• Äldre 20 Nov 14:53
    1529 visningar
    13 svar
    13
    1529

    11 månader son vägrar sova i sin säng!

    Jag behöver lite hjälp! Min son 11 månader och han har i stort sett sovit bredvid mig sedan han föddes. Men nu när han är lite större har jag bara fått sovit sämre och försöker lägga ner honom i sin säng när han väl somnat men även om han verkligen är i djup sömn så vaknar han och vill upp till min famn. Nu har jag verkligen testat allt och det går inte. För att man ska förstå lite bättre så är vår rutin såhär: när han ska sova för natten, lägger jag mig med honom i vår säng och då somnar han oftast själv. Efter en stund när jag märker att han somnat ordentligt lägger jag honom i hans säng. Där sover han i ca 4h och då är de första uppvak där ger jag honom välling (i vår säng) för att ge honom välling i sin egen säng funkar inte heller, sen när han väl somnat in försöker jag lägga honom i sin säng igen och de är då fighten kommer, han total vägrar.

    Jag tycker verkligen att de är mysigt att ha honom vid min sida men jag får knappt någon sömn och ännu mindre min sambo.

    Behöver alla tips det går för att alla ska få en bra sömn för sover han med oss sover han väldigt bra och vaknar 08:00 varje morgon men varför kan han inte sova lika bra i sin egen säng som ligger precis bredvid våran?

  • Svar på tråden 11 månader son vägrar sova i sin säng!
  • Äldre 20 Nov 15:03
    #1

    Ställ in en säng i hans rum under en övergångsperiod. Där sover du. Du får helt enkelt överge din egen säng för ett tag. Han somnar i sin säng. Vaknar han så kan du lugna honom med din hand eller nåt så han känner att du sover bredvid honom, men han skall sova i sin egen säng. Så småningom flyttar du ut. Du kan ju låta den sängen du haft i hans rum stå kvar för ett tag. Men att sova hela natten i egen säng är för mycket att begära då du faktiskt haft honom i ditt sovrum i hela hans korta liv.

  • Äldre 20 Nov 15:19
    #2

    Vi har ett litet problem där. Vi bor i en tvåa så vi har bara ett sovrum :(

  • Äldre 20 Nov 15:27
    #3
    Star87benjo skrev 2018-11-20 15:19:27 följande:
    Vi har ett litet problem där. Vi bor i en tvåa så vi har bara ett sovrum :(
    Ouch...Så sängen står redan i ert rum? Tror jag läste det efter jag skrivit inlägget, missade lite där. Sorry.  Då har jag nog inga råd egentligen. Utom att flytta till en trea. Och det är kanske inte aktuellt? Självklart vill han upp i mammas säng om han vaknar. Han ser ju dig och pappa bredvid medan han ligger där alldeles själv.
  • äldreo­chklok­are
    Äldre 20 Nov 17:51
    #4

    Ett så litet barn kanske inte är redo för att sova ensam än. Alla är ju olika men han signarera ju väldigt här att han har behov av din närhet. 

  • Äldre 20 Nov 22:23
    #5

    Jag har försökt ge honom en snutte men jag verkar vara hans varandra snutte. Ang. Boende så letar vi efter något större men det är inte det enklaste sen är det en ekonomisk fråga också. Jag ska försöka göra ett nytt försök med en snutte annars vet jag inte vad jag ska göra. Tänker inte köra någon 5 minuters metod eller något. Jag vill att han ska känna sig trygg nog att kunna somna sjlv och inte genom gråt och tvång.

  • Äldre 20 Nov 22:49
    #6

    Prova ta bort ena sidan på hans spjälsäng och ställ sängen precis bredvid er säng. Då kan du sträcka ut en hand och ha kontakt men ni får ni alla lite mer plats och han börjar vänja sig vid att sova i sin säng.

  • Norbot­tensfi­a
    Äldre 20 Nov 23:02
    #7

    Min var likadan. Hon fick sova med mig hud mot hud så länge hon behövde för att göra henne trygg. Vi tog det stegvis. Fram till 1 år sov hon mellan oss i vår säng. Sen satte vi en 90 cm madrass på golvet bredvid vår säng där vi sövde henne. I början sov hon några timmar och kröp sen upp till oss. Sen sov hon längre pass. nu är hon 20 månader och vi har sen ca 2-3 veckor sen flyttat in madrassen i hennes eget rum. Vi söver henne där och hon sover ofta själv fram till 03-05, sen vill hon ha närhet och då lägger sig pappan och sover med henne tills hon vaknar för morgonen. Några nätter har hon sovit helt själv hela natten :)

  • Äldre 21 Nov 06:50
    #8

    Hejsan!

    Har du provat att fasa ut vällingen (mindre mängd pulver allt eftersom). Min första vaknade varje natt tills jag fasade ut vällingen och sen sov både han och jag bättre om nätterna. Om du gör det i steg ett kanske han inte vaknar på natten och vill komma över till din säng när du väl har flyttat över honom? Kan vara värt ett försök

  • Fru Ve
    Äldre 21 Nov 08:54
    #9

    Turas om att sova på soffan varannan natt? Och acceptera att det är så här nu när han är så liten. Så gör vi.

  • Äldre 21 Nov 13:08
    #10

    Vi har väl gillat läget i stort sätt i 11 månader. Han får bara välling en gång på natten och nöjer sig fram till 08:00. Det är mig han vill åt på natten. Hans pappa har fått tagit rejält många nätter på soffan.

  • Äldre 22 Nov 06:50
    #11

    Äter han välling då första gången när han vaknar? Tänkte att han kanske vaknar för att han är van att äta vällingen och då upptäcker att han inte ligger bredvid mamma. Om vällingen fasas ut så kanske han inte vaknar och upptäcker det?

  • Äldre 22 Nov 07:08
    #12

    Vilka lösningar kan ni göra för att sonen ska få den tryggheten han behöver? En vuxen sover på soffan? Sätta in en 90-säng bredvid er nuvarande säng för att få mer plats? Ta bort ena spjälsidan från spjälsängen och ha den bredvid er säng? Vår tvååring är likadan, men jag känner att det i första hand är vi vuxna som får anpassa oss snarare än dottern.

  • Äldre 22 Nov 10:07
    #13
    Star87benjo skrev 2018-11-20 22:23:57 följande:
    Jag har försökt ge honom en snutte men jag verkar vara hans varandra snutte. Ang. Boende så letar vi efter något större men det är inte det enklaste sen är det en ekonomisk fråga också. Jag ska försöka göra ett nytt försök med en snutte annars vet jag inte vad jag ska göra. Tänker inte köra någon 5 minuters metod eller något. Jag vill att han ska känna sig trygg nog att kunna somna sjlv och inte genom gråt och tvång.
    En snutte? Är det napp du menar? Min son använde mig som napp. Väckte mig 6-7 ggr per natt förutom då amning 2 ggr. Han hamnade på sjukhus pga sjukdom. DÄR tvingade dom på honom napp. Eftersom jag inte var närvarande hela tiden så lyckades det. SEN började han sova på nätterna. Och jag behövde amma EN gång och resten av natten fick vi sova. En 11-månaders klarar sig i alla högsta grad utan mat hela natten. Tryggheten är något annat dock. Sugbehovet kan ju vara enormt stort, så kan du få barnet ta napp så är mycket vunnet vad gäller er bådas sömn.
Svar på tråden 11 månader son vägrar sova i sin säng!