• Äldre 28 Nov 13:20
    744 visningar
    20 svar
    20
    744

    Få bukt med övervikt

    Varnar redan nu för lång läsning men tacksam för den som tar sig tid.

    Vi är en familj med tre barn. De äldsta går i skolan (1:an och 2:an) och den yngsta är under året.

    Jag känner mig just nu rådvill och uppgiven när det gäller mellanbarnet. Hon har sedan 3-4-årsåldern gått upp mycket i vikt. När kurvan gick uppåt ändrade vi en del hemma, bytte fruktyoghurtar mot filmjölk och mjölk, minskade på sötsaker (som redan då var förbehållet endast lördagar och kalas/högtider), mer fullkorn, grönsaker, bättre mat helt enkelt. Just nu är inte sötsaker och dylikt problemet. Jag ägnar mycket tid åt att handla och laga bra mat, mycket frukt och grönt, fullkornsprodukter, undviker socker och är noga med måltider på fasta tider och snålt med padd/tv-tid. Viktuppgången stannade av ett tag och under sommartid när vi varit ute mycket har hon även tappat lite.

    Hon har hållt på med flertalet sporter/aktiviteter men vill inte fortsätta med något. Hon älskar mat, vill oftast gärna ta fler portioner vilket vi försöker begränsa, grönsaker är förstås fritt att ta mer, blir en hel del tårar och bråk. Är hungrig väldigt ofta och vill ta en frukt en gång i timman i princip..

    Det största problemet känns nu som att i skolan finns ingen begränsning, där tar ju barnen mat själva och sedan hon började skolan har hon ökat ännu mer. Innan var det ganska stabilt, hon stod still i vikt och växte ikapp på längden, vilket var bra enligt BVC som vi var på extrakontroll hos, men nu ligger hon på ?fetma? på ISO-BMI.

    Det äldre syskonet sportar flera ggr i veckan, har en mer ?normal? inställning till mat och har istället gått ner i vikt sedan våra förändringar, vilket blir lite tokigt eftersom denne redan var normalvikt och behöver inte ner, men kan man samtidigt säga att det är ett bevis på att vi gjort något rätt?

    Den minsta är inte ett år och kan inte gå så det är svårt att vara ute och aktivera, särskilt nu höst/vinter. De vill ha med mig ute då och jag kan inte springa, klättra, leka och busa som vanligt med bebis på släp som inte sover så långa stunder. Någon gång har bebis fått barnvakt och vi har röjt på lekland eller badhus men det blir både hiskeligt dyrt att göra det i tid och otid och att lämna bort bebis varje vecka känns sådär.

    Jag vrider och vänder på situationen men vet inte hur vi ska gå vidare. Jag vill ju inte tvinga iväg ett barn på sportaktiviteter, pappa aktiverar efter jobbet och på helger så gott det går.

    Det är skitjobbigt. Den äldre behöver mer energirik mat och den yngre mindre. Det värsta är ju att jag vet inte hur jag ska prata med henne om det, jag vill inte riskera förstöra hennes självkänsla och jag vet inte hur jag ska förhålla mig. Hon har kommit hem gråtandes från skolan för att hon blivit kallad tjock.

    Är det hjälp av barndietist som gäller eller finns det någon med bra råd? Något jag inte tänkt på? Kan lärare göra något via elevhälsovården?

    Bör man kontrollera sköldkörteln eller hormonnivåer eller något?

    Söker man på ämnet följer vi redan så mycket råd och man blir bara ledsen för det är så många trådar som handlar om hur oansvariga och dåliga föräldrar är med överviktiga barn.. jag vet inte vad vi gör för fel.. jag känner mig redan stenhård och det blir så mycket tjafs och bråk och tårar.. känner mig då som en dålig förälder..

    Tacksam för alla tips och råd och idéer, vare sig jag hört dem förut eller ej.

  • Svar på tråden Få bukt med övervikt
  • Äldre 28 Nov 20:35
    #1

    Jobbig situation. Hoppas ni finner någon lösning. Jag har börjat med mjälksyrabakterier varje måltid - något ska alltid innehålla det. Märker detta tar av min vikt fast jag nu får lite mera socker i mig jämfört med normalt samt inga andra förändringar.

  • Äldre 28 Nov 21:37
    #2

    Jag tycker visst att man kan tvinga iväg på sportaktiviteter. Mina barn får självklart välja vilken sport men regelbunden fysisk aktivitet ska de gå på. Man får ju testa runt, finns alltifrån fotboll, simning, friidrott, tennis, judo, gymnastik osv, dvs det finns lagsporter, ensamsporter osv. Som barn måste man träna fysiskt regelbundet för att kroppen ska byggas upp rätt.

