Inlägg från: Anonym (man) |Visa alla inlägg
  • Anonym (man)

Tror min tjej är otrogen

Ignoramus skrev 2018-12-07 01:11:32 följande:

Och om du tycker att det diskvalificerar en partner att den har kontakt med det motsatta könet så hade vi aldrig blivit tillsammans till att börja med, för du låter som en väldigt osäker och kontrollerande person.

För mig handlar att respektera ens partner om att inte vara otrogen, och avstyra en vänskapsrelation som har potential att bli något mer innan den blir det. Ta ett steg tillbaka helt enkelt. Men ofta behövs det alltså inte, eftersom båda är överens om nivån. Man kan ju bli lite "nykär" även i kompisrelationer tycker jag, dvs helt platoniskt men man gillar verkligen att umgås med den här nya personen.

Och jag tycker synd om de som antingen nekar sig själva eller sin partner en vänskap med det motsatta könet.

Du menar alltså att du inte kan se skillnad alls mellan att smsa med VÄNNER som man INTE är kåt på eller kär i och att smsa med någon som man är kåt och/eller kär i?

Om man nu håller på och smsar med någon man ÄR kåt och kär i, på vilket sätt menar du att det är detsamma som att visa sin partner respekt och vilja avstyra en otrohet?

Du tror väl inte på allvar att otrohet alltid bara sker sådär pang på. Typ du vaknar upp en dag och tycker att "idag känner jag nog för att vara otrogen"?
    I verkligheten sker det oftast genom att gränserna mellan vänskap och mer än vänskap suddas ut ett steg åt gången. Och hela tiden intalar man sig själv att, "vadå vi är ju bara vänner" trotts att man innerst inne redan vet att man passerat gränsen för länge sen.

Jag tycker synd om de som inte kan skilja på vänskap och kåthet/förälskelse. Kan fan inte vara lätt att sätta gränser för vad som är ok om man inte ens vet var gränsen går. En person som inte har gränser skulle jag aldrig kunna ha som varken partner eller vän.
  • Anonym (man)
    Anonym (Yepp) skrev 2018-12-06 18:10:06 följande:
    Så du har aldrig skojat eller skämtat lite grövre med någon muntligt någon gång? Jag föredrar oxå skrift framför tal.

I texter kan jag vara den jag önskar i verkliga livet. Hade min man slängt ut mig för att jag skojar med mina xbox-kompisar så hade jag undrat om han var sjuk
    Jag har skojat grovt många ggr med väninnor MEN då har det också varit VÄLDIGT klart att vi bara är vänner och inget mer än vänner och dessutom jag aldrig dolt det för min partner.

Jag hade aldrig slängt ut min partner för att hon snackat sex med en VÄN, jag hade däremot blivit jävligt misstänksam om hon snackat sex med någon som hon var kåt i / kär i och dessutom dolt det för mig för då har sexsnacket ett HELT annat syfte.
  • Anonym (man)
    Ignoramus skrev 2018-12-07 14:22:44 följande:

Alltså va? Hoppar du på MIG och inte TriC? Det du skriver är väl mer eller mindre precis det jag sa? Att man kan sms:a jättemycket med VÄNNER som man INTE är kåt på. Och börjar man känna att det eventuellt kommer finnas potential till något mer (eftersom det som du säger byggs upp över tid) så slutar man sms:a så mycket och "avvecklar" relationen lite så att den återgår till kompisstadiet igen. Det är väl ändå att respektera sin partner och sitt förhållande?

Jag "hoppar inte på dig" jag påpekar skillnaderna mellan att vara vänner och vara kåt

Felet i ditt resonemang är enligt mig att du tror att alla är så pass ärliga med sig själva eller har så bra självkännedom eller självdiciplin att de själva kommer kunna avgöra när de gått över gränsen och agera efter det. Det funkar inte så i verkligheten. I verkligheten sitter folk istället och hittar på ursäkter för varför det är ok att fortsätta göra saker de egentligen vet är långt över gränsen och varför det är ok att dölja det för sin partner och slutar inte med det förrän någon annan (tex deras partner) påpekar att du har passerat gränsen för länge sen och tänker du fortsätta med det så kan du göra det utan mig, ibland slutar man inte ens då utan vänder det till att den är alla andra som inte förstår.

Som sagt, otrohet händer inte alltid bara sådär huxflux. Oftast är det nåt som man dras med i en liten bit åt gången och alla tror att de inte alls är taskiga eller valde det medvetet, utan kommer skylla det på omständigheter och mena på att "det bara hände"
  • Anonym (man)
    Ignoramus skrev 2018-12-07 14:57:40 följande:

Nej, jag tror verkligen inte att alla är så pass ärliga eller har den självkännedomen. Tvärtom är det vanligt att åka dit och jag säger inte att ts flickvän inte är otrogen, för det kan hon mycket väl vara. Mycket pekar på det i alla fall. Jag säger att frekvent sms:ande och chattande inte BEHÖVER betyda att någonting är fel. Man kan ha goda vänner av motsatt kön som man får ut väldigt mycket av att skriva ofta och mycket till, utan att det är något annat än helt platoniskt. Jag och en man på min förra arbetsplats var båda så introverta och blyga att vi aldrig sa mer än "hej!" om dagarna. På kvällarna kunde vi dock sitta och skriva till varandra i timmar och då var det som att vi var gamla barndomsvänner med exakt samma humor, referenser och smak.

