• Anonym (Ts)

Är detta på något sätt olagligt?

Om jag anmäler vab till mitt jobb och är hemma med barnet (pga hen är sjuk) men sedan inte anmäler det till fk? Fattar att jag (antagligen?) får mindre pengar för alla vab-pengar är väl från fk men är det olagligt att inte anmäla till fk?

• Svar på tråden Är detta på något sätt olagligt?
  • Anonym (Ts)
    chrissepisse skrev 2018-11-28 17:23:02 följande:

Det är olovlig frånvaro. Inte olagligt men du riskerar ditt arbete.

Men olovlig varför? Jag har anmält till jobbet att jag vabbar och har också vabbat.

Men man måste alltså anmäla även till fk? :/
  • Anonym (Ts)

Blä isf. Hoppas det går att göra det i efterhand. Var inte det första jag tänkte på med magsjukt barn. Nu har det gått två veckor och barnet är friskr sedan en vecka tillbaka (och jag har alltså varit tillbaka på jobbet sedan dess).

• Anonym (C)

Det går att anmäla i efterhand så gör det så att du får ersättning. Det är knappast olagligt eftersom du bara har förlorat på det.

• Kermit1561

Har svårt att tänka mig att det skulle vara olagligt.. eller ens hur det skulle upptäckas. Arbetsgivare har väl ingen rätt att se uppgifter hos FK?

• Anonym (Ts)

Anledningen att det känns jobbigt att anmäla i efterhand är att jag var på något jobbmöte om dagen under vab-perioden då jag hade barnvakt men vabbade resten av tiden och jag arbetar deltid i normala fall så det blir jättejobbigt att räkna ut igen och känns inte värt för den summa pengar jag kommer få från fk (har dessutom jättelåg lön men inga pengaproblem då min sambo tjänar bra). Räknade ut det när jag anmälde till jobbet men har glömt exakt hur det var nu.

• Anonym (Knacken)

Kanske kan anmäla 25% per dag då iaf?

• Anonym (Ts)
    Anonym (Knacken) skrev 2018-11-28 17:40:10 följande:

Kanske kan anmäla 25% per dag då iaf?

Men det är ju inte rätt dvs inte samma som jag anmält till jobbet. Blir drt inte bara mer fel då?
  • Fontana

Olagligt kan det knappast vara - du har ju bara låtit bli att ta ut en förmån som du är berättigad till. (Annat hade det varit om du hade anmält VAB till Fk men varit på jobbet och fått lön samtidigt!)

Jag har också anmält mig sjuk ibland till arbetsgivaren (när jag verkligen har varit kortvarigt sjuk), men låtit bli att anmäla till Försäkringskassan. Jag orkar bara inte med de jävlarna när man arbetar deltid med oreglerad arbetstid. Det är ju bara jag själv som förlorar på det - men jag tycker också att det är värt pengarna.

• Anonym (Ts)
    Fontana skrev 2018-11-28 18:02:37 följande:

Olagligt kan det knappast vara - du har ju bara låtit bli att ta ut en förmån som du är berättigad till. (Annat hade det varit om du hade anmält VAB till Fk men varit på jobbet och fått lön samtidigt!)

Jag har också anmält mig sjuk ibland till arbetsgivaren (när jag verkligen har varit kortvarigt sjuk), men låtit bli att anmäla till Försäkringskassan. Jag orkar bara inte med de jävlarna när man arbetar deltid med oreglerad arbetstid. Det är ju bara jag själv som förlorar på det - men jag tycker också att det är värt pengarna.

Ja precis, jag tänkte så men blev rädd nu när någon skrev olovlig frånvaro. Det är ju bara kortvarigt detta och inget jag behöver läkarintyg till.

Har nog faktiskt också skippat att anmäla till fk någon gång då jag varit sjuk en dag bara och tänkt det var okej pga karensdagen, de ska ju ändå inte betala till mig.

Jag har också oreglerad arbetstid dvs förtroendearbetstid. Men måste vara på möten ibland. Känns så drygt att vara på ett möte per dag och sedan räkna ut detta - vab ett oregelbundet antal minuter per dag liksom.

Det jag kan tänka är nackdel är om man vabbar sista dagen efter en sjukperiod på några dagar och sedan blir barnet sjukt igen ganska fort inom en vecka. Då ska man väl egentligen ha läkarintyg om det inte gått en vecka emellan? Det kommer man kanske runt på det här sättet. Eller så kanske man inte gör det för kanske jobbet också kräver läkarintyg då? (Har aldrig hänt mig så vet inte hur det blir)
Svar på tråden Är detta på något sätt olagligt?