    Och de finns så klart de som tycker att man kan kompensera för detta med spontanidrott men då ska man ju verkligen se att studsmatta, cykling eller vad det nu är sker så regelbundet och i sådan omfattning att det räcker.

  • Äldre 28 Nov 21:39
    #3

    Sen undrar jag om ni ger för mycket snabba kolhydrater om hon är så hungrig hela tiden? Vår tioåring äter gärna allt som är snabba kolhydrater om hon får välja. Vi försöker tänka mer fett i produkterna, inga lättvarianter, bättre flingor osv. Det är sjukt svårt men vi försöker när det går.

  • Äldre 28 Nov 22:07
    #4

    Vad jobbigt.

    Tänker att hon inte ska behöva vara hungrig och behöver kanske flera mindre mål om dagen istället för några stora. Om kroppen ska gå ner i vikt/stanna av viktuppgång så måste kroppen få tillräckligt med näring för att orka göra det.

    Tycker det låter som du har koll på nyttig mat men istället för frukt mellan måltiderna ge tex morotsstavar. Frukt är nyttigt men kanske begränsa lite? En dietist borde kunna ge dig bra ideer.

    Tänker även att hon måste röra på sig. Varför inte lägga in en promenad på 20 minuter efter middagen? Eller en cykeltur/skidor/skridskor/oj jag glömde handla promenad/ut och jaga pokemons eller dinosaurier

    Med tanke på att hon är så liten behövs inga drastiska åtgärder på det ni redan gör utan ni kan låta henne växa i sin vikt istället för att det ska bli en bantning.

    Hoppas det löser sig för ditt mellanbarn så hon själv får känna sig fin igen.

  • Äldre 29 Nov 08:24
    #5

    Tack snälla för era svar!

    Ina82: mjölksyrebakterier? I just viktnedgångssyfte eller är det en bieffekt?

    Alexi: Ja förvisso håller jag med dig, just nu, men när hon ligger på golvet och skriker, gråter och fäktar och vägrar så är det svårt.. hon har hett temperament och mycket trots och konsekvenser har ganska liten effekt.

    Ska vi försöka hålla fast ändå vid detta? Något bra råd hur? Ska hon få komma dit rödgråten? Det känns så fel att vara så hård men det kanske är nödvändigt? och hon kommer undan med att hon vill börja nya sporter hela tiden, jag kanske är snål men det blir väldigt dyrt eftersom man nästan alltid behöver betala för en hel termin varje gång hon börjat med ngt, tex dans 900, ridning 1500, bollgympa 700.. fanns det klippkort skulle det kännas lättare än att betala 3100 för aktiviteter som inte nyttjas.. prova en gång är ofta gratis men sen får man ju betala..

    Och så bor vi såklart på liten ort där utbudet inte är jättestort :(

    Nej jag tänker precis som du, väljer bort margarin, lätt- och lightprodukter, hellre smör och begränsar frukt och väljer ris och pasta på fullkorn och flingor med lågt sockerinnehåll, typ havrefras. Fan de få gånger jag gör pannkakor är det till och med på grovt mjöl..

    Legomum: Ja mellanmål är frukt ibland men visst försöker vi begränsa det, de får en frukt i skolan på förmiddagen och max en frukt hemma, brukar göra morotsstavar och en bit gurka, ibland en skål flingor, ibland ägg, varierar mellanmålet.

    Det är just aktiveringen som är svår med bebis på släp, skridskor, cykling och andra kul saker går inte just nu förutom på helg och det känns som för lite.. Promenad kan säkert funka ibland men tyvärr bor vi långt från affären ;) det är så himla mycket lättare sommartid.

    Jag har eventuellt plan om att skaffa hund (vi har en nu men han är gammal och orkar varken leka så mycket eller promenera nå värst) när minstingen blivit lite större, då kanske det kan ge lite extra rörelse.

    Jag tycker dock tvärtom att det är precis nu som det börjar bli kritiskt, får vi inte ordning på det nu är risken så stor för övervikt/fetma som ungdom/vuxen.. (www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Barns-tillvaxt-0-6-ar/Overvikt/)

  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 29 Nov 09:26
    #6
    Julie17 skrev 2018-11-29 08:24:10 följande:

    Tack snälla för era svar!

    Ina82: mjölksyrebakterier? I just viktnedgångssyfte eller är det en bieffekt?

    Alexi: Ja förvisso håller jag med dig, just nu, men när hon ligger på golvet och skriker, gråter och fäktar och vägrar så är det svårt.. hon har hett temperament och mycket trots och konsekvenser har ganska liten effekt.

