• Anonym (Wilma)

Kommer inte över vuxenmobbning

Jag läste en annan tråd här på FL som berörde en trådstartare och hur hon/han hade påverkats av sin mammas självmord, även 10 år efter självmordet..

Själv är jag den där mamman som lever med pockande självmordstankar, dagligen..

Jag har det mesta jag kan önska mig: en fin man, underbara barn och ett fåtal goda vänner.

Men ångest och nedstämdhet har varit min ständige följeslagare genom livet.

(Och jag har testat det mesta.... men ingenting hjälper... KBT, antidepressiva, ångestdämpande, mindfulness..)

Det började när jag som barn flyttade till en mindre ort och där stämningen bland tjejerna i klassen periodvis var ganska tuff; inte minst gentemot oss nyinflyttade i byn.

Bästa vänner ena dagen - totalt utfryst andra dagen.

Sedan dess har jag upplevt många svek, inte minst från andra kvinnor genom livet.

Ofta i arbetslivet. Tjejer har betett sig helt hänsynslöst emellanåt och helt from nowhere..

Skvallrat på mig för att jag ska förlora jobb som jag har haft, fixat och trixat med jobb jag har sökt, kommit med bitchiga utlåtanden och kommentarer om mig och mitt arbete, osv osv..

Ett tydligt exempel var när jag som ung sökte jobb på en mataffär. Jag kontaktades direkt av den dåvarande personalchefen; en ung tjej, bara några år äldre än mig.

?Asså du får gärna börja hos oss, men kanske inte på heltid och på den avdelning du har sökt. Det är en hel del tunga lyft o så.... men jag har en mindre kassatjänst som du skulle kunna få, på 20h/vecka?

Snäll och naiv, så tackade jag ja.

Jädrar, vilken skit som drog igång.

Det anmärktes på precis allt och alltid från 2-3 tongivande, tuffa tjejer. Schemat kunde plötsligt tömmas och bli blankt eller så fick jag riktigt dåliga arbetstider och man jävlades så gott man kunde..

Nu i vuxen ålder är jag utbildad och jag sökte jobb inom det jag verkligen brann för. De första åren gick bra: En helt fantastisk arbetsmiljö.

...Sedan fick jag barn och då började utfrysningen sakta men säkert: blev fråntagen arbetsuppgifter, undanhållen info, man hälsade inte när jag kom till jobbet om morgnarna osv osv...

Sökte mig vidare internt och då fortsatte mobbningen och en kvinnlig chef såg till att trycka till mig ordentligt. Det hela gick så långt att hon t o m anklagade mig för att medvetet ha fuskat med tidsredovisning, sjukfrånvaro och VAB. Det sjukaste jag har upplevt på mycket länge.

Vidare så hade hon, enligt en kollega, samlat info om mig i arbetsgruppen i syfte att misskreditera mig... mm mm

Sedan dess litar jag inte på arbetslivet.

Självkänslan är i botten och jag vet inte hur jag kan glömma det här.

Är rädd att jag inte kommer att orka leva med detta mer..

• Svar på tråden Kommer inte över vuxenmobbning
  • Anonym (Wilma)
    Anonym (oj) skrev 2018-11-22 09:12:24 följande:

Så istället för att gå vidare till facket eller söka nytt jobb så kan du tänka dig att dö från dina barn??

1. Jag har bytt jobb

2. Jag har sökt såväl juridisk som facklig hjälp

3. Tror du att det skulle vara roligt eller skönt att leva med ångest, livet igenom, utan en hållbar hjälp.

Och:

4: Nej, jag vill inte dö ifrån mina barn. Men jag orkar inte må såhär.. Vad är det du inte förstår?
  • sextiotalist
    Anonym (Wilma) skrev 2018-11-22 09:08:38 följande:

Jag läste en annan tråd här på FL som berörde en trådstartare och hur hon/han hade påverkats av sin mammas självmord, även 10 år efter självmordet..

