Inlägg från: Ignoramus |Visa alla inlägg
  • Ignoramus

Tror min tjej är otrogen

Alltså jag har haft perioder där jag sms:at väldigt mycket med manliga vänner och kollegor. Ibland grova skämt och liknande. Skulle aldrig vara otrogen för det. Hade min kille stompat in och dels avslöjat att han spionerat på mig, och dels krävt att jag hade slutat... Well, det hade jag inte tagit speciellt bra, eftersom jag inte har gjort något fel. Jag föredrar bara att uttrycka mig i skrift istället för i tal, och det är (väldigt) kul med intellektuell stimulans från flera olika håll.

I regel håller det i sig i några månader, och sen brukar det dö ut på egen hand när jargongen blivit vardag.

• Ignoramus

Och om du tycker att det diskvalificerar en partner att den har kontakt med det motsatta könet så hade vi aldrig blivit tillsammans till att börja med, för du låter som en väldigt osäker och kontrollerande person.

För mig handlar att respektera ens partner om att inte vara otrogen, och avstyra en vänskapsrelation som har potential att bli något mer innan den blir det. Ta ett steg tillbaka helt enkelt. Men ofta behövs det alltså inte, eftersom båda är överens om nivån. Man kan ju bli lite "nykär" även i kompisrelationer tycker jag, dvs helt platoniskt men man gillar verkligen att umgås med den här nya personen.

Och jag tycker synd om de som antingen nekar sig själva eller sin partner en vänskap med det motsatta könet.

TriC skrev 2018-12-06 17:39:01 följande:

Om du varit min flickvän så hade jag dumpat dig om du hållit på så där...........

• Ignoramus

Alltså va? Hoppar du på MIG och inte TriC? Det du skriver är väl mer eller mindre precis det jag sa? Att man kan sms:a jättemycket med VÄNNER som man INTE är kåt på. Och börjar man känna att det eventuellt kommer finnas potential till något mer (eftersom det som du säger byggs upp över tid) så slutar man sms:a så mycket och "avvecklar" relationen lite så att den återgår till kompisstadiet igen. Det är väl ändå att respektera sin partner och sitt förhållande?

Anonym (man) skrev 2018-12-07 12:55:12 följande:

Du menar alltså att du inte kan se skillnad alls mellan att smsa med VÄNNER som man INTE är kåt på eller kär i och att smsa med någon som man är kåt och/eller kär i?

Om man nu håller på och smsar med någon man ÄR kåt och kär i, på vilket sätt menar du att det är detsamma som att visa sin partner respekt och vilja avstyra en otrohet?

Du tror väl inte på allvar att otrohet alltid bara sker sådär pang på. Typ du vaknar upp en dag och tycker att "idag känner jag nog för att vara otrogen"?

I verkligheten sker det oftast genom att gränserna mellan vänskap och mer än vänskap suddas ut ett steg åt gången. Och hela tiden intalar man sig själv att, "vadå vi är ju bara vänner" trotts att man innerst inne redan vet att man passerat gränsen för länge sen.

Jag tycker synd om de som inte kan skilja på vänskap och kåthet/förälskelse. Kan fan inte vara lätt att sätta gränser för vad som är ok om man inte ens vet var gränsen går. En person som inte har gränser skulle jag aldrig kunna ha som varken partner eller vän.

• Ignoramus

Nej, jag tror verkligen inte att alla är så pass ärliga eller har den självkännedomen. Tvärtom är det vanligt att åka dit och jag säger inte att ts flickvän inte är otrogen, för det kan hon mycket väl vara. Mycket pekar på det i alla fall. Jag säger att frekvent sms:ande och chattande inte BEHÖVER betyda att någonting är fel. Man kan ha goda vänner av motsatt kön som man får ut väldigt mycket av att skriva ofta och mycket till, utan att det är något annat än helt platoniskt. Jag och en man på min förra arbetsplats var båda så introverta och blyga att vi aldrig sa mer än "hej!" om dagarna. På kvällarna kunde vi dock sitta och skriva till varandra i timmar och då var det som att vi var gamla barndomsvänner med exakt samma humor, referenser och smak.

Han var en väldigt, väldigt, väldigt god online-vän så att säga, men vi klickade inte för fem öre i verkligheten och utbytte väl sammanlagt fem meningar på nästan lika många år XD

Anonym (man) skrev 2018-12-07 14:48:52 följande:

Jag "hoppar inte på dig" jag påpekar skillnaderna mellan att vara vänner och vara kåt

Felet i ditt resonemang är enligt mig att du tror att alla är så pass ärliga med sig själva eller har så bra självkännedom eller självdiciplin att de själva kommer kunna avgöra när de gått över gränsen och agera efter det. Det funkar inte så i verkligheten. I verkligheten sitter folk istället och hittar på ursäkter för varför det är ok att fortsätta göra saker de egentligen vet är långt över gränsen och varför det är ok att dölja det för sin partner och slutar inte med det förrän någon annan (tex deras partner) påpekar att du har passerat gränsen för länge sen och tänker du fortsätta med det så kan du göra det utan mig, ibland slutar man inte ens då utan vänder det till att den är alla andra som inte förstår.

