chrissepisse skrev 2018-11-29 05:12:08 följande:
Arbetsgivaren kan inte få ut information från FK om att arbetstagaren har sökt och fått tillfällig föräldrapenning, vilket troligtvis är anledningen till att många tror att mannar rätt att vara ledig utan att söka ersättning.
Så som det står i 8§ Föräldraledighetslagen, se Alexis inlägg ovan, har man rätt att vara ledig när man får tillfällig föräldrapenning. Det betyder att rätten att vara ledig beror på att man har sökt och beviljats tillfällig föräldrapenning. Med andra ord: man ska ta ut ersättning vid vab. Om man inte gör det har man inte rätt att vara ledig = man är olovligt frånvarande från sitt arbete. Sannolikheten att det ska upptäckas är dock i det närmaste obefintlig.
Om jag ska vara väldigt käbblig och bokstavlig, så står det alltså att man har rätt att vara ledig när man får tillfällig föräldrapenning. Men det betyder ju inte att man
inte har rätt att vara ledig när man
inte får föräldrapenning.
Man har rätt att vara hemma om solen är grön. Men man
kan vara hemma när solen är gul också, även om det inte står med.
Så länge jag har ringt till mitt jobb och sagt anledningen (jag är sjuk, jag bröt nyss benet, alla tåg är inställda, mitt barn är sjukt) och mitt jobb har okej:at det, så kan det väl inte vara olovlig frånvaro.