Själv är jag den där mamman som lever med pockande självmordstankar, dagligen..

Jag har det mesta jag kan önska mig: en fin man, underbara barn och ett fåtal goda vänner.

Men ångest och nedstämdhet har varit min ständige följeslagare genom livet.

(Och jag har testat det mesta.... men ingenting hjälper... KBT, antidepressiva, ångestdämpande, mindfulness..)

Det började när jag som barn flyttade till en mindre ort och där stämningen bland tjejerna i klassen periodvis var ganska tuff; inte minst gentemot oss nyinflyttade i byn.

Bästa vänner ena dagen - totalt utfryst andra dagen.

Sedan dess har jag upplevt många svek, inte minst från andra kvinnor genom livet.

Ofta i arbetslivet. Tjejer har betett sig helt hänsynslöst emellanåt och helt from nowhere..

Skvallrat på mig för att jag ska förlora jobb som jag har haft, fixat och trixat med jobb jag har sökt, kommit med bitchiga utlåtanden och kommentarer om mig och mitt arbete, osv osv..

Ett tydligt exempel var när jag som ung sökte jobb på en mataffär. Jag kontaktades direkt av den dåvarande personalchefen; en ung tjej, bara några år äldre än mig.

?Asså du får gärna börja hos oss, men kanske inte på heltid och på den avdelning du har sökt. Det är en hel del tunga lyft o så.... men jag har en mindre kassatjänst som du skulle kunna få, på 20h/vecka?

Snäll och naiv, så tackade jag ja.

Jädrar, vilken skit som drog igång.

Det anmärktes på precis allt och alltid från 2-3 tongivande, tuffa tjejer. Schemat kunde plötsligt tömmas och bli blankt eller så fick jag riktigt dåliga arbetstider och man jävlades så gott man kunde..

Nu i vuxen ålder är jag utbildad och jag sökte jobb inom det jag verkligen brann för. De första åren gick bra: En helt fantastisk arbetsmiljö.

...Sedan fick jag barn och då började utfrysningen sakta men säkert: blev fråntagen arbetsuppgifter, undanhållen info, man hälsade inte när jag kom till jobbet om morgnarna osv osv...

Sökte mig vidare internt och då fortsatte mobbningen och en kvinnlig chef såg till att trycka till mig ordentligt. Det hela gick så långt att hon t o m anklagade mig för att medvetet ha fuskat med tidsredovisning, sjukfrånvaro och VAB. Det sjukaste jag har upplevt på mycket länge.

Vidare så hade hon, enligt en kollega, samlat info om mig i arbetsgruppen i syfte att misskreditera mig... mm mm

Sedan dess litar jag inte på arbetslivet.

Självkänslan är i botten och jag vet inte hur jag kan glömma det här.

Är rädd att jag inte kommer att orka leva med detta mer..

Jag förringar inte dina problem, tycker mest att det är så sorgligt och tragiskt att dessa människor har fått ta så stor del av ditt lev och ditt mående.

Du är värd så mycket mer.
    Det är inte du som ska "leva" med det, det är inte du som gjort fel. De som ska ha ångest och må dåligt är de som utsatt dig för detta
  • Anonym (Håll ut)

Hej TS!

Jag förstår verkligen vad du går igenom. Även om allt känns hopplöst hoppas jag att du kan lita på att det blir bättre! Du har säkert hört det förr, men se till det du har i livet som är bra, din man, dina barn, vänner..

Vuxenmobbning sker överallt och alla kan bli utsatta. Det du beskriver är så oerhört vanligt tyvärr. Jag vet många som varit/är utsatta, inklusive mig själv. Jag hoppas att du inte tror att det är dig det är fel på. Ibland är det bara som att man hamnar på fel plats i fel tid.

