Klass 5
Jag är lärare (högstadiet) och har själv två barn med ADHD. Det finns många delar i det här. Till att börja med: Har pojken utreds? Om ja, äter han medicin?
Det beror ju mycket på hur hyperaktiv han är, hur svårt han har att anpassa sig och kunna jobba i klassrummet. Min äldste son togs ur klassrummet nästan omedelbart i ettan. Sedan satt han med assistent i ett annat rum, i princip hela lågstadiet. Sedan fick han byta till en specialskola. När han fick medicin sedan (det var svårt att få då), kunde han återvända till vanlig skola och vara med alla andra i klassrummet f.o.m. 6:an. Min dotter däremot har alltid klarat sig i skolan och gått i vanlig klass med hyfsat bra resultat. Hon krisade först i tonåren och fick diagnos då.
Generellt kan du utgå ifrån att lärarna inte skulle ta ut honom, om det inte vore nödvändigt. Tvivlar du på att det behövs? Har du varit med på lektioner? Visserligen beter sig inte barn som de brukar göra, när föräldrar är med, men om man är med flera gånger och inte alltid är så synlig, så kan man få ett relativt realistisk intryck av hur det fungerar. Det kan jag bara rekommendera att du gör. Annars vet du inte hur det går. Barn kan vara så olika, hemma och i skolan.