• Anonym (Bella TS)

    Är jag bisexuell?

    Ska försöka att fatta mig kort trots att detta känns väldigt komplext.

    Jag är kvinna, 28 år, gift sedan 8 år med en man jag älskar, vi har tre små barn tillsammans, bor i hus och har det allmänt rätt bra.

    Jag har alltid trott att jag var heterosexuell men bara senaste året har det väl liksom tillkommit fler och fler pusselbitar som gjort att jag börjar fundera på om jag eventuellt är bisexuell.

    Jag tycker allmänt att kvinnokroppar är mycket vackra, jag ser ofta kvinnor på stan etc som jag tycker ser MYCKET bra ut (alltså vänder mig om en gång extra för att titta), jag fantiserar ibland hur det skulle vara att vara tillsammans med en kvinna både sexuellt men nästan mer rent relationsmässigt.

    När jag var 10-12 år hade jag en kompis som jag sov över hos ibland. Då brukade vi ofta pilla på varandra. Jag upplevde det som spännande och skönt men jag är uppväxt precis som många andra i min ålder, att kärlekskänslor till samkönade inte riktigt var något man pratade om. Jag och min kompis hamnade så småningom i olika skolor och vår vänskap löstes upp. Jag har tänkt på våra stunder flera gånger genom åren men ofta tänkt att vi var så unga och att jag nog bara var nyfiken.

    Hela mitt liv har jag vetat att jag velat gifta mig och ha en stor familj och det har liksom bara funnits "män" på kartan utefter den bilden och önskan jag hade.

    Men som sagt, ju längre tiden gått desto svårare får jag att släppa mina tankar och känslor. Jag är otroligt nyfiken på kvinnor.

    Jag har berättat allt detta för min man och han har inget problem med det alls, nästan tvärtom. Han tycker att tanken på mig och en annan kvinna är mycket upphetsande och han nämner säkert en gång i veckan hur okej han är med att jag har sex med andra kvinnor.

    Konstigt nog känner JAG mig i min tur lite ledsen av att han inte verkar bry sig det minsta om jag var intim med någon annan än honom. Jag själv hade blivit otroligt sårad om han hade gjort så mot mig.

    För att summera det så är jag inte ute efter att hitta någon att ha sex med. Att i verkligenheten ligga med någon annan än min man känns väldigt främmande och skrämmande (fast också mycket spännande måste jag medge). På något vis känns det som ett svek mot min man och märkligt nog även mot mina barn.

    Samtidigt har jag svårt att släppa tankarna av att få veta om jag "bara" är nyfiken eller om jag verkligen är bisexuell. Jag skulle vilja veta hur det är att ha en relation tillsammans med en kvinna (fast samtidigt är jag liksom inte villig att ha en relation eftersom jag ju redan är gift med en man som jag planerar att vara tillsammans med livet ut). Förstår ni eller känns mina tankar bara helt röriga?

    Finns det fler där ute som såhär på "äldre" dar insett att man kanske levt lite i förnekelse? Vad gör man?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-11-21 06:16
    Vill bara klargöra. Mitt intresse ligger egentligen inte i att sätta en etikett på mig. Hetero eller bisexuell spelar liksom egentligen ingen roll. Det som är mitt verkliga problem är väl att jag har den här nyfikenheten av att vilja veta hur det är att vara tillsammans med en kvinna. Jag vill prova mig fram men samtidigt vill jag det inte eftersom jag lev i en relation som jag är nöjd med.

    Men känslan av nyfikenhet och tanken på att kanske aldrig få prova gör mig kanske ännu mer nyfiken. Svårt att bara släppa känslan av att vilja reda ut hur och vad man känner.

  • Svar på tråden Är jag bisexuell?
  • Anonym (Ej bi)
    Anonym (Bella TS) skrev 2018-11-20 22:04:55 följande:

    Tror det ligger mycket i det att jag nog innerst inne är mycket rädd för ett väcka riktiga känslor som kan uppstå gentemot en annan kvinna.


    Det är alltid en risk såklart, om man ligger med andra än sin partner. Men det beror på hur man gör. Om det bara handlar om sex och ingen kommunikation där emellan, då skulle jag säga att risken är minimal. Däremot om man börjar ha daglig kontakt och bekräfta varandra är det högst sannolikt om det en person man gillar och har kemi med.

