Inlägg från: Anonym (Det blir mycket svårt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Det blir mycket svårt)

Hur ser eran ekonomi ut?

Gissar att det är 14000 efter skatt och att vatten, värme, tv och sophämtning ingår i hyran.

Räkna på det hyra 5600kr, mat 5000kr, kläder till er och barnet 1000kr, telefoner och internet ca 500kr, fack och försäkringar 500kr, el 300kr, transport 500-1000kr dagisavgiften ?kr

Det blir inga pengar kvar till leksaker till barnet, utrustning i hemmet, noll resor, inget sparande, inga julklappar, inga kalas, ingen parkeringsplats...

Räkna varje månad bort en tusenlapp pga vabb, egen sjukdom, ledighet pga sjukbesök osv.

Vår ekonomi går inte att jämföra med er. Vi är två vuxna och två små barn. Har ca 60000kr ut och bor på stor gård med många hästar. Ca 20000kr går till boende, räkningar och sparande. 10000 går till hobbys, 6500kr på mat, kläder 2-3000kr leksaker och kalas osv 1000kr nöje och vin och annat onödigt ca 5000kr.

NathalieAndersson skrev 2018-11-26 07:49:20 följande:

Jag var i Sverige förra året och jag tyckte priserna var ganska lika, bara frukt och grönt som var något dyrare och kött som är bra mycket dyrare, men resten är det samma pris, Juice är billigare i sverige, alltså, sen kan man ju inte jämnföra brasiliansk ost och skinka , eller mjölk med svenska produkter... dom kostar lika mycket och är MYCKET sämre kvalitet! om man ska äta ute så håller jag med att det är bra mycket billigare här. Ja visst ja, godis, chips är mycket billigare i sverige också... alltså jag såg bra många produkter som var billigare och bättre.

Men nu har ni ju ett barn. Då måste ni ju äta annat än bönor och bröd. Barnet måste ju få smaka på olika saker och få en varierad och bra kost.

Nu kan ju inte utsätta barnet för en kost som bara kostar 1000-1500kr månaden !
    NathalieAndersson skrev 2018-11-26 19:17:46 följande:

Precis! därför går det inte att leva här. Jag vill flytta till Sverige så att min dotter får ett bättre liv. 

Och då får du räkna med högre levnadskostnader. Då får ni svårt att klara er på så extremt lite pengar :(
    Mascaraklumpar skrev 2018-11-26 21:11:11 följande:

Vi har levt 3 personer på ungefär den summan (drygt 15000 ut, 6500 boendekostnad inkl el och internet) och det gick bra. Vi kunde faktiskt resa ibland också - men prioriterade förstås samtidigt bort mycket annat.

Vi lade ca 3500 kr på mat och hade 5000 över till övrigt/nöjen.

Ni hade inte klädkostnader, mediciner, transport,försäkringar,julklappar, kalas, leksaker, fackavgifter, telefoner, sparande? Eller räckte 5000kr till allt detta för tre personer OCH resor ? Hur gjorde ni då?
    Anonym (Jag) skrev 2018-11-27 13:41:30 följande:

Så du och barnet ska leva här utan honom i typ 2 år? För det tar runt 2 år idag att få uppehållstillstånd och han får ju inte va här utan det..

Det löser ju försörjningen! Barnet har redan spenderat för mycket tid på svältgränsen. Mamman och barnet klarar ju sig bättre utan pappan och kan leva ett drägligt liv tills han kan bidra med försörjningen
    NathalieAndersson skrev 2018-11-29 13:04:21 följande:

Jag har läst runt på nätet och är med i en grupp på facebook, där det finns flera personer i min situation (uppehållstillstånd) och där säger alla att han får vänta på sitt uppehållstillstånd i Sverige eftersom vi har ett gemsamt barn, MEN han får inte plugga eller jobba under den tiden. Men passa barnet, ta hand om hemmet och plugga hemma kan han ju... 

Och spela är ju informellt, så det räknas ju inte som jobb, blir nog ett - två gig i månaden tror jag.

Han ska vistas i Sverige utan uppehållstillstånd och dessutom arbeta svart? Inte nog med att han är naiv nog att tro att han får en massa gig, han tar dessutom givet att en massa pubägare ska fiffla med sina papper? Fattar ni vad dessa pubägare riskerar? Var och varannan arbetslös kille tror att dom är musiker idag.

Ni måste växa upp.
    Kjell2 skrev 2018-11-29 15:17:01 följande:

Pubägarna riskerar böter. Han riskerar "Ut ur Sverige, inget uppehållstillstånd"

Då slipper barnet leva på svältgränsen iallafall.
Svar på tråden Hur ser eran ekonomi ut?