• Anonym (Trött)

Till er som hackar på föräldrar som skriver om soc

www.aftonbladet.se/nyheter/a/1k47RW/advokaten-jag-har-aldrig-varit-med-om-nagot-liknande

Jag har själv anmält ärenden till soc där barn blivit misshandlade och det har inte direkt lett till någon hjälp för barnen men TROTS det tycker jag att stämningen på familjeliv är vidrig angående det här ämnet. Folk uttalar sig elakt och skadeglatt mot förtvivlade föräldrar som påstår att soc gjort felaktiga beslut utan att ha en aning om vad som hänt.

Det finns för det första ingen motsättning mellan att det både görs för lite för barn som blir misshandlade och sexuellt utnyttjade och att ibland så blir föräldrar utsatta för kränkande åtgärder utan anledning.

Ja, jag skriver utan anledning, som i detta fallet tex.

Det folk inte verkar kunna begripa är att socialarbetare bara är människor, inte robotar. Det är två skilda saker vad som står i lagen att dessa människor ska göra och vad dom verkligen gör. Vissa är lämpliga, andra är totalt olämpliga. Självklart är inte socionomer ett undantag.

Det finns oprofessionella, lågintilligenta och psykiskt störda såväl läkare som sjuksköterskor, undersköterskor, poliser, lärare, förskollärare, ordningsvakter, jurister osv. Det finns inte en bransch utan en enda psykopat, latmask eller som bara saknar omdöme.

När ni läser trådar med påståenden om soc SÅ VET NI INTE VAD SOM ÄR SANT OCH INTE.

Det kan mycket väl vara så att anmälning varit grundlös och att fel person har utrett som i det länkade fallet.

Arbogakvinnan var socionom. Socionom är inget yrke vem som helst kan utbilda sig till för att få någon slags helgonstatus. Det finns tillochmed som psykologer våldtar och misshandlar sina barn.

• Svar på tråden Till er som hackar på föräldrar som skriver om soc
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Håller med) skrev 2018-11-23 06:34:56 följande:

Nej, det blir absolut inte bättre för det barnet om det tas från sina föräldrar ens en tid! Du är så okunnig i psykologi, en separation från anknytningsföräldern är ett så djupt trauma att det är en värre (mycket värre) risk än att barnets mamma inte duschat på en månad. Tänker på Åsa Linderborg som växte upp på en madrass på golvet med en alkoholiserad pappa. Hon är kulturchef idag och har varit mycket framgångsrik. Det viktigaste för henne var att föräldrarna älskade henne. Jag vet barn som tagit livet av sig i familjehem. Vuxna narkomaner som säger att dom tagits till fosterhem och instutitioner. Vuxna med grav psykisk ohälsa som vuxit upp i övre medelklassen med föräldrar som både duschat varje dag och haft hög inkomst MEN INTE ÄLSKAT DOM. Du är så okunnig som babblar om barns bästa och missar vad ett riktigt trauma är.

Jag har inte läst den tråd du skriver om men det är ju allvarligt att föräldern inte istället fick hjälp av samhället i hemmet. Det är mycket bättre för barnet om en sådan förälder får stöd hemma än att det separeras och placeras.

Du ska nog läsa tråden i fråga innan du börjar diskutera den och kallar andra för okunniga.

Familjen HAR fått hjälp av samhället i hemmet!

De HAR fått stöd hemma och med barnen!

Boendestöd och stödfamilj mm.

Sedan så är det en pappa som skrivit tråden, inte en mamma...
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Håller med) skrev 2018-11-23 06:34:56 följande:
    Nej, det blir absolut inte bättre för det barnet om det tas från sina föräldrar ens en tid! Du är så okunnig i psykologi, en separation från anknytningsföräldern är ett så djupt trauma att det är en värre (mycket värre) risk än att barnets mamma inte duschat på en månad. Tänker på Åsa Linderborg som växte upp på en madrass på golvet med en alkoholiserad pappa. Hon är kulturchef idag och har varit mycket framgångsrik. Det viktigaste för henne var att föräldrarna älskade henne. Jag vet barn som tagit livet av sig i familjehem. Vuxna narkomaner som säger att dom tagits till fosterhem och instutitioner. Vuxna med grav psykisk ohälsa som vuxit upp i övre medelklassen med föräldrar som både duschat varje dag och haft hög inkomst MEN INTE ÄLSKAT DOM. Du är så okunnig som babblar om barns bästa och missar vad ett riktigt trauma är.