    Jag tror att känna kärlsekskänslor för någon med samma kön, är det som verkligen visar hur man är lagd. Personligen skulle jag aldrig kunna bli kär i en kvinna eller gå igång på en tjej som jag satt och snackade med, även om hon var precis "min" typ. Kan tänka så ibland att om jag var kille skulle jag bli ihop med en sån tjej.

    Men jag tror att just den mänskliga sexualiteten är ganska komplex, tror inte det finns så tydliga gränser som vi vill att det ska finnas. Jag tror att många i grund och botten kan bli upphetsade av sexuella handlingar som innefattar både kvinnor och män. Och det betyder inte att man är homosexuell, men att man utforskar sexuellt och inte begränsar sig i fantasin. Vi är så itutade att är man hetero så ska man typ äcklas av det motsatta könet. Frågan är hur mentalt detta verkligen är och hur det skulle vara om det inte fanns några regler eller normer kring detta.

    Iaf, varför testar du inte att ha sex med en tjej och ser hur du känner? Om du bara träffar denne person en gång så behöver du inte oroa dig för känslor.
  • Anonym (Bella TS)
    Anonym (Roxy) skrev 2018-11-21 10:06:08 följande:

    Jag var väldigt binyfiken och testade. Älskade det men insåg att min attraktion till tjejer är strikt sexuell. Levde inte i ett förhållande vilket underlättade mitt utforskande. 


    Vad härligt att komma till den insikten. Och jag förstår verkligen att det förenklade saken att du inte var i en relation då. Jag kan ibland önska att jag hade provat detta innan jag hade en relation jag med.
  • Anonym (Bella TS)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2018-11-21 10:52:35 följande:

    Var väldigt nyfiken på sex tidigt. Upptäckte att det var skönt att dra i penisen. Vid 11-12 års åldern var vi några grabbar som tittade på porrfilm. I början runkade vi tillsammans men snart gjorde vi det åt varandra. Vi började också att suga varandra. Snart nog fick vi alla flickvänner och ingen pratade mer om det här. Nu på ålderns höst börjar nyfikenheten komma tillbaka. Hur var det att runka någon och att suga på en penis. Kanske beror nyfikenheten på min frus ointresse för sex, och att sexet idag bara består i självtillfredsställelse. Skulle gärna se att min fru kände någon lust. Hon fick gärna testa annat för att få tillbaka lusten igen.


    Tack för din kommentar den kändes väldigt ärlig och jag kände igen mig i mycket. Då förstår du även min nyfikenhet kring att utforska. Jag hoppas att du får uppleva en man om det är det du önskar. Känner du skuld i att ha en önskan att eventuellt ligga med en man trots att du är gift?
  • Anonym (Bella TS)
    Anonym (Ej bi) skrev 2018-11-21 11:45:47 följande:

    Det är alltid en risk såklart, om man ligger med andra än sin partner. Men det beror på hur man gör. Om det bara handlar om sex och ingen kommunikation där emellan, då skulle jag säga att risken är minimal. Däremot om man börjar ha daglig kontakt och bekräfta varandra är det högst sannolikt om det en person man gillar och har kemi med.

    Jag tror att känna kärlsekskänslor för någon med samma kön, är det som verkligen visar hur man är lagd. Personligen skulle jag aldrig kunna bli kär i en kvinna eller gå igång på en tjej som jag satt och snackade med, även om hon var precis "min" typ. Kan tänka så ibland att om jag var kille skulle jag bli ihop med en sån tjej.

    Men jag tror att just den mänskliga sexualiteten är ganska komplex, tror inte det finns så tydliga gränser som vi vill att det ska finnas. Jag tror att många i grund och botten kan bli upphetsade av sexuella handlingar som innefattar både kvinnor och män. Och det betyder inte att man är homosexuell, men att man utforskar sexuellt och inte begränsar sig i fantasin. Vi är så itutade att är man hetero så ska man typ äcklas av det motsatta könet. Frågan är hur mentalt detta verkligen är och hur det skulle vara om det inte fanns några regler eller normer kring detta.

    Iaf, varför testar du inte att ha sex med en tjej och ser hur du känner? Om du bara träffar denne person en gång så behöver du inte oroa dig för känslor.


