• Anonym (Mamma)

    Begränsa maten för tvååring

    Vi har en otroligt matglad och knubbig tvååring. Hon äter precis allt, smakrika ostar, inlagda sillar, allsköns grönsaker och kryddiga grytor. Allt utom gröna blad i princip. Vi äter sällan sötsaker och lagar mat hemma i princip varje dag. Hon äter utan problem flera stora portioner. Det har gjort att vi begränsat maten lite hemma och fyller hellre på med grönsaker. Vi håller koll på henne och hon visar absolut inga tecken på hunger mellan målen. Jag vill poängtera att vi absolut inte späker henne, hon äter fortfarande mer än jämnåriga barn.

    På förskolan äter hon också mycket. Vi får dagliga rapporter om flera stora portioner mat. Personalen tycker att det är jätteroligt att hon äter så mycket av mat som de flesta andra barn ratar. Också där innehåller maten mycket grönsaker, så det är ingen dålig mat de får.

    Men - jag funderar på om vi ska be förskolan att begränsa maten lite granna för henne. Hon behöver inte äta tre rejäla portioner. Hon är mätt, nöjd och belåten också på mindre mat hemma. Är det okej att be förskolan om en sån sak eller blir det märkligt?

  • Svar på tråden Begränsa maten för tvååring
  • Anonym (Kompisen)

    Verkligen inte konstigt, det är att ta ansvar som förälder.
    En portion räcker, aldrig ta om.

  • Fru Ve

    Om hon följer sin kurva och inte visar tecken på övervikt tycker jag det verkar onödigt att begränsa henne. Tycker också du ska rådgöra med BVC först. Min äldsta son åt väldigt mycket till 3-4 års ålder och vi begränsade inte det så länge det gällde mat. Han började spontant att äta mindre med tiden och nu är han en helt normalviktig 11-åring som äter en portion och sällan mer.

  • Kodia

    Jag hade bett förskolan att begränsa lite. Det beror ju på hur mycket hon väger eller ser ut i kroppen, men man gör inte barn en tjänst genom att låta dem bli överviktiga. De är för små för att förstå hur mycket man bör äta. 

    Min som var lite rund och kunde äta hur mycket som helst. Vi begränsade hur mycket han fick äta, och bad släkt, vänner, förskola, skola, fritids att också göra det. På så sätt höll han sig ganska normal.

  • Anonym (Pappa)
    marräng skrev 2018-11-26 18:57:44 följande:

    Jag hade tagit en disskussion med bvc och fått en uppfattning om vad de tycker.


    Låter som det jag också skulle göra i den situationen
  • Anonym (Nån)

    Hur mycket väger ni föräldrar och hur var ni som små? Aptit och vikt är till stor del beroende av genetik. Är ni smala trots att ni var matglada och knubbiga som barn så är det inte lika stor anledning till oro som om ni båda är överviktiga. Sen finns det andra saker som påverkar risken för fetma, tillväxthämmning, premaruritet tex

    Jag tycker också att ni ska diskutera saken med BVC innan ni tar upp saken med förskolan. Då har ni mer på fötterna om det blir en diskussion.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Nån) skrev 2018-11-26 20:01:45 följande:

    Hur mycket väger ni föräldrar och hur var ni som små? Aptit och vikt är till stor del beroende av genetik. Är ni smala trots att ni var matglada och knubbiga som barn så är det inte lika stor anledning till oro som om ni båda är överviktiga. Sen finns det andra saker som påverkar risken för fetma, tillväxthämmning, premaruritet tex

    Jag tycker också att ni ska diskutera saken med BVC innan ni tar upp saken med förskolan. Då har ni mer på fötterna om det blir en diskussion.


    Jag var redigt tjock som lite, normal från fem och pinnsmal från tonåren och framåt, också nu som vuxen. Pappan är också smal.

    Vi kanske får ta ett samtal med BVC. Jag är på intet sätt ute efter att banta henne, men jag kan tycka att två mindre portioner är lämpligare för en tvååring, även om det är kul att hon äter med god aptit
  • legomum

    Blir fundersam att man ger så mycket på förskolan. Det ingår ju inte bara mat utan sallad och knäcke och en bit frukt också till lunchen.

    Nä säg till, vet du att ditt barn blir mätt på en viss mängd så behöver inte barnet äta tredubbelt. Man töjer ju ut matsäcken på barnet och även om ditt barn inte går upp mängder nu så kan det bli så i framtiden.

    Så säg till du.

  • Anonym (Förskollärare)

    Jag hade aldrig begränsat maten för ett så litet barn. Så små barn som äter mat och inte snask och sötsaker lär inte äta för mycket. Det låter ju jätte bra att hon inte är hungrig mellan målen. Och bvc hade ju reagerat om hon var överviktig.

    Jag tror inte heller att personalen på förskolan nödvändigtvis ger henne så mycket mat som du tror. Att hon äter mycket är troligtvis relativt, alltså jämfört med andra barn. Många barn äter ju typ en köttbulle per dag.

    Hade de tyckt att hon åt för mycket eller betedde sig överdrivet hungrig/glupsk så hade de dels inte bara fortsatt ge henne mer mat och så hade de sagt att det var ett problem istället för visa uppskattning över hennes goda aptit.

    Som förskollärare så låter deras uttalande som att de tycker att hon äter bra mängd och varierat.

  • Anonym (Mamma)
    legomum skrev 2018-11-26 20:32:02 följande:

    Blir fundersam att man ger så mycket på förskolan. Det ingår ju inte bara mat utan sallad och knäcke och en bit frukt också till lunchen.

    Nä säg till, vet du att ditt barn blir mätt på en viss mängd så behöver inte barnet äta tredubbelt. Man töjer ju ut matsäcken på barnet och även om ditt barn inte går upp mängder nu så kan det bli så i framtiden.

    Så säg till du.


    På vår förskola äter man bara mat och grönsaker till lunch. Bröd äter man bara när det är soppa.

    Även om det är bra bra, idag åt hon till exempel två rejäla portioner grönsaksgryta, så är det som du säger, onödigt att töja magsäcken. Man behöver inte äta sig proppmätt varje måltid.
Svar på tråden Begränsa maten för tvååring