Jag har inte läst den tråd du skriver om men det är ju allvarligt att föräldern inte istället fick hjälp av samhället i hemmet. Det är mycket bättre för barnet om en sådan förälder får stöd hemma än att det separeras och placeras.
    Åsa är ett undantag precis som Pipping, det finns en liten andel barn som klarar sig bra trots en uppväxt utan någon trygghet och i ren misär i hemmet eftersom de haft någon annan person som sett dem och hjälp dem. Det är undantagen som lyckats och klarat sig bra som berättar om sin svåra barndom majoriteten som inte klarat sig bra har inga berättelser någon vill höra eftersom dessa berättelser är om ett bedrövligt liv med psykisk ohälsa, missbruk, kriminalitet, förlorade barn som omhändertagits, misär , sjukpension och hemlöshet i många fall.
  • Anonym (Lögn)
    AndreaBD skrev 2018-11-21 23:01:38 följande:

Numera består socionomutbildningen mest av juridik. Min dotter läser...

Det är inte sant.

edu.mau.se/sv/program/sgsoc
  • Anonym (Jag)

Nu har inte jag läst alla svar. Så jag kanske kommer med oväsentligheterna. Jag blev placerad 22 gånger på olika instruktioner och fosterhem. Likförbannat rymde jag jämnt hem till mamma. För det var hos henne jag ville vara hos. Likförbannat flyttade soc mig ytterligare, o jag bara rymde hem. Varför kunde dom inte ge min mamma hjälp? Henne som jag ville bo hos!? Nä då flyttar dom mig ytterligare fler gånger till olika ställen, som inte är mitt hem?? Istället för att ge min mor hjälp, så valde soc att dra upp mig överallt. Flera olika hem, institutioner, och någon trygghet i det hade jag inte alls!? . nu i vixen ålder har deras sätt att dra bort mig från allt, fått mig att ha svårt att lita på människor. Svårt med förhållanden. Svårt att känna mig trygg någonstans. Soc är inte det bästa för barnet. Även om det ska vara det! Kan nämna om en fosterfar som höll på att våldta mig. Enligt soc hade jag missuppfattat allt. Snacka om att slå på dom som redan ligger...

• Anonym (Haveriet)
    Anonym (Jag) skrev 2018-11-23 18:31:50 följande:

Nu har inte jag läst alla svar. Så jag kanske kommer med oväsentligheterna. Jag blev placerad 22 gånger på olika instruktioner och fosterhem. Likförbannat rymde jag jämnt hem till mamma. För det var hos henne jag ville vara hos. Likförbannat flyttade soc mig ytterligare, o jag bara rymde hem. Varför kunde dom inte ge min mamma hjälp? Henne som jag ville bo hos!? Nä då flyttar dom mig ytterligare fler gånger till olika ställen, som inte är mitt hem?? Istället för att ge min mor hjälp, så valde soc att dra upp mig överallt. Flera olika hem, institutioner, och någon trygghet i det hade jag inte alls!? . nu i vixen ålder har deras sätt att dra bort mig från allt, fått mig att ha svårt att lita på människor. Svårt med förhållanden. Svårt att känna mig trygg någonstans. Soc är inte det bästa för barnet. Även om det ska vara det! Kan nämna om en fosterfar som höll på att våldta mig. Enligt soc hade jag missuppfattat allt. Snacka om att slå på dom som redan ligger...

Din röst och erfarenhet behövs även om jag hellre hade önskat att du inte haft den erfarenheten du fått genom att staten gjort det största övergreppet en stat kan göra genom att beröva dig och din familj den självklara tryggheten som det innebär att vara nära de som man hör ihop med.

Jag möter dagligen bevis på hur illa socialtjänsten fungerar och ibland kan man fundera om det överhuvudtaget inte finns någon vettig person i den organisationen.

Vi måste mobilisera alla krafter vi har för att få vår röst hörd och en genomgripande förändring som innebär att samhällets skyddsnät är just ett skyddsnät och inte ett fångstnät.

Vi får väl se om "förstå sig påarna" eller socionomerna kommer och förklara att du har fel att det inte alls har varit som du beskrivit för dessa personer har säkert läst en bok, kanske någon domstolshandling eller dyl. i ämnet och är därmed proffs.