    Många bra poänger i ditt inlägg. Tror det ligger mycket i att den mänskliga sexualiteten egentligen är komplex och att samhällets normer för det svårt för oss att bara få leva lite som vi vill.

    Det är också intressant det du skriver med hur du kan se på andra kvinnor. Jag tänkte mycket så förut när jag var ungdom och samkönade känslor var tabu. Nu tänker jag mer. Hade jag inte varit gift hade jag absolut kunnat tänka mig att vara tillsammans med henne osv.

    Jag känner att jag blir mer och mer sugen på att vilja vara med en kvinna. Men jag tror att jag har mycket att bearbeta innan jag vågar ta steget.
  • Anonym (Lina)

    Hej ts! :) var bra du formulerade ditt inlägg, jag förstår precis vad du menar. Jag är lesbisk sen jag var liten eller vad man säger.. det har alltid varit tjejer för mig. Är 31 år. Men har senaste åren varit nyfiken på killar alltså tvärtom som det du känner, fast inte att vara i relation med dom utan mer sexuellt.

    Saken är 1) slappna bara av om det skulle vara så att du är bisexuell, det är varken fel eller något som bör ge dig panik. Du kan ändå leva med en man hela livet men fortsätta gilla kvinnor på avstånd eller slänga nån extra blick på dom, liksom de är ingen big deal

    Sen nr 2) jag fullkomligt älskar relationer med kvinnor. Det är så mycket lättare läsa av dom. Man pratar öppet om känslor/ tankar. Man är som bästa vänner fast en relation. Visst de krockar ibland när båda har olika menscyklar med att ena kan va sugen och den andre precis ha världens mensvärk och va typ jättegrinig. Men liksom allt de här känsliga.. kvinnor gråter lätt och allting med känslor är så mycket lättare. Närheten bara.. man kan prata i timmar om saker, de älskar jag!

  • Anonym (Bella TS)
    Anonym (Lina) skrev 2018-11-21 22:27:13 följande:

    Hej ts! :) var bra du formulerade ditt inlägg, jag förstår precis vad du menar. Jag är lesbisk sen jag var liten eller vad man säger.. det har alltid varit tjejer för mig. Är 31 år. Men har senaste åren varit nyfiken på killar alltså tvärtom som det du känner, fast inte att vara i relation med dom utan mer sexuellt.

    Saken är 1) slappna bara av om det skulle vara så att du är bisexuell, det är varken fel eller något som bör ge dig panik. Du kan ändå leva med en man hela livet men fortsätta gilla kvinnor på avstånd eller slänga nån extra blick på dom, liksom de är ingen big deal

    Sen nr 2) jag fullkomligt älskar relationer med kvinnor. Det är så mycket lättare läsa av dom. Man pratar öppet om känslor/ tankar. Man är som bästa vänner fast en relation. Visst de krockar ibland när båda har olika menscyklar med att ena kan va sugen och den andre precis ha världens mensvärk och va typ jättegrinig. Men liksom allt de här känsliga.. kvinnor gråter lätt och allting med känslor är så mycket lättare. Närheten bara.. man kan prata i timmar om saker, de älskar jag!


    Tack snälla du för ett fint inlägg.

    Det gör mig glad att känna (ju mer jag tänker på det) att jag faktiskt kan leva hela livet ut med min man oavsett om jag är nyfiken på kvinnor eller inte. Om jag någon gång provar att ligga med en kvinna eller ej får tiden utvisa men det lockar (och skrämmer mig på samma gång) så vem vet? Om maken fortsätter vara okej med det även längre fram kanske det känns okej för mig med.

    Och alltså det låter så otroligt härligt att ha en relation med en annan kvinna. Jag tror egentligen att jag hade trivts bättre i en relation med mer känslor och närhet. Lite avis på er som får uppleva det faktiskt ????
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Bella TS) skrev 2018-11-22 21:09:32 följande:

    Tack snälla du för ett fint inlägg.

    Det gör mig glad att känna (ju mer jag tänker på det) att jag faktiskt kan leva hela livet ut med min man oavsett om jag är nyfiken på kvinnor eller inte. Om jag någon gång provar att ligga med en kvinna eller ej får tiden utvisa men det lockar (och skrämmer mig på samma gång) så vem vet? Om maken fortsätter vara okej med det även längre fram kanske det känns okej för mig med.