Jag tycker också att många arbetsplatser saknar en policy kring bemötande och förhållningssätt på arbetsplatsen samt mot medarbetare, och missar en tydlig värdegrund. Man kan ha en dålig chef, eller dålig ledning som du också nämner, och ibland finns det personer som får lite väl mycket att säga till om. Det leder lätt till osäkerhet och missunnsamhet bland kollegor, vilket lätt kan skapa ett ohälsosamt arbetsklimat. Det är som ett slags systemfel. Skulle du komma till en arbetsplats av motsatt karaktär, där man respekterar var och en, hjälper till och samarbetar, tror jag att du kommer landa i mycket tryggare händer!

Har du ett nytt arbete idag?

• Anonym (Wilma)
    Anonym (va?) skrev 2018-11-22 10:34:33 följande:

Vilket jävla skitsnack, jag har aldrig mobbat någon.

Men jag har varit med om personer som har blivit utfrysta på fler än en arbetsplats och som varit dåligt omtyckta och kallat det för mobbning när det i själva verket är de som ligger bakom problemen.

Är man på flera olika arbetsplatser och samma förekommer på samtliga ställen så är det ofta den gemensamma nämnaren på dessa arbetsplatser som är en del av problemet.

Det är inte så att de ringer varandra från olika arbetsplatser och säger åt dem på nya att frysa ute den nyanställda personen, men om det händer gång på gång så kanske inte felet enbart ligger hos kollegorna.

Har själv varit med om berättat för chefen hur anställda beter sig, och det är för att det var dem som var problemet med hur de behandlade andra, attityd och skapade osämja i gruppen. Kallar inte det mobbning eller att tjalla för att man vill ha lugnt på sin arbetsplats

Absolut.

Du har en poäng i det du skriver.

Jag har rannsakat mig själv absolut - både genom chefer och i terapi.

Jag är absolut inte felfri.

Men - precis som en annan skribent i tråden har svarat dig: Måste man aktivt mobba den personen?

Varför kan man inte ha ett samtal eller möte med den personen?

Ska även tilläggas att vid dessa arbetsplatser utsattes fler än mig: både mina föregångare och mina efterträdare. ...Och det måste någonstans tyda lite på att arbetsmiljön vid dessa arbetsplatser inte riktigt har fungerat.

Man kan absolut tycka att någon är udda, får skylla sig själv, etc.. men det ger en aldeig, aaaldrig mandat att mobba den personen
  • Anonym (Håll ut)
    Anonym (va?) skrev 2018-11-22 10:34:33 följande:

Vilket jävla skitsnack, jag har aldrig mobbat någon.

Men jag har varit med om personer som har blivit utfrysta på fler än en arbetsplats och som varit dåligt omtyckta och kallat det för mobbning när det i själva verket är de som ligger bakom problemen.

Är man på flera olika arbetsplatser och samma förekommer på samtliga ställen så är det ofta den gemensamma nämnaren på dessa arbetsplatser som är en del av problemet.

Det är inte så att de ringer varandra från olika arbetsplatser och säger åt dem på nya att frysa ute den nyanställda personen, men om det händer gång på gång så kanske inte felet enbart ligger hos kollegorna.

Har själv varit med om berättat för chefen hur anställda beter sig, och det är för att det var dem som var problemet med hur de behandlade andra, attityd och skapade osämja i gruppen. Kallar inte det mobbning eller att tjalla för att man vill ha lugnt på sin arbetsplats

Men även om det skulle finnas någon som beter sig ?problematiskt? (syftar inte på TS), vad ger det de andra rätt att bete sig illa? Som TS sa, få sämre arbetsuppgifter, bli undanhållen information, bli anklagad för fusk osv?

Kan de andra inte bete sig på ett mer vuxet sätt? Varför kan man inte samtala med varandra om det råkar finnas allehanda meningsskiljaktigheter? Sen kan man självklart prata med chefen. Det är det en chef finns till för. Men en chef som själv mobbar?!

Ifall man inte kan komma överens bättre på en arbetsplats tror jag tyvärr att man befinner sig på en väldigt ohälsosam plats.
  • Anonym (va?)
    Anonym (Wilma) skrev 2018-11-22 10:45:00 följande:
    Absolut.

