• NathalieAndersson

Hur ser eran ekonomi ut?

Hej, Jag ska snart flytta tillbaka till Sverige och är lite orolig...

Kan man leva två vuxna och ett barn på en lön? (ca. 14.000, hyra på 5600)

Hur ser eran ekonomi ut? Hur mycket tjänar ni/du? Hur många i hushållet?

utgifter? sparande? bil? resor? 

Tacksam för svar Skrattande

• Svar på tråden Hur ser eran ekonomi ut?
  • NathalieAndersson
    Anonym (Det blir mycket svårt) skrev 2018-11-25 07:13:28 följande:

Gissar att det är 14000 efter skatt och att vatten, värme, tv och sophämtning ingår i hyran.

Räkna på det hyra 5600kr, mat 5000kr, kläder till er och barnet 1000kr, telefoner och internet ca 500kr, fack och försäkringar 500kr, el 300kr, transport 500-1000kr dagisavgiften ?kr

Det blir inga pengar kvar till leksaker till barnet, utrustning i hemmet, noll resor, inget sparande, inga julklappar, inga kalas, ingen parkeringsplats...

Räkna varje månad bort en tusenlapp pga vabb, egen sjukdom, ledighet pga sjukbesök osv.

Vår ekonomi går inte att jämföra med er. Vi är två vuxna och två små barn. Har ca 60000kr ut och bor på stor gård med många hästar. Ca 20000kr går till boende, räkningar och sparande. 10000 går till hobbys, 6500kr på mat, kläder 2-3000kr leksaker och kalas osv 1000kr nöje och vin och annat onödigt ca 5000kr.

Yes, efter skatt men med bostadsbidrag. alltså 14000 med bostadsbidrag inräknat.  Vatten värme, sophämtning, el, internet ingår.

Jag är ganska van att leva fattigt, här i Brasilien lever man på väldigt lite. Här har man bara råd att betala Hyra, el, vatten, internet, mat/hygien, telefon (det billigaste) sen blir det inte mycket över. Har inte köpt kläder på 2 år haha lite tufft. 

• NathalieAndersson
    Anonym (mor) skrev 2018-11-25 07:17:47 följande:
    14000 och en hyra på 5600....och du tänker på RESOR? Bil ska vi inte ens tänka på! För guds skulle se till att ni inte blir beroende av bil.......

Nej, jag tänker inte på resor. Min fråga var hur en vanlig familjs ekonomi ser ut.

Jag kommer ju ha väldigt lite att leva på det inser ju jag själv, Men nu blir det så i början, sen när jag studerat färdigt så kommer jag få mer i lön. men jag bara undrade hur andras ekonomi ser ut... förstår inte varför folk inte kan vara lite trevliga när dom svarar.Rynkar på näsan

• Lånehajen

Gå runt kan ni säkert göra om ni håller nere matkostnaderna och lägger väldigt lite pengar på annat än det som är helt nödvändigt. Så frågan blir väl egentligen vilket tidsspann ni tittar på. Gäller det 1-2 år är det kanske inte så jobbigt att snåla in en del, på sikt tror jag dock att det kan bli ganska tärande för er.

• NathalieAndersson
    Anonym (knappt) skrev 2018-11-25 18:06:06 följande:

Ts är det du som ska flytta tillbaka från Brazilien? Har du eller din man fått ett jobb som ger lön eller kallar du bidragen för lön i den här tråden?

Men 14000 för två vuxna och ett barn blir väldigt tight. Jag är ensam med två barn och vi går bara knappt runt på 18000, men vårt boende är lite dyrare också.

Ja det är jag! En bekant erbjöd mig ett deltidsjobb som jag kunde ta medans jag pluggar. + bostads bidrag och barnbidrag. 14.000 Flört

Den ingår ju massa på hyran också, sopphämtning, värme/el, vatten, internet, försäkring. 

Under ett tag så kommer ju bara jag att jobba, sen när min man fått uppehållstillståd så får ju han jobba också. så detta är bara tillfälligt.

• NathalieAndersson
    Lånehajen skrev 2018-11-25 20:34:15 följande:

Gå runt kan ni säkert göra om ni håller nere matkostnaderna och lägger väldigt lite pengar på annat än det som är helt nödvändigt. Så frågan blir väl egentligen vilket tidsspann ni tittar på. Gäller det 1-2 år är det kanske inte så jobbigt att snåla in en del, på sikt tror jag dock att det kan bli ganska tärande för er.

jag hoppas att det inte blir mer än 2 år, kanske 3. jag har nämligen inte utbildat mig färdigt, har bott utomlands väldigt länge och bara gjort småkurser. så det blir till att jobba och studera så fort jag kommer till Sverige.
  • NathalieAndersson
    Lånehajen skrev 2018-11-25 20:34:15 följande:

Ja, det får nog bli så... jag är van att lägga ut 1000kr på mat här i Brasilien, när jag unnar mig, och ännu mindre om jag snålar. och matkostnaderna i sverige är i princip samma som här, bara det att här tjänar vi 2000 real ( 5000kr) 

är van att leva snålt Glad

• Anonym (Akademiker)

Det är klart att det går, men sparande, bil och resor är bara att glömma.

