• Anonym (va?)

Kommer inte över vuxenmobbning

Anonym (Wilma) skrev 2018-11-22 10:45:00 följande:
    Absolut.

Du har en poäng i det du skriver.

Jag har rannsakat mig själv absolut - både genom chefer och i terapi.

Jag är absolut inte felfri.

Men - precis som en annan skribent i tråden har svarat dig: Måste man aktivt mobba den personen?

Varför kan man inte ha ett samtal eller möte med den personen?

Ska även tilläggas att vid dessa arbetsplatser utsattes fler än mig: både mina föregångare och mina efterträdare. ...Och det måste någonstans tyda lite på att arbetsmiljön vid dessa arbetsplatser inte riktigt har fungerat.

Man kan absolut tycka att någon är udda, får skylla sig själv, etc.. men det ger en aldeig, aaaldrig mandat att mobba den personen
    Nej man behöver verkligen inte aktivt mobba någon.
    Men att utefrysa någon som gör fel mot dig tex kallar jag inte för mobbing, är någon dum mot mig så tänker inte jag va trevlig mot den personen tex.

Men om det är som du säger så är det ju otroligt tråkigt att det har hänt och då hoppas jag verkligen att facket hjälper dig. Du kanske skall byta bransch helt ett tag, ta ett jobb som får dig vara glad och träffa mycket positiva människor osv, eller ett som extrajobb, något som ger dig energi. Jag har alltid haft ett extrajobb just för att få lite extra boostning inom en helt annan brach, tex, krog, gym, volontär osv

Jag brukar aktivt höra mig för om nya arbetsplatser för att veta hur det funkar där och hur stämningen är för att få en bild av hur det funkar där.

Mvh
  • Anonym (va?)
    Anonym (Håll ut) skrev 2018-11-22 10:47:06 följande:
    Men även om det skulle finnas någon som beter sig ?problematiskt? (syftar inte på TS), vad ger det de andra rätt att bete sig illa? Som TS sa, få sämre arbetsuppgifter, bli undanhållen information, bli anklagad för fusk osv?

Kan de andra inte bete sig på ett mer vuxet sätt? Varför kan man inte samtala med varandra om det råkar finnas allehanda meningsskiljaktigheter? Sen kan man självklart prata med chefen. Det är det en chef finns till för. Men en chef som själv mobbar?!

Ifall man inte kan komma överens bättre på en arbetsplats tror jag tyvärr att man befinner sig på en väldigt ohälsosam plats.
    Lite att om man inte kan bete sig i möblerade rum får man sitta i källaren.

Jag har haft kollegor som fått sitta på sjukt tråkiga jobb som ingen vill ha för att ingen vill jobba med dem, för de beter sig illa och de andra inte vill förknippas med den personen. Mobbning? Nej inte i mina ögon, ville arbetsgivaren bli av med personen, JA men det måste finnas grund för det, även kollegorna ville det och samlade bevis.

Nu säger jag inte att det är så med TS, men att utfrysning och mobbning inte alltid är mobbning bara för att någon anser det, när det i själva verket är en ren konsekvens av personens eget handlande
  • Anonym (va?)
    Anonym (Wilma) skrev 2018-11-22 11:02:51 följande:
    Bra tips!!

Tanken har slagit mig! Dvs att ha någon sido-verksamhet i någon helt annan bransch. Det tror jag kan sporra en i ens huvudsakliga sysselsättning också.

Jättebra tips som jag verkligen tar till mig :)

Nej, facket hjälpte tyvärr ingenting.

Det ironiska var att jag t o m hade kontaktat en av de fackliga ombuden redan INNAN anställningen för att höra mig för om stämningen på just den arbetsplatsen, eftersom min magkänsla för denna chef var dålig. Ombudet gav mig då svaret (med ett skratt) att: ?Haha, ja... chefen är lite impulsiv av sig. Men kan du bortse från det och från lönen så kan jag åtminstone garantera att du kommer till ett mycket trevligt gäng med en trevlig gemenskap?

Väl på plats insåg jag att arbetsmiljön var under all kritik: en stor omorganisation var nära förestående, många var oroliga och chefen.. Phu....oj oj oj....
    Sitta på kontor och va städat i kostym är en sak..

Men det är jävligt skönt att då komma och  jobba med folk som både kan säga kuk och fitta (förstå mig rätt nu) utan att någon höjer på ögonbrynet

Byt arbetsplats och skaffa dig ett kul extrajobb som du ser fram emot varje (helg) att gå till för all den positiva känsla man får..

Lycka till
  • Anonym (va?)
    sextiotalist skrev 2018-11-22 11:29:44 följande:
    Jo, det är mobbing/utfrysning och fegt av arbetsgivaren att inte ta tag i situationen. Om en anställd beter sig illa, så pratar man med den anställda, tar hjälp av HR om det inte fungerar.
    Japp men det funkar inte alltid d heller, man kan ju inte bara säga upp någon idag. Och nej det är inte mobbning om ingen vill arbeta med en för att man beter sig som en skit
  • Anonym (va?)
    sextiotalist skrev 2018-11-22 11:34:03 följande:
    Men nu arbetar troligen ts på ett kontor, hon har en utbildning, så den typen av arbetsplats som du nämner är troligen irrelevant för ts.

Jag har arbetet mycket med kollektivare inom mitt arbete och inte ens där säger man kuk/fitta utan att höja ögonbrynet, snarare tvärtom, det hade blivit direkt en korrigering av närmsta chef/ansvarig
    ????

Tror du missade poängen

Jag antog att hon jobbade på kontor, men vi prata om ett extrajobb helt utanför vad hon vanligtvis jobbade med..
Svar på tråden Kommer inte över vuxenmobbning