Du har en poäng i det du skriver.

Jag har rannsakat mig själv absolut - både genom chefer och i terapi.

Jag är absolut inte felfri.

Men - precis som en annan skribent i tråden har svarat dig: Måste man aktivt mobba den personen?

Varför kan man inte ha ett samtal eller möte med den personen?

Ska även tilläggas att vid dessa arbetsplatser utsattes fler än mig: både mina föregångare och mina efterträdare. ...Och det måste någonstans tyda lite på att arbetsmiljön vid dessa arbetsplatser inte riktigt har fungerat.

Man kan absolut tycka att någon är udda, får skylla sig själv, etc.. men det ger en aldeig, aaaldrig mandat att mobba den personen
    Nej man behöver verkligen inte aktivt mobba någon.
    Men att utefrysa någon som gör fel mot dig tex kallar jag inte för mobbing, är någon dum mot mig så tänker inte jag va trevlig mot den personen tex.

Men om det är som du säger så är det ju otroligt tråkigt att det har hänt och då hoppas jag verkligen att facket hjälper dig. Du kanske skall byta bransch helt ett tag, ta ett jobb som får dig vara glad och träffa mycket positiva människor osv, eller ett som extrajobb, något som ger dig energi. Jag har alltid haft ett extrajobb just för att få lite extra boostning inom en helt annan brach, tex, krog, gym, volontär osv

Jag brukar aktivt höra mig för om nya arbetsplatser för att veta hur det funkar där och hur stämningen är för att få en bild av hur det funkar där.

Mvh
  • Anonym (Wilma)
    Anonym (Usch) skrev 2018-11-22 10:23:17 följande:

Så där säger en äkta mobbare. Ingen annan människa skyller på offret. Eller menar du på fullaste allvar att om jag tycker att du beter dig fel så har jag rätt att mobba dig? Om du klär dig "fel", har jag då rätt att våldta dig också?

Vuxna människor som anser att någon gör eller beter sig fel mobbar inte, de pratar med personen ifråga och så löser man det på ett professionellt sätt. Funkar inte det går man till arbetsgivare eller fack. Att mobba någon är oförlåtligt och omoget och visar bara att man är socialt efterbliven.

Ts; Har du försökt fundera ut vad som varit grunden till det som har hänt? Vad är det som händer i början och hur hantetar du det? Varför skulle folk frysa ut dig för att du fått barn? Har du haft så mkt frånvaro att det finns fog för deras misstankar?

Är det främst kvinnor som beter sig sådär? Testa isf att söka dig till ett mer mansdominerat yrke. Har du pratat med nån av dem och försökt få en förklaring?

Jag vet och förstår hur du känner, men jag tycker du ska försöka fundera på de frågor jag ställde, söka nytt jobb och försöka börja om från början. Om det sker någon sorts konflikt, ta tag i den DIREKT, för något som pågått länge kan vara svårt att göra något åt.

Tack för ett fint svar och väl skrivet inlägg :)

Som svar på din fråga: Ja, jag rannsakar mig själv varje dag.. och har gjort genom såväl utvecklingssamtal som genom terapi. Vad gäller barndomen och även senare yrkeslivet så har det absolut utlösts av att jag har reagerat över någonting och sedan påtalat det.

I skolan påtalade jag vad jag upplevde: att vi nya blev utfrysta efter några veckor och när nyhetens behag (vi som nya elever) hade lagt sig.

I yrkeslivet har jag lyft den dåliga arbetsmiljön.

Konstruktivt, givetvis.

I mataffären hade jag inte ens hunnit börja, innan jag var ansatt.

Jag hanterar det ofta genom att backa.

Har inte alltid sagt ifrån heller och har, enligt många i min omgivning, upplevts som ?för snäll?.

Jag vet inte om jag frystes ut pga att jag fick barn, senare i yrkeslivet. Men det mesta hårdnade när jag hade fött min dotter och i samband med det bytte avdelning till en mindre grupp med yngre medarbetare utan barn
  • Anonym (Näeee!)