Det kommer bli tufft och ni kommer få vända på varenda krona. Dock tror jag inte att matpriserna är speciellt lika om ni kan leva på matkostnader för 1000kr per månad, det innebär 33kr för hela familjen och för alla mål på en dag. Det får ni inte ens ett halvkilo blandfärs för. Räkna med ungefär det tredubbla. Det finns bloggar för hur man kan leva billigt i Sverige :) ett exempel är undertian.com

Tänk sedan på att bostadsbidraget är inkomstbaserat, jobbar du många timmar på extrajobbet kan ni bli återbetalningsskyldiga.

Vår situation är väldigt olik er, vi är två akademiker och har ut ca 63000 tillsammans i månaden (lite olika beroende på vab och jour)

• Anonym (Soc)
    NathalieAndersson skrev 2018-11-25 20:45:48 följande:

Ja, det får nog bli så... jag är van att lägga ut 1000kr på mat här i Brasilien, när jag unnar mig, och ännu mindre om jag snålar. och matkostnaderna i sverige är i princip samma som här, bara det att här tjänar vi 2000 real ( 5000kr) 

är van att leva snålt 

Oj, vad äter ni då om det är jämförbart med 1000 mat/månad för 3 personer i sverige?

Ta hjälp från soc om ni är berättigade till det.
  • NathalieAndersson
    Anonym (Soc) skrev 2018-11-25 22:52:37 följande:
    Oj, vad äter ni då om det är jämförbart med 1000 mat/månad för 3 personer i sverige?

Ta hjälp från soc om ni är berättigade till det.
    Ris, och svarta bönor, kycling bröst, eller en köttbit, ibland ett stekt ägg... grönsakssoppa,  frukost blir té bröd och smör, om man ska ha riktigt lyxigt kan man köpa lite ost och skinka .. väldigt enkel mat. men i stort sätt ris och svarta bönor varje dag, det äter nästan alla brassar varenda dag.
  • Anonym (Ludde)

Hej!

Ekonomi det här vi ingen längre.

Aktivitetsstöd skulle fått 8930kr, kronofogden drog 1600kr för en skuld som är sen 2006 alltså över 12 år gammal, Intrum i detta fallet som tjänar pengar på skuldsatta, under 12 år har dom enbart skickat ut en lapp för att hålla ärendet aktivt och på så sätt kunnat få ränta och avgifter, 12 år senare börjar det röra sig om en skuld på 2600kr som var från början 533kr.

Jag tycker det är en princip sak att har någon en skuld så går man vidare med den, eftersom dom inte gott vidare trodde jag att dom inte hade rätt att få betalt, kronofogden utreder inte det utan dom bära driver in ändå.

Nog om det.

Jag har aktivitetsstöd på 8900-7215 efter skatt oftast 7500kr.

Så lite tyr att man just fick mycket annars hade dom dragit 1600kr ändå.

Sambon hade sjukskrivning som blivit avslagen från försäkringskassan så nu 0 kr då dom anser att hon kan klara enklare jobb, Detta är fel taget beslut då hon inte är redo för att börja arbeta, överklagan är inskickad.

Handläggaren har inte äns bemödat sig att lyfta telefon till min sambo för att kolla läget/Hur planeringen frammåt ser ut m.m . Denna handläggare har från dag 1 han börja ha hand om ärendet ifrågasatt läkaren och sjukskrivningen.

6 månader har han haft ärendet.

Sjukskrivningen har varit i många år.

Hyran är på 5500kr så vad gör man, täljer bark från träden att äta eller vad?

Övriga räkningarna brukar vara på runt 15k.

Så grattis kronofogden ni får snart mer räkningar för era fjuttiga 1600kr som vi behöver fan så mycket mer än betala en skuld som är 12 år och som hade kunnat vänta några månader.

Försäkringskassan fungerar ej!

Detta är verkligheten av den politik som politikerna driver.

Har man jobbat då ska man ha rätt till sina pengar fram tills man börjat jobba och sett/visat att det går, det kan ingen annan sitta och ta beslut på som saknar verklighetsuppfattning och känslor.

Så tack ni som röstar på dessa rötägg till politiker och tack för att ni bidrar att förstöra våra liv som redan har det svårt.

Eran röst gör att politikerna sitter kvar fast dom gjort fel.

Tänk på dom sjuka vid nästa val för nästa gång kan det vara ni som blir sjuka och ändå tvingas tillbaka till jobbet.

Vilket parti är ansvariga över att sjukskrivna tvingas tillbaka till jobbet fast dom är sjuka?

Svar på tråden Hur ser eran ekonomi ut?