• NathalieAndersson

Hur ser eran ekonomi ut?

Hej, Jag ska snart flytta tillbaka till Sverige och är lite orolig...

Kan man leva två vuxna och ett barn på en lön? (ca. 14.000, hyra på 5600)

Hur ser eran ekonomi ut? Hur mycket tjänar ni/du? Hur många i hushållet?

utgifter? sparande? bil? resor? 

Tacksam för svar Skrattande

• Svar på tråden Hur ser eran ekonomi ut?
  • NathalieAndersson
    nernu skrev 2018-11-26 21:56:41 följande:

Vad är det för lägenhet där försäkring ingår?

Du kan inte räkna med 1000 kr för mat på en månad. Det är JÄTTElite.

Hur gammalt är barnet? Blöjor? Kläder.

Det kommer bli väldigt svårt för er stt få ihop.

Men jag har inte sagt att jag ska lägga ut 1000 på mat, jag sa ju att här lägger vi ut så mycket för pengarna räcker inte till nått annars. om jag ska handla som ni handlar i sverige så går hela lönen till att bara köpa mat. 

I Sverige kommer ju vi få nästan 4ggr mer att leva på i månaden än här.

• Anonym (Soc)
    NathalieAndersson skrev 2018-11-27 01:46:01 följande:

Men jag har inte sagt att jag ska lägga ut 1000 på mat, jag sa ju att här lägger vi ut så mycket för pengarna räcker inte till nått annars. om jag ska handla som ni handlar i sverige så går hela lönen till att bara köpa mat. 

I Sverige kommer ju vi få nästan 4ggr mer att leva på i månaden än här.

Ni kommer säkert klara det galant, du låter väl införstådd i läget. :)

Ni har ju fördelen att inte dragit på er massa små extrasaker som folk kanske har idag. Netflix djur försäkringar Spotify mm

Och ni har farmor. :):):)

Hur länge planerar ni ha bara en lön? Ska ni söka arbete eller ska en vara föräldrarledig.

Kolla över vilka bidrag ni har rätt att söka redan nu så att ni är förberedda, alla bäckar små.
  • Anonym (Nattugglan)

Hej!

Jag tycker det är näst intill omöjligt att klara sig på det beloppet. Även som singel är det en låg summa.

Jag är särbo jobbar natt har efter skatt ca 26,000kr.

Hyran och el ca 5000kr bor i en tvåa.

Har billån 1500kr per månad.

Mat/hygien 1800 kr per månad.

Två mobiltelefonabonnemang 800kr per månad.

Förksäkringar/pensionssparande 1000kr per månad

Bensin 800kr

Bilförsäkring 130kr per månad

Diverse små poster som bankavgifter medlemskap

Mm ca 200 kr per månad

Har ca 13,000 kr i räkningar per månad.

Sparar till semesteresa 2500 kr per månad

Hjälper min särbo med 2000-4000 kr per månad.

Har inga fonder aktier.

Nöjen...restaurang bio fotboll ishockeymatcher.

Köper sällan kläder men blir väl ca 300-400kr per månad. Köper mycket på en gång.

Det som tillkommer är service på bilen, tandläkare

Något nytt till lägenheten och sällanköpsvaror som ny dator mobil tv osv osv.

Eftersom jag inte är pryltokig köper jag nytt när det gamla är trasigt eller börjar krånglar.

Jag kommer snart att byta arbetstid till två-skift då tjänar jag betydligt mindre men kommer att må bättre. Det är slitsamt att jobba natt.

• Bunny on speed

Skulle säga att vi lägger max 4000 på mat och annat man köper i mataffären. Vi är två vuxna. Vi varken snålar eller lyxar då.

Vill jag snåla och ändå äta innehållsmässigt bra mat går det utmärkt få ner på 500-700 i veckan.

Bunnies, it must be bunnies!
  • annabellelee

Är det ett alternativ att låta mannen stanna i Brasilien? Han har inget jobb här vad jag förstår, så han bidrar inte till inkomst? Så får ni ner utgifterna (mat, sjukvård osv för honom) lite. Jag menar inte för alltid utan som en långsiktig plan. Han kan komma när du (eller han) fått jobbigt Sverige?

• Anonym (Ghvcb)

Förlåt OT, men varför skaffade ni barn i denna situation?

• Jemp
    NathalieAndersson skrev 2018-11-26 21:10:57 följande:

Ska kolla upp det så fort jag kommer till Sverige, antagligen så får jag det :)

Då får du ut nästan lika mycket på CSN och kan jobba extra så totalt sett mer pengar (det finns ett fribelopp du inte får tjäna mer än, halvårsvis. Om du tar fullt CSN dvs. Håll koll på det).
  • Anonym (Hmm)

Jag fick ca 9000-10000/mån efter skilsmässan, netto. Då var jag ensamstående med två barn, men fick bara stöd för det ena eftersom det andra var skriven hos sin pappa. Jag studerade då och kunde inte jobba nåt.

Minns att pengarna bara "försvann" och plötsligt hade jag använt all kredit och limiten kom emot på mitt kreditkort...suck. Sålde då bilen och fick in 20000 som jag skulle spara, trodde att nu blir vi "rika" eftersom det skulle bli billigare att leva utan bil. Köpte hund. Plötsligt var pengarna slut igen och minns att jag fick räkna varje krona i affären. Köpte aldrig kläder. Äldsta barnet klagade över att aldrig få veckopeng etc.

Så det var knapert. Blev till slut tvungen att göra oss av med hunden, men det är en annan historia...

• Anonym (Jag)
    NathalieAndersson skrev 2018-11-25 20:38:08 följande:

Ja det är jag! En bekant erbjöd mig ett deltidsjobb som jag kunde ta medans jag pluggar. + bostads bidrag och barnbidrag. 14.000 

Den ingår ju massa på hyran också, sopphämtning, värme/el, vatten, internet, försäkring. 

Under ett tag så kommer ju bara jag att jobba, sen när min man fått uppehållstillståd så får ju han jobba också. så detta är bara tillfälligt.

Så du och barnet ska leva här utan honom i typ 2 år? För det tar runt 2 år idag att få uppehållstillstånd och han får ju inte va här utan det..
  • Anonym (Det blir mycket svårt)
    Anonym (Jag) skrev 2018-11-27 13:41:30 följande:

Så du och barnet ska leva här utan honom i typ 2 år? För det tar runt 2 år idag att få uppehållstillstånd och han får ju inte va här utan det..

Det löser ju försörjningen! Barnet har redan spenderat för mycket tid på svältgränsen. Mamman och barnet klarar ju sig bättre utan pappan och kan leva ett drägligt liv tills han kan bidra med försörjningen
Svar på tråden Hur ser eran ekonomi ut?