• Äldre 21 Nov 09:27
    180 visningar
    6 svar
    6
    180

    Självkänsla

    Jag är nybliven mamma i en stad där jag knappt känner någon. Det finns en mammagrupp jag träffat genom BVC och så men jag känner mig utanför, att vi inte förstår varandra. Detta gör att jag känner mig kass. Att jag inte är fin nog för dom. Mitt förhållande har även fått sig en törn vilket gör att jag känner ännu starkare att jag inte är tillräckligt bra. Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera mina känslor. Det känns väldigt tufft...

  • Svar på tråden Självkänsla
  • Anonym (Hitta andra)
    Äldre 21 Nov 09:36
    #1

    Bara för att man har barn i samma ålder betyder det inte att man fungerar ihop. Jag skulle föreslå att istället gå på någon öppen förskola eller andra barnaktiviter och försöka hitta mer likasinnade. Kanske finns aktiviteter på något museum, bibliotek, badhus, osv. Om de nu skulle anse att de är finare så är det ändå inga du vill umgås med, men mer troligt är det att de har någon typ av gemenskap eftersom de kanske är uppvuxna i samma samhälle och har samma erfarenheter medan du har helt andra erfarenheter och intressen från livet. De är helt enkelt inte rätt människor för dig.

    Det är svårt när man flyttat och inte känner någon, men om du utsätter dig för olika platser och aktiviteter så kommer du kunna lära känna folk. Som nybliven förälder kan man lätt känna sig ensam och isolerad.

  • Äldre 21 Nov 11:06
    #2

    Det låter jätte jobbigt för dig!
    När min dotter var liten och jag gick i en mammagrupp hittade jag bara en av tjejerna som jag klickade med. De andra fungerade jag inte alls ihop med. Dessutom är många människor lite konstiga och stela överlag här i Sverige. Så ge inte upp och fortsätt kämpa på, kanske någon i gruppen passar dig bättre, ibland får man gå utanför sin komfortzon för att lära känna folk. Jag vet själv hur jobbigt det är.

    Kram på dig!

  • Äldre 21 Nov 11:09
    #3

    Ja det är ju sant! Har hört att det ska finnas några roliga ställen här :) precis.. Vi har väl olika sätt.. Känns tråkigt att de fryser ut mig. Är inte van vid det. Jag brukar ha det så lätt socialt och nu helt plötsligt så är det ingen som vill prata med mig.

    Det låter som såndär KBT! :) jag antar utmaningen! Nästa vecka ska jag prova.

  • Äldre 21 Nov 11:12
    #4
    fluffan84 skrev 2018-11-21 11:06:18 följande:

    Det låter jätte jobbigt för dig!

    När min dotter var liten och jag gick i en mammagrupp hittade jag bara en av tjejerna som jag klickade med. De andra fungerade jag inte alls ihop med. Dessutom är många människor lite konstiga och stela överlag här i Sverige. Så ge inte upp och fortsätt kämpa på, kanske någon i gruppen passar dig bättre, ibland får man gå utanför sin komfortzon för att lära känna folk. Jag vet själv hur jobbigt det är.

    Kram på dig!


    Skönt att höra fast det såklart var jobbigt för dig. Jag tar verkligen till mig detta och ska kämpa på. Kanske jag hittar en kompis som du hittade. Då finns det hopp! Tack!
  • Äldre 21 Nov 11:18
    #5

    Sen så är det ju så att man inte passar ihop med alla människor heller tyvärr. Jag brukar känna ganska omgående om jag passar ihop med folk eller inte. Och man ska inte behöva överanstränga sig heller för att hitta vänskap med folk. Så om de fryser ut dig så är det ju deras problem och du kan ju alltid be om o få byta mammagrupp hos din BVC sköterska - för det lär finnas flera grupper. Slösa inte tid på energitjuvar tycker jag. 

  • Äldre 21 Nov 11:19
    #6

    O appropå att du är nybliven mamma så är första året med ett barn totalt kaos! herregud vad jobbigt det var och jag trodde alltid jag var byggd för att vara mamma.
    Vi hade det också tufft jag och min man men kommunikation är det viktigaste. Man får kämpa på så gott man kan tillsammans :) 

Svar på tråden Självkänsla