Sverige kritiseras gång på gång av internationella organ när det gäller bristerna inom socialtjänsten, men ingen politiker verkar ha ryggrad nog för att ta i problemen.
  • Anonym (Haveriet)
    Anonym (Lögn) skrev 2018-11-23 16:43:12 följande:
    Det är inte sant.

edu.mau.se/sv/program/sgsoc
    Det är säkert en sk. socionomsanning (=något som en socionom påstår så därför är det så, lyssna och tig)
  • Anonym (Haveriet)
    AndreaBD skrev 2018-11-23 09:22:29 följande:

Jag har också hört om såna fall där barn blir omplacerade så himla många gånger, och jag förstår inte riktigt hur det kan bli så. Man kan väl inte göra så att man bara placerar ett barn någonstans, utan att ta hänsyn till i fall just det här barnet kommer att röra till så mycket för andra barn i familjen eller att omständigheterna är såna att det inte räcker, inte fungerar - jag menar, det måste man i många fall ju kunna räkna ut innan? Framför allt efter flera misslyckanden.

Jag kan inte föreställa mig att det skulle vara några stora brister med flertalet familjehem, eller? Mer sannolikt är det kanske att det handlar om ganska krävande barn, och att det helt enkelt inte räcker att placera dem i en ganska vanlig familj med andra barn. Kanske måste de vara enda barnet i familjen? Kanske måste föräldarna vara utbildade för detta. Kanske måste de t.o.m. bo i någon slags institution - självklart under så bra omständigheter som bara möjligt. I alla fall ett tag, tills de är redo att kunna fungera i en familj. Man kan väl inte bara testa om och om igen, när det inte verkar funka. Då får man ju utveckla något mera passande.

Den kunskap som du och många efterfrågar är inget som socionomer utbildas i och de flesta har inte ens den mest basala kunskapen när det gäller barn. Jag har fått de mest absurda historier om hur världen ser ut och hur saker och ting ska hanteras berättade för mig från socionomer, mer verklighetsfrämmande yrkesgrupp får man leta efter.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Haveriet) skrev 2018-11-23 19:38:32 följande:

Din röst och erfarenhet behövs även om jag hellre hade önskat att du inte haft den erfarenheten du fått genom att staten gjort det största övergreppet en stat kan göra genom att beröva dig och din familj den självklara tryggheten som det innebär att vara nära de som man hör ihop med.

Jag möter dagligen bevis på hur illa socialtjänsten fungerar och ibland kan man fundera om det överhuvudtaget inte finns någon vettig person i den organisationen.

Vi måste mobilisera alla krafter vi har för att få vår röst hörd och en genomgripande förändring som innebär att samhällets skyddsnät är just ett skyddsnät och inte ett fångstnät.

Vi får väl se om "förstå sig påarna" eller socionomerna kommer och förklara att du har fel att det inte alls har varit som du beskrivit för dessa personer har säkert läst en bok, kanske någon domstolshandling eller dyl. i ämnet och är därmed proffs.

Sverige kritiseras gång på gång av internationella organ när det gäller bristerna inom socialtjänsten, men ingen politiker verkar ha ryggrad nog för att ta i problemen.

Jag blev traumatised skadad av deras behandling. Skickad runt till 22 hem? Och även insturioner. ? Ett hem våldtog fadern mig. Jag * inbillade mig allt" enligt soc. Fy fan vad det förstörde mig o relationer sen.. Ingen trodde ju på mig? Så lika bra att ge upp...
  • Anonym (Haveriet)
    Anonym (Jag) skrev 2018-11-23 20:00:51 följande:
    Jag blev traumatised skadad av deras behandling. Skickad runt till 22 hem? Och även insturioner. ? Ett hem våldtog fadern mig. Jag * inbillade mig allt" enligt soc. Fy fan vad det förstörde mig o relationer sen.. Ingen trodde ju på mig? Så lika bra att ge upp...
    Att inte bli hörd och att sen få i tryckt i sig att det man upplevt är missförstånd eller påhitt gör att det gör ännu ondare.

Det minsta man kan begära är respekten att inte bli ifrågasatt när man genom lidit något som hemskt att de flesta inte ens kan förställa sig hur det är.

Jag har många gånger funderat hur dessa socionomer sover om nätterna efter det att de genom drivit diverse beslut baserat på en stor hög med lögner.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Jag) skrev 2018-11-23 18:31:50 följande:
    Beror ju alldeles på vilket problem det var som gjorde att din mamma inte bedömdes som lämplig och om det fanns någon hjälp som hon kunde tagit till sig och ville gå med på. Man ska inte missa att mängder med erbjudande om frivillig hjälp inte tas emot av familjer eftersom de inte anser att de behöver detta först när det blir frågan om tvång säger de sig vilja ha de frivilliga insatserna dock är det då försent för dessa insatser eftersom det inte är trovärdigt
Svar på tråden Till er som hackar på föräldrar som skriver om soc