Han var en väldigt, väldigt, väldigt god online-vän så att säga, men vi klickade inte för fem öre i verkligheten och utbytte väl sammanlagt fem meningar på nästan lika många år XD

Ja, jag har också väninnor som jag chattar med ibland ganska snuskigt (vi har lika sjuk humor), so far so good sett ur DITT (eller mitt perspektiv)... men så tittar vi på det från din partners perspektiv. Han VET ju inte vad du har för relation till din kollega, HAN vet däremot att det är rätt vanligt att folk är otrogna med kollegor. Han ser dig sitta med telefonen och prata snusk med någon, hur fan ska han veta att du och kollegan INTE är kåta på varandra? Och om du smyger med dina konversationer och han får se dem av en slump, vilken stutsats tror du han kommer komma fram till?
  • Anonym (man)
    Anonym (Ka) skrev 2018-12-07 15:04:33 följande:

Nja..nu måste jag faktiskt undrande protestera lite.

Först och främst.
    Hur vet man som äkta hälft i ett förhållande huruvida det är på skoj att sexskämta med en vän av motsatt kön..som man själv inte känner. Man kan ju liksom inte krypa in i skallen på sin partner och få reda på vad det rör sig om ?? Det kan ju lika gärna vara frågan om attraktion. Detta kan ju faktiskt också gälla även inom den närmaste bekantskapskretsen. Det behöver man inte läsa så många trådar här för att förstå.

Sen var sätter man gränsen vid sexskämt ? När börjar det bli obehagligt som äkta hälft. Hur grova kan dom vara ?

Vad jag förstår är det ju just dessa problem ts brottas med. Han vet inget...Är det på skoj som hon säger, eller ligger det något mer bakom ?

Exakt, man måste ju se det från den andres perspektiv inte bara från sin egen.

Jag tror det som är avgörande är hur öppen man är med det för sin partner så personen har en chans att tycka till om det man gör och kan säga till när det börjar kännas obehagligt.
  • Anonym (man)
    Anonym (Ka) skrev 2018-12-07 15:33:30 följande:
    Men poängen är ju att han kan omöjligt veta.
    Din partner kanske inte bryr sig men du kan ju inte säga att han reagerar normalt och andra som inte är så bekväma med "sexskämten" är onormala.

Vad det gäller ts så är ju detta en kollega som han inte känner eller har en aning om vilket förhållande dom har med varandra, mer än vad hans fantasi talar om för honom. Dessutom kanske dom har en chatt konversation via dator på jobbet som han inte har tillgång till.

Nä, jag tycker egentligen det är ganska respektlöst att hålla på med sexprat med kompisar och kollegor gentemot sin partner. 
    njae, jag håller med dig i princip, men jag tycker att om det är respektlöst eller inte beror på vad ens partner tycker om det. Om personen är ok med det så tycker jag inte man kan påstå att det är respektlöst. 

Däremot tycker jag man kolla med sin partner om han/hon är ok med det och respektera det även om man själv kanske inte håller med.

I mitt fall så pratade jag med min partner och förklarade att det är såhär vi brukar skämta och har gjort det i många år som vänner utan att mena något mer med det men att hon fick avgöra om det var ok eller inte och att jag givetvis skulle respektera det. Som tur är är hon ok med det och vi skrattar många ggr båda två åt bilderna eller skämten jag får. Med tiden så har ju hon också hunnit bli vän med mina vänner och har byggt upp ett förtroende.
  • Anonym (man)
    Anonym (Ka) skrev 2018-12-07 16:21:29 följande:
    Men jag sa inte att det gäller alla.
    Samtidigt ändrar sig saker med tiden. det hon tyckte var ok då kanske hon inte tycker nu.
    Respekt och tilltro är färskvara. 
    Vet inte hur din fru är men hon kanske har liknande konversationer med sina kollegor och kompisa
    Nu vet jag att du och jag oftast har liknande åsikter så min fundering är om du inte tycker det är mer ok med den typen av snack eftersom du själv gör det..??
    Det är ju så vi människor funkar.
    Allt i en relation är färskvara det är därför det är så viktigt att ha en fungerande kommunikation.

Japp, jag kan hålla med om att folk man inte har koll på är knepigare än vänner som båda känner. Och där håller jag med om att man egentligen inte vet vilken slags relation de har. Men även där borde väl samma princip kunna gälla? Att man stämmer av med sin partner om vad som är ok, om personen inte tycker det är ok för hon inte vet vilken slags relation man har med sin kollega så får man respektera det?

Vad ens partner snackar med andra om och vilka hon snackar med kommer man aldrig ha koll på, det är väl som mycket annat i alla slags förhållanden, man måste ha någon slags grundförtroende för varandra för att det öht ska fungera.

Njae, jag vet som sagt inte om jag vinklar det till att vara ok bara för att jag tycker det är ok eftersom jag inte utgår ifrån vad jag tycker utan från vad min partner tycker. Hade jag enbart utgått ifrån vad jag tycker så hade jag ju bara sagt att det är ok oavsett vad min partner tycker. Man kan ju lika gärna vinkla det åt andra hållet, om ens partner är väldigt svartsjuk och kontrollerande och tycker att man inte får snacka med någon ur motsatt kön, så blir det ju lika fel där om man själv ska behöva anpassa sig till det. Det är väl som allt annat i ett förhållande, man får försöka hitta någon slags jämvikt och kompromisser. Allt kan ju inte alltid vara precis som man vill ha det när man delar sitt liv med någon annan.

Vad är egentligen respekt för andra? Är det att respektera deras känslor och tankar? Om det är så, varför skulle det vara fel att göra något de är ok med?
    Människor är olika och vi kommer alltid göra  eller tycka saker saker som andra inte håller med om. Men huvudsaken tycker jag är att man kör med öppna kort och respekterar varandras känslor.
Svar på tråden Tror min tjej är otrogen