    Ska vi försöka hålla fast ändå vid detta? Något bra råd hur? Ska hon få komma dit rödgråten? Det känns så fel att vara så hård men det kanske är nödvändigt? och hon kommer undan med att hon vill börja nya sporter hela tiden, jag kanske är snål men det blir väldigt dyrt eftersom man nästan alltid behöver betala för en hel termin varje gång hon börjat med ngt, tex dans 900, ridning 1500, bollgympa 700.. fanns det klippkort skulle det kännas lättare än att betala 3100 för aktiviteter som inte nyttjas.. prova en gång är ofta gratis men sen får man ju betala..

    Och så bor vi såklart på liten ort där utbudet inte är jättestort :(

    Nej jag tänker precis som du, väljer bort margarin, lätt- och lightprodukter, hellre smör och begränsar frukt och väljer ris och pasta på fullkorn och flingor med lågt sockerinnehåll, typ havrefras. Fan de få gånger jag gör pannkakor är det till och med på grovt mjöl..

    Legomum: Ja mellanmål är frukt ibland men visst försöker vi begränsa det, de får en frukt i skolan på förmiddagen och max en frukt hemma, brukar göra morotsstavar och en bit gurka, ibland en skål flingor, ibland ägg, varierar mellanmålet.

    Det är just aktiveringen som är svår med bebis på släp, skridskor, cykling och andra kul saker går inte just nu förutom på helg och det känns som för lite.. Promenad kan säkert funka ibland men tyvärr bor vi långt från affären ;) det är så himla mycket lättare sommartid.

    Jag har eventuellt plan om att skaffa hund (vi har en nu men han är gammal och orkar varken leka så mycket eller promenera nå värst) när minstingen blivit lite större, då kanske det kan ge lite extra rörelse.

    Jag tycker dock tvärtom att det är precis nu som det börjar bli kritiskt, får vi inte ordning på det nu är risken så stor för övervikt/fetma som ungdom/vuxen.. (www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Barns-tillvaxt-0-6-ar/Overvikt/)


    Jag trodde som du att HAvrefras var bra, gick nu hos dietist och fick en lista där Havrefras var rödmarkerat pga för hög sockerhalt. Vi har nu bytt till Frebaco svenska havreringar.

    Jag tror det viktigaste är att ni minimerar socker och ser till att flickan rör på sig, sextio minuter om dagen är rekommenderat för barn i den åldern.

    Promenad varje dag borde väl gå att få till, besök till simhall brukar ju också vara uppskattat.
  • Äldre 29 Nov 11:13
    #7

    Ja visst innehåller havrefrasen också socker, eftersom vi har precis de havreringarna hemma också men jag inte får i ungarna den så har havrefrasen blivit en medelväg.. det större barnet behöver ju trots allt kolhydrater i och med alla träningar, att havrefras var rödlistad visste jag dock inte. Tar man kontakt med elevhälsan eller vårdcentral om man vill få komma till dietist?

    Vi ska försöka med lite mer promenad, simhall absolut, precis som lekland ibland men det blir kostsamt att göra det ofta och jag vågar inte riktigt vara själv än med bebis och två ungar på badhus.

    Som tur är kommer väl snö snart så det går att leka i snön, åka pulka och sådant.

  • Äldre 29 Nov 11:19
    #8

    Men vad säger skolsköterskan? Hur mycket övervikt pratar vi här?

    Du ska absolut inte tvinga ett barn till en aktivitet, det leder bara till mer motstånd.

  • Anonym (Biobo­nus)
    Äldre 29 Nov 11:38
    #9

    Aktiviteter hemma: dansmatta, Wii, nerf-pistoler, inte nudda golvet, hinderbana

    Aktiviteter ute med bebis: barnvagnspromenad samtidigt som barnen cyklar eller åker inlines. Köp cykelsits till minstingen och cykla med barnen. Gå i skogen (bebis i bärstol på ryggen). Landhockey på gården. Har ni trädgård så är ju studsmatta givet!

    Ska det köpas lördagsgodis: promenera till en butik som ligger långt bort

    I skolan: prata med skolsköterskan (utan barnet) och fråga hur skolan kan stödja vid matsituationer.

    Fritidsaktiviteter: självklart kan man ha som ?regel? att man måste ha en fysisk aktivitet per vecka. Barnet får själv välja och sedan måste man gå hela terminen. Gillar man det inte efter ett tag när man lärt dig lite och blivit duktigare så avslutar man terminen och provar något nytt nästa termin. Att få in rutinen att man har en regelbunden fysisk aktivitet redan vid unga år är en god vana för hela livet! Vissa gånger får man kanske övertala dem seriöst för att få dem dit, men de flesta brukar tycka att det är kul när de väl är där. Att välja en aktivitet tillsammans med kompisar brukar vara motiverande.

    Prata hälsa, inte vikt!

