• Anonym (Hjälp)

Vem får vårdnaden?

Jag och min man har bestämt oss för att skiljas pga att han vart otrogen en längre tid.

Vi har en dotter på 1år tillsammans.

Han är från ett annat land och ska flytta tillbaka dit.

Vem får vårdnaden om våran dotter?

Jag kommer ju såklart göra allt i min makt för att hon ska stanna hos mig!

Men hur går man till väga och vad är de som gäller?

• Svar på tråden Vem får vårdnaden?
  • Kjell2

Är det vårdnaden, boendet eller umgänget du undrar över?

Ni kan båda få vårdnaden.

Det ska rätt mycket till för att han ska få boendet.

• Anonym (Lugn)

Förmodligen du men sätter han sig på tvären så kan det bli en tuff rättsprocess.

Kolla med familjerätten redan nu och ra reda på så mycket som möjligt.

Du kan självklart rådfråga här men du gör absolut bäst i att kontakta familjerätten

• Anonym (Hjälp)

Detta är väldigt nytt och trodde ju såklart de aldrig skulle hända.. så har inte haft en tanke på vad som ska göras om vi skulle skiljas.

Ska ta reda på så mycket jag kan men ville höra lite här först!

Erfarenheter, hur de ser ut, vart man vänder sig osv.

Hon är ju mitt allt så vill ju självklart inte mista henne!

• Kjell2
    Anonym (Hjälp) skrev 2018-11-20 09:15:20 följande:

Detta är väldigt nytt och trodde ju såklart de aldrig skulle hända.. så har inte haft en tanke på vad som ska göras om vi skulle skiljas.

Ska ta reda på så mycket jag kan men ville höra lite här först!

Erfarenheter, hur de ser ut, vart man vänder sig osv.

Hon är ju mitt allt så vill ju självklart inte mista henne!

En bra början kan vara att ni bokar en tid med familjerätten för att försöka få hjälp att hitta en bra lösning.

Tänk på att dottern troligtvis är hans allt också som han inte vill mista.

• Anonym (Hjälp)

När vi pratade om detta första gången för ett par veckor sedan, sa han att om han inte får bo med henne så vill han inte ha kontakt med henne alls, för han inte vill behöva vänta massor mellan gångerna..

• Kjell2
    Anonym (Hjälp) skrev 2018-11-20 09:38:38 följande:

När vi pratade om detta första gången för ett par veckor sedan, sa han att om han inte får bo med henne så vill han inte ha kontakt med henne alls, för han inte vill behöva vänta massor mellan gångerna..

I början av en separation, speceillt om den är lite känslomässig, kan det sägas en massa saker i affekt som senare inte gäller. Det kan vara värt att avvakta lite tills känslorna har lugnat ner sig.

• LFF
    Anonym (Hjälp) skrev 2018-11-20 09:38:38 följande:

Då får han väl låta bli att flytta hem igen då. 
  • Ignoramus

Vem har tagit (majoriteten av) föräldraledigheten än så länge? Är det du och det är han som väljer att flytta till en annan stad skulle jag säga att du har mycket goda utsikter att behålla boendet. Som jag har förstått det är det väldigt svårt att flytta ifrån och sen ha rätt till fortsatt boende, på gott och ont. I det här fallet enbart gott, i mina ögon. Men andra gånger är det rätt vansinnigt.

• Anonym (flytt)

Det är svenska rättigheter som gäller. Barnet är svenskt, du är svensk. Ingen tingsrätt i det här landet hade gett honom vårdnaden om  pappan skall flytta från landet. Troligen får du då också enskild vårdnad om du begär det.  Att han, i ett annat land, skall skriva på tillstånd för pass, ev skolor osv verkar ju huvudlöst. Umgänget kan du inte göra något åt, men det är ju upp till pappan om han vill åka till Sverige för att träffa barnet. 

• Anonym (Hjälp)

Endast jag som vart hemma med henne. Skulle inte påstå att han spenderat så mycket tid med henne alls.. när han väl är hemma duschar han i timmar eller spelar. Han tar henne mest när jag behöver göra saker

Svar på tråden Vem får vårdnaden?