• NathalieAndersson

Hur ser eran ekonomi ut?

Hej, Jag ska snart flytta tillbaka till Sverige och är lite orolig...

Kan man leva två vuxna och ett barn på en lön? (ca. 14.000, hyra på 5600)

Hur ser eran ekonomi ut? Hur mycket tjänar ni/du? Hur många i hushållet?

utgifter? sparande? bil? resor? 

Tacksam för svar Skrattande

• Svar på tråden Hur ser eran ekonomi ut?
  • sextiotalist
    NathalieAndersson skrev 2018-11-25 04:33:48 följande:

Tacksam för svar 

För att ge dig lite referenser.

Medellönen ligger på knappt 29000 innan skatt.

En student har drygt 10 000 i månaden.

Rent krasst, nej, det är nästan omöjligt
  • Anonym (Det blir mycket svårt)

Gissar att det är 14000 efter skatt och att vatten, värme, tv och sophämtning ingår i hyran.

Räkna på det hyra 5600kr, mat 5000kr, kläder till er och barnet 1000kr, telefoner och internet ca 500kr, fack och försäkringar 500kr, el 300kr, transport 500-1000kr dagisavgiften ?kr

Det blir inga pengar kvar till leksaker till barnet, utrustning i hemmet, noll resor, inget sparande, inga julklappar, inga kalas, ingen parkeringsplats...

Räkna varje månad bort en tusenlapp pga vabb, egen sjukdom, ledighet pga sjukbesök osv.

Vår ekonomi går inte att jämföra med er. Vi är två vuxna och två små barn. Har ca 60000kr ut och bor på stor gård med många hästar. Ca 20000kr går till boende, räkningar och sparande. 10000 går till hobbys, 6500kr på mat, kläder 2-3000kr leksaker och kalas osv 1000kr nöje och vin och annat onödigt ca 5000kr.

• Anonym (mor)

Tacksam för svar Skrattande

14000 och en hyra på 5600....och du tänker på RESOR? Bil ska vi inte ens tänka på! För guds skulle se till att ni inte blir beroende av bil.......
  • Finlandarn

Tacksam för svar 

Ni borde nog skaffa er ett till jobb eller eventuellt ett bättre avlönat jobb. Ser inte hur ni ska få det att gå runt utan att någon lider.
  • Anonym (Soc)

En väninna hade i och för sig 2 barn och man där båda var sjukskrivna/arbetslösa. De fick hjälp av soc så de fick ut 18500:-/mån.

Plus att de fick 10000:- i startanyttboende-bidrag.

Så nej, har svårt att ni får det att gå ihop speciellt länge tyvärr. :)

• Anonym (...)

Det kommer bli svårt att gå ihop. Jag och min sambo var föräldralediga med varsitt av våra två barn samtidigt under en period, samtidigt som vi valde att inte ta ut full föräldrapenning. Vi hade då ca 18 000 kr efter skatt varje månad (allt med huset kostade ca 10000 kr/månad). Vi klarade det utan problem men det var jäkligt trist, vi fick snåla varje månad. Nu har vi ut ca 60 000 kr efter skatt och kan spara och unna oss resor, betydligt trevligare!

• Anonym (Jag)

När första barnet va bebis så levde vi 2 vuxna och 1 bebis på ca 14000 kr i månaden. Det gick men det var riktigt tufft. Gällde verkligen att planer och tänka igenom alla inköp.

Men har ni barn och så låg inkomst så borde ni få bostadsbidrag. Plus barnbidrag på 1250 kr.

Hur gammalt är barnet? Ska barnet gå på förskola? I så fall borde den föräldern som är arbetslös kunna gå nått program igenom arbetsförmedlingen och få några tusen i aktivitetsersättning. Eller börja studera och söka CSN.

Är den arbetslösa föräldern föräldraledig? I så fall borde den kunna få lägsta föräldrapenningen i alla fall.

• Anonym (Jag)
    Anonym (mor) skrev 2018-11-25 07:17:47 följande:

14000 och en hyra på 5600....och du tänker på RESOR? Bil ska vi inte ens tänka på! För guds skulle se till att ni inte blir beroende av bil.......

Jag studerar och är ensam med 2 barn nu. Vi har en inkomst på ca 16000 kr. Hyra på 5300 kr och vi har bil. Nått större sparande blir det inte, men vi åker utomlands till barnens släkt varje eller varannat år. Om man planerar och tänker igenom alla inköp så går det.
  • Anonym (Draget)

En familj på två vuxna, båda tjänar över 30. 2barn ett vuxet (jobbar) en i skolåldern. Bor i villa och vi lägger runt 10tkr var på räkningarna, här ingår även bil och sparande.

• Anonym (knappt)

Ts är det du som ska flytta tillbaka från Brazilien? Har du eller din man fått ett jobb som ger lön eller kallar du bidragen för lön i den här tråden?

Men 14000 för två vuxna och ett barn blir väldigt tight. Jag är ensam med två barn och vi går bara knappt runt på 18000, men vårt boende är lite dyrare också.

Svar på tråden Hur ser eran ekonomi ut?