Jag förstår dig precis ts. Och det är inte konstigt det är mobbning bland barn, när vuxna, som skall vara förebilder, mobbar!? Människor funkar tyvärr så. Jättesjukt. Men om dom ser en svag individ, går dom ihop och mobbar den, och skyller sedan problemet på offret. Att ta sitt ansvar som mobbare, tänker dom inte göra. Tyvärr måste du själv tuffa till dig lite. Och lita inte på människor! I första mötet med folk måste du vara hård och väldigt väldigt bestämd.

• Anonym (va?)
    Anonym (Håll ut) skrev 2018-11-22 10:47:06 följande:
    Men även om det skulle finnas någon som beter sig ?problematiskt? (syftar inte på TS), vad ger det de andra rätt att bete sig illa? Som TS sa, få sämre arbetsuppgifter, bli undanhållen information, bli anklagad för fusk osv?

Kan de andra inte bete sig på ett mer vuxet sätt? Varför kan man inte samtala med varandra om det råkar finnas allehanda meningsskiljaktigheter? Sen kan man självklart prata med chefen. Det är det en chef finns till för. Men en chef som själv mobbar?!

Ifall man inte kan komma överens bättre på en arbetsplats tror jag tyvärr att man befinner sig på en väldigt ohälsosam plats.
    Lite att om man inte kan bete sig i möblerade rum får man sitta i källaren.

Jag har haft kollegor som fått sitta på sjukt tråkiga jobb som ingen vill ha för att ingen vill jobba med dem, för de beter sig illa och de andra inte vill förknippas med den personen. Mobbning? Nej inte i mina ögon, ville arbetsgivaren bli av med personen, JA men det måste finnas grund för det, även kollegorna ville det och samlade bevis.

Nu säger jag inte att det är så med TS, men att utfrysning och mobbning inte alltid är mobbning bara för att någon anser det, när det i själva verket är en ren konsekvens av personens eget handlande
  • Anonym (Wilma)
    Anonym (va?) skrev 2018-11-22 10:52:37 följande:

Nej man behöver verkligen inte aktivt mobba någon.

Men att utefrysa någon som gör fel mot dig tex kallar jag inte för mobbing, är någon dum mot mig så tänker inte jag va trevlig mot den personen tex.

Men om det är som du säger så är det ju otroligt tråkigt att det har hänt och då hoppas jag verkligen att facket hjälper dig. Du kanske skall byta bransch helt ett tag, ta ett jobb som får dig vara glad och träffa mycket positiva människor osv, eller ett som extrajobb, något som ger dig energi. Jag har alltid haft ett extrajobb just för att få lite extra boostning inom en helt annan brach, tex, krog, gym, volontär osv

Jag brukar aktivt höra mig för om nya arbetsplatser för att veta hur det funkar där och hur stämningen är för att få en bild av hur det funkar där.

Mvh

Bra tips!!

Tanken har slagit mig! Dvs att ha någon sido-verksamhet i någon helt annan bransch. Det tror jag kan sporra en i ens huvudsakliga sysselsättning också.

Jättebra tips som jag verkligen tar till mig :)

Nej, facket hjälpte tyvärr ingenting.

Det ironiska var att jag t o m hade kontaktat en av de fackliga ombuden redan INNAN anställningen för att höra mig för om stämningen på just den arbetsplatsen, eftersom min magkänsla för denna chef var dålig. Ombudet gav mig då svaret (med ett skratt) att: ?Haha, ja... chefen är lite impulsiv av sig. Men kan du bortse från det och från lönen så kan jag åtminstone garantera att du kommer till ett mycket trevligt gäng med en trevlig gemenskap?

Väl på plats insåg jag att arbetsmiljön var under all kritik: en stor omorganisation var nära förestående, många var oroliga och chefen.. Phu....oj oj oj....
Svar på tråden Kommer inte över vuxenmobbning