    Och alltså det låter så otroligt härligt att ha en relation med en annan kvinna. Jag tror egentligen att jag hade trivts bättre i en relation med mer känslor och närhet. Lite avis på er som får uppleva det faktiskt ????


    Va kul du känner så! :D

    Absolut, slappna av bara med tankarna.. precis som att jag varit nyfiken ha sex med en kille så har jag heller ingen brådska med det. Vet att jag sa det för en kompis för några år sen o han sa -ja men då är du inte helt lesbisk fö haha , han tyckte de var så roligt då jag alltid sett mig som helt gay men skitsamma egentligen, jag vet att jag ändå inte kan bli kär i en kille så som jag känner nu o att jag bara vill leva med kvinnor o så kan de ju vara för dig med? Fast med män? Så slappna som sagt bara av.. låt tiden avgöra och tryck inte undan känslorna. Alla är mer eller mindre lite bisexuella även om alla inte lever ut det helt.

    Japp mycket känslor med tjejer och prat, så mycket prat och dubbla signalerar haha, typ den enda nackdelen. Dom säger en sak men menar något helt annat men så märker man det är ju precis så man själv gör. Men skönt ändå att leva med någon man kan prata riktig djupt med, där den andre inte säger att de blir för mycket känslor vilket jag uppfattat att en del män känner? Ja hursomhelst önskar jag dig lycka till :)
  • Anonym (Bella TS)
    Anonym (Lina) skrev 2018-11-23 01:33:06 följande:

    Va kul du känner så! :D

    Absolut, slappna av bara med tankarna.. precis som att jag varit nyfiken ha sex med en kille så har jag heller ingen brådska med det. Vet att jag sa det för en kompis för några år sen o han sa -ja men då är du inte helt lesbisk fö haha , han tyckte de var så roligt då jag alltid sett mig som helt gay men skitsamma egentligen, jag vet att jag ändå inte kan bli kär i en kille så som jag känner nu o att jag bara vill leva med kvinnor o så kan de ju vara för dig med? Fast med män? Så slappna som sagt bara av.. låt tiden avgöra och tryck inte undan känslorna. Alla är mer eller mindre lite bisexuella även om alla inte lever ut det helt.

    Japp mycket känslor med tjejer och prat, så mycket prat och dubbla signalerar haha, typ den enda nackdelen. Dom säger en sak men menar något helt annat men så märker man det är ju precis så man själv gör. Men skönt ändå att leva med någon man kan prata riktig djupt med, där den andre inte säger att de blir för mycket känslor vilket jag uppfattat att en del män känner? Ja hursomhelst önskar jag dig lycka till :)


    Haha, min man är precis just så... Dålig på att prata känslor och tycker att vi pratat klart om ett ämne när det gått mer än typ 3 minuter. Själv kan jag kan prata i timmar och saknar faktiskt att ha en partner som också vill det. Mansproblem antar jag. Haha.

    Nä men det låter som sagt sjukt härligt att ha en relation med en kvinna. Jag kanske aldrig får uppleva det eller ens veta om jag faktiskt skulle kunna bli kär på riktigt men drömma kan man ju alltid göra :)
  • Anonym (Alnico)

    Jag är kille och började tänka på andra killar när jag var 25. Dröjde några år innan jag vågade testa. Väldigt blandade känslor efter. Men jag ville igen, så jag träffade andra killar. Nu är det längesen, men jag kan inte sluta fantisera, längta. Jag är bisexuell helt enkelt. Träffar jag en kille jag tänder på så kommer jag göra det igen. Men jag vill leva med en tjej.

  • Anonym (Bella TS)
    Anonym (Alnico) skrev 2018-11-24 10:53:29 följande:

    Jag är kille och började tänka på andra killar när jag var 25. Dröjde några år innan jag vågade testa. Väldigt blandade känslor efter. Men jag ville igen, så jag träffade andra killar. Nu är det längesen, men jag kan inte sluta fantisera, längta. Jag är bisexuell helt enkelt. Träffar jag en kille jag tänder på så kommer jag göra det igen. Men jag vill leva med en tjej.


    Det låter väldigt härligt. Glad att du vågade prova. Får man fråga vad det var för blandade känslor du hade efteråt?
Svar på tråden Är jag bisexuell?