• Kjell2

Begå brott som minderårig

Går att bli dömd till frihetsberövande straff som 17 åring.

• Kjell2
    Anonym (Anonym) skrev 2018-11-24 09:19:59 följande:

Fast en 17åring kan väl inte dömmas till vuxenfängelse? Då kan man väl heller inte dömmas till fängelse för ett brott man gjorde när man va 17?

Finns speciella ställen där unga blir inlåsta om de döms till fängelse.
  • Kjell2
    Anonym (Anonym) skrev 2018-11-24 09:21:40 följande:

Häkte menar du väl då? Men då kan man bara sitta där en max tid som är mycket kortare än maxgränsen för dom myndiga.

Häktet är för tiden innan man blir dömd.
  • Kjell2
    Anonym (Anonym) skrev 2018-11-24 09:23:02 följande:

Det har jag aldrig hört talas om. Bara hört att dom kan bli dömda till sluten ungdomsvård

Är man ung kan en fängelsedom avtjänas i form av sluten ungdomsvård.
  • Kjell2
    Anonym (Anonym) skrev 2018-11-24 09:44:53 följande:

Ja det vet jag men häktesbeslutet måste ju omprövas efter en viss tid

Ja, och rent teoretiskt kan man sitta häktad hur länge som helst. Kan hela tiden bli nya häktningsbeslut.

Men det ska mycket till för att unga ska häktas och huvudförhandlingen prioriteras.
  • Kjell2
    Anonym (Anonym) skrev 2018-11-24 10:06:11 följande:

Ja det är det jag menar. Man får sitta max 14 dagar åt gången innan det ska ske en omprövning. För minderåriga är det ett par timmar - ett dygn tror jag att det är.

Var har du hört det? Du tror fel. Även som ung kan man sitta länge och det behövs inte omprövas varje dygn.

Däremot ska det mycket till för att unga ska hållas häktade under lång tid.
  • Kjell2
    Anonym (Anonym) skrev 2018-11-24 10:21:12 följande:

Det brukar vara en regel om någon ungdom mot all förmodan skulle bli häktad att ungdomens häktning ska omprövas mycket tidigare än om 14 dagar som gäller för vuxna.

Inte ovanligt att häktningsbeslut för unga gäller kortare tid än 14 dagar.

Vad är det du undrar över och behöver vet? Nu börjar det närma sig ett rättsPM för någon nybörjarkurs.
Svar på tråden Begå brott som minderårig