  • Äldre 29 Nov 12:12
    #10

    Vilken jobbig situation ni verkar ha, speciellt eftersom behoven är så olika hos era barn. Men hur långt har ni till affär och skola? Det skulle inte funka att cykla?

    Håller med om att det är svårare nu på vintern, har en son med motsatt problem att han inte har så stort intresse för att äta och skulle behöva gå upp mer i vikt, samtidigt behöver han röra sig mycket och göra av med mycket energi för att vilja äta mer, och det är ju mycket svårare nu på vintern speciellt som han är frusen av sig och yngsta är 1,5. Men vi cyklar eller går för det mesta till affär och skola och yngsta får åka i cykelvagnen tills hon kan cykla själv :) 

  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 29 Nov 14:00
    #11
    Julie17 skrev 2018-11-29 11:13:50 följande:

    Ja visst innehåller havrefrasen också socker, eftersom vi har precis de havreringarna hemma också men jag inte får i ungarna den så har havrefrasen blivit en medelväg.. det större barnet behöver ju trots allt kolhydrater i och med alla träningar, att havrefras var rödlistad visste jag dock inte. Tar man kontakt med elevhälsan eller vårdcentral om man vill få komma till dietist?

    Vi ska försöka med lite mer promenad, simhall absolut, precis som lekland ibland men det blir kostsamt att göra det ofta och jag vågar inte riktigt vara själv än med bebis och två ungar på badhus.

    Som tur är kommer väl snö snart så det går att leka i snön, åka pulka och sådant.


    Angående dietist,Vårdcentralen bör kunna hjälpa er, kanske även skolsköterskan.
  • Äldre 29 Nov 20:17
    #12

    Du låter klok och gör redan en hel del för att förbättra situationen. Det finns några få men ovanliga genetiska orsaker till övervikt hos barn. Det kan vara värt att försöka utreda i sjukvården men det kan ta tid innan ni får rätt hjälp.

  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 29 Nov 21:08
    #13

    Funderade på vad mina barn gjorde i den åldern och då gick de i simskola, det skulle ju kunna vara bra träning för din dotter. Det är ju också väldigt viktigt att kunna simma ordentligt. Mina barn gick i simskola tills de kunde simma 200 m och ta simborgarmärket, det tog några år, kommer jag ihåg.

  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 29 Nov 21:12
    #14
    Thedrjohn skrev 2018-11-29 20:17:58 följande:

    Du låter klok och gör redan en hel del för att förbättra situationen. Det finns några få men ovanliga genetiska orsaker till övervikt hos barn. Det kan vara värt att försöka utreda i sjukvården men det kan ta tid innan ni får rätt hjälp.


    Det finns väl ingen anledning att tro att det beror på någon genetisk sjukdom eller åkomma, flickan gillar enligt TS mat, äter stora portioner och gillar inte idrott.

    I vårt stillasittande samhälle med skärmar av alla slag så leder detta lätt til övervikt även hos växande barn. Jag tror att TS behöver hjälp av dietist, samt mer motion till dottern.
  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 29 Nov 21:22
    #15

    Men sköldkörteln bör ni förstås kolla upp. Det händer ju att redan barn har såna problem.

    Om ni bokar en tid hos vårdcentralen, hos en läkare, kan ju läkaren ta både prover och ordna med dietist, om det behövs.

  • Äldre 29 Nov 22:24
    #16

    Men hur mycket övervikt är det? Vad säger skolsköterskan?

  • Äldre 30 Nov 00:02
    #17
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-11-29 21:12:47 följande:

    Det finns väl ingen anledning att tro att det beror på någon genetisk sjukdom eller åkomma, flickan gillar enligt TS mat, äter stora portioner och gillar inte idrott.

    I vårt stillasittande samhälle med skärmar av alla slag så leder detta lätt til övervikt även hos växande barn. Jag tror att TS behöver hjälp av dietist, samt mer motion till dottern.


    Jo att undvika socker helt är nog en bra ide till att börja med. Men jag ville i alla fall ta upp möjligheten att det kan finnas andra förklaringar. Det är heller inte så ovanligt med en genetisk benägenhet för övervikt som många tror.
  • Äldre 30 Nov 00:03
    #18

    Och att äta mycket kan bero på genetik eller sjukdom.

  • Äldre 30 Nov 08:12
    #19

    Jag har haft sjuka barn hela hösten. Så mjölksyrebakterier i varje måltid var ett desperat sätt att försöka få mina barn friskare från flunssa. Min viktnedgång är bieffekt. (Och som sagt annars äter vi som vanligt). Det jan ju vara värt att testa för er. Ganska lätt är det också. Bara att byta ut lite produkter redan i butiken.

  • Äldre 30 Nov 10:13
    #20

    På nätet hittar du info om mjölksyrabakterier och övervikt. :)

Svar på tråden Få bukt med övervikt