Inlägg från: Anonym (Jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag)

Hur ser eran ekonomi ut?

När första barnet va bebis så levde vi 2 vuxna och 1 bebis på ca 14000 kr i månaden. Det gick men det var riktigt tufft. Gällde verkligen att planer och tänka igenom alla inköp.

Men har ni barn och så låg inkomst så borde ni få bostadsbidrag. Plus barnbidrag på 1250 kr.

Hur gammalt är barnet? Ska barnet gå på förskola? I så fall borde den föräldern som är arbetslös kunna gå nått program igenom arbetsförmedlingen och få några tusen i aktivitetsersättning. Eller börja studera och söka CSN.

Är den arbetslösa föräldern föräldraledig? I så fall borde den kunna få lägsta föräldrapenningen i alla fall.

• Anonym (Jag)
    Anonym (mor) skrev 2018-11-25 07:17:47 följande:

14000 och en hyra på 5600....och du tänker på RESOR? Bil ska vi inte ens tänka på! För guds skulle se till att ni inte blir beroende av bil.......

Jag studerar och är ensam med 2 barn nu. Vi har en inkomst på ca 16000 kr. Hyra på 5300 kr och vi har bil. Nått större sparande blir det inte, men vi åker utomlands till barnens släkt varje eller varannat år. Om man planerar och tänker igenom alla inköp så går det.
  • Anonym (Jag)
    NathalieAndersson skrev 2018-11-25 20:38:08 följande:

Ja det är jag! En bekant erbjöd mig ett deltidsjobb som jag kunde ta medans jag pluggar. + bostads bidrag och barnbidrag. 14.000 

Den ingår ju massa på hyran också, sopphämtning, värme/el, vatten, internet, försäkring. 

Under ett tag så kommer ju bara jag att jobba, sen när min man fått uppehållstillståd så får ju han jobba också. så detta är bara tillfälligt.

Så du och barnet ska leva här utan honom i typ 2 år? För det tar runt 2 år idag att få uppehållstillstånd och han får ju inte va här utan det..
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Hmm) skrev 2018-11-28 22:39:00 följande:

Heh, jaa... det var nog inte ett förnuftigt beslut, tyvärr. Jag blev så sugen på hund när flera grannar hade hundar (vi hade precis flyttat till radhus) och barnen ville så gärna ha hund. Trodde inte det skulle vara så dyrt...trodde oxå att hunden skulle ersätta en man i mitt liv. Tji fick vi :P

Du verkar inte alls bry dig om vad ni gjorde mot hunden.
  • Anonym (Jag)
    NathalieAndersson skrev 2018-11-29 12:53:52 följande:

Nej, han får vara i Sverige medans han väntar på uppehållstillstånd, Vi har gemensamt barn så det är ok. 

Vi kommer att göra en ansökan i Januari, och i Juni ändra till inifrånansökan (om det behövs) för jag har sett flera fall där det tagit bara 5-8 månader att få uppehållstillstånd (vid utifrån ansökan)

Nej. Förr kunde man ansöka om att få vänta på svar i Sverige vid särskilda omständigheter, tex barn. Men det är borttaget nu pga att det är så otroligt många som söker och migrationsverket ligger typ 1 år efter med alla ansökningar, så han kommer inte att få vänta i Sverige med er. Möjligen kan han få visum i upp till 3 månader och hälsa på under tiden ni väntar, om migrationsverket inte känner att det finns en risk att han stannar olovligt i Sverige när visumet är slut.
  • Anonym (Jag)
    NathalieAndersson skrev 2018-11-29 13:04:21 följande:

Jag har läst runt på nätet och är med i en grupp på facebook, där det finns flera personer i min situation (uppehållstillstånd) och där säger alla att han får vänta på sitt uppehållstillstånd i Sverige eftersom vi har ett gemsamt barn, MEN han får inte plugga eller jobba under den tiden. Men passa barnet, ta hand om hemmet och plugga hemma kan han ju... 

Och spela är ju informellt, så det räknas ju inte som jobb, blir nog ett - två gig i månaden tror jag.

För att han ska få uppehållstillstånd krävs också att du har en inkomst som kan försörja er alla tre och en lägenhet som är tillräckligt stor, i ert fall en 3:a.

Och nej det tar inte 5-8 månader nu. Migrationsverket ligger typ 1 år efter med alla ansökningar (lite olika i olika städer) och väntetiden nu ligger på upp mot 2 år.
  • Anonym (Jag)
    NathalieAndersson skrev 2018-12-10 20:11:48 följande:

Jag är med i en facebook grupp som handlar om just inifrån ansökningar. 

Varje vecka skriver folk om deras fall. det är flera stycken som väntar i bara några månader. 

Det där handlade ju om permanent uppehållstillstånd. Då bor personen redan i Sverige med tillfälligt uppehållstillstånd. Och ja då går det på några månader när man förlänger det och får permanten.

Ni söker för försöka gången. Det är annorlunda.

Jag har själv gått igenom detta för några år sen. Har dessutom ganska nyss hjälpt en anhörig gå igenom det med.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Ej) skrev 2018-12-11 08:49:53 följande:

Nej nej nej. Det går inte. Jag har ca 14500 hyra 2500. ensamstående.

Busskort 1300.

Övriga skulder 3000.

Jag får kämpa...

Jag har ca 16500 kr i inkomst, en hyra på ca 5400 kr. Har bil och försäkring+bensin blir ca 2000 kr. Sen har vi andra försäkringar, mobil, internet osv. Är ensamstående med 2 barn. Men vi klarar oss fint. Man får planera och prioritera lite, men några större problem är det inte. Lägger även undan lite varje månad och vi reser utomlands till barnens släkt varje eller varannat år.
Svar på tråden Hur ser eran ekonomi ut?