när jag tänker efter. Att en snubbe skulle vara "vit" stämmer absolut inte.


    En snubbe är en person av mankön (alternativt en person som man inte känner till könet på) som man inte känner och som man ändå måste säga något om.


    Här är några exempel på troliga samtalsämne med ordet snubbe som skulle kunna figurera i min bekantskapskrets:


    "... sen var det en snubbe som slog till mig med sin väska när jag skulle gå av tåget, så jag har skitont i axeln." (här anges snubbe som en människa som man faktiskt inte vet vem det är - man fick en oavsiktlig smäll av en icke känd människa som man inte ens vet om denne är man eller kvinna.)


    "Jag var på bröllop och mitt i middagen så var det en snubbe som drog upp en gitarr och började spela." (Här anges en man som oväntat dök upp och gjorde något oväntat.)


    "Kolla in snubben där borta, han med skorna, har du sett vad som står på hans jacka?"


    Senast igår fick jag höra en mening med just ordet snubbe, när jag nu tänker efter och det samtalet var något liknande det här (i just det här fallet var det en kille som berättade scenariot):


    "Jag skulle precis gå in genom dörrarna på macken och när de öppnades, så kom det en snubbe från motsatt håll, som ställde sig i vägen. Jag flyttade mig för att släppa förbi honom, men då stannade han upp och kom i vägen igen. Det blev så konstigt eftersom varken han eller jag kom igenom dörrarna. Jag bara glodde på honom men snubben vände sig inte om förrän jag faktiskt gick rakt in i honom till slut. Han reagerade ju inte ens på att jag sa 'ursäkta', så det kändes som att han stod i vägen medvetet."

  • Anonym (L)

    Så som amanda84 säger. Fast ibland används det som ett hån typ "Vilken snubbe" vilket avser en snubbig snubbe som är typiskt manlig på ett dåligt sätt. Typ någon som tror att han är sååå cool och bättre än alla andra. En snubbe som rapar och äcklar sig och pratar nedvärderande om kvinnor.

  • MammAmma

    "Snubbe" är den svenska motsvarigheten till engelskans 'dude' och har inget med ålder eller hudfärg att göra. Det är även neutralt på så sätt att det kan lika gärna vara nedsättande, som inte, beroende på sammanhang och sättet det sägs på.

  • Kusinen

    Så som jag känner till ordet är det ett slangord för en man som man inte känner. Dvs man kan möta en trevlig snubbe på stan som hjälpte en med ..., men man säger inte "Jag ska gå ut och ta en öl med snubbarna" .

    Har inget med hudfärg eller ålder att göra (förutom att det handlar om en vuxen person i regel).

    Men ord kan ju få specifika betydelser i vissa kretsar förstås men generellt har ordet inte den betydelsen.

  • Anonym (Kalle heter jag inte)
    Kusinen skrev 2018-11-18 11:36:53 följande:

    Så som jag känner till ordet är det ett slangord för en man som man inte känner. Dvs man kan möta en trevlig snubbe på stan som hjälpte en med ..., men man säger inte "Jag ska gå ut och ta en öl med snubbarna" .

    Har inget med hudfärg eller ålder att göra (förutom att det handlar om en vuxen person i regel).

    Men ord kan ju få specifika betydelser i vissa kretsar förstås men generellt har ordet inte den betydelsen.


    Kanske de inte är vita och medelålders förstås... Men vänsterfeministers måltavla är ju främst vita män och  där jag stött på det nästan uteslutande är i debatter mellan feminister och liknande. Då har snubbe använts i en lite negativ bemärkelse av man, nåt som jag märkt förekommer mer och mer. Som t ex från denna text
    nyheter24.se/debatt/821160-kan-inte-alla-man-halla-kaften-for-en-gangs-skull

     "Är det inte extremt underhållande att lyssna på ett gäng snubbar, som i kör rättar dig som kvinna när du pratar om hur du känner? "

    "Men jag hoppas verkligen att ni en dag förstår varför jag, och många andra, skriker och krigar för att vi vägrar ha en snubbe som skuggar vår framgång."

    "Jag tror att många snubbar som avskyr mig, avskyr mig i syftet av att jag tar plats." 


    Jo det används nog också i andra kretsar också med lite mer neutral klang.
  • klyban

    Snubbe är ett rätt neutralt ord, man kan plocka in vad man vill med snubbe.


    hur många meter var det?
  • Anonym (Kalle heter jag inte)
    MammAmma skrev 2018-11-18 03:59:03 följande:

    "Snubbe" är den svenska motsvarigheten till engelskans 'dude' och har inget med ålder eller hudfärg att göra. Det är även neutralt på så sätt att det kan lika gärna vara nedsättande, som inte, beroende på sammanhang och sättet det sägs på.


    Jo men en del ords betydelse ändras väldigt snabbt nu för tiden, och ordlisteböcker hinner oftast inte med att ändra betydelsen, eller så är det för luddigt. Det är det jag känner för snubbe att det är på väg att få en mer negativ klang än det tidigare haft. Men det kanske bara är jag.
Svar på tråden Är "snubbe" ett skällsord för en vit medelålders man?