Som sagt, otrohet händer inte alltid bara sådär huxflux. Oftast är det nåt som man dras med i en liten bit åt gången och alla tror att de inte alls är taskiga eller valde det medvetet, utan kommer skylla det på omständigheter och mena på att "det bara hände"

• Ignoramus

Alltså. Hm. Jag skulle själv absolut dra en gräns vid (eller verkligen inte vara bekväm med) att prata snusk med någon annan, om jag inte "visste" att det var en ren kompisrelation. Typ gamla barndomsvänner där den andra (också) är lycklig i sitt förhållande. Att dra ett genetiskt grovt skämt nån gång är ju helt okej, men det är väl inte samma sak som att prata snusk? Eller?

Oavsett så är min chatt- och smshistorik något jag absolut skulle kunna visa upp för min sambo utan problem, jag behöver aldrig stänga ner fönster eller gömma telefonen om han sätter sig bredvid. Han kan mina lösenord osv. Men jag skulle ändå inte tycka det var okej att han aktivt snokade, för då litar han ju inte på mig.

Och det är ju även ett potentiellt intrång i min väns privatliv, om han har skrivit något i förtroende.

Anonym (man) skrev 2018-12-07 15:07:58 följande:

Ja, jag har också väninnor som jag chattar med ibland ganska snuskigt (vi har lika sjuk humor), so far so good sett ur DITT (eller mitt perspektiv)... men så tittar vi på det från din partners perspektiv. Han VET ju inte vad du har för relation till din kollega, HAN vet däremot att det är rätt vanligt att folk är otrogna med kollegor. Han ser dig sitta med telefonen och prata snusk med någon, hur fan ska han veta att du och kollegan INTE är kåta på varandra? Och om du smyger med dina konversationer och han får se dem av en slump, vilken stutsats tror du han kommer komma fram till?

• Ignoramus

* generisk

Och ja, min sambo har aldrig haft kvinnliga vänner (han har väl inget rikt socialt liv överhuvudtaget, haha, men de få han umgås med är män) så då skulle det kännas konstigt om han dels gick från att vara ganska antisocial till att sitta och prata med nån hela kvällarna, och dels började umgås jättemycket med en kvinna som han inte känt innan.

Jag har däremot alltid varit något av en pojkflicka och haft fler killkompisar än tjejkompisar, och alltid varit betydligt mer social i skrift än muntligt. Dessutom flyttade jag ifrån hela mitt sociala liv när vi blev sambos, medan han hade kvar sitt. Ergo, jag har alltid haft nära killkompisar och alltid chattat mycket hela förhållandet. Han har aldrig gjort det.

Men visst finns det en dubbelmoral i det, absolut.

Ignoramus skrev 2018-12-07 15:15:11 följande:

Alltså. Hm. Jag skulle själv absolut dra en gräns vid (eller verkligen inte vara bekväm med) att prata snusk med någon annan, om jag inte "visste" att det var en ren kompisrelation. Typ gamla barndomsvänner där den andra (också) är lycklig i sitt förhållande. Att dra ett genetiskt grovt skämt nån gång är ju helt okej, men det är väl inte samma sak som att prata snusk? Eller?

Oavsett så är min chatt- och smshistorik något jag absolut skulle kunna visa upp för min sambo utan problem, jag behöver aldrig stänga ner fönster eller gömma telefonen om han sätter sig bredvid. Han kan mina lösenord osv. Men jag skulle ändå inte tycka det var okej att han aktivt snokade, för då litar han ju inte på mig.

Och det är ju även ett potentiellt intrång i min väns privatliv, om han har skrivit något i förtroende.

• Ignoramus

Jo det håller jag med om. Jag hade absolut också reagerat i ts sits, så det säger jag ingenting om. Och jag hade absolut inte skickat en massa hjärtan eller haft en underton av sex i det jag skriver till mina vänner, utan jag pratar om nåt (väldigt) enstaka sexskämt. Tycker det blir nästan lite vulgärt i platoniska relationer, jag är alldeles för pryd för att säga nåt sånt inför min familj till exempel.

Så nä, som sagt, av allt att döma har ts en del att oroa sig över i det här fallet. Vad jag menar är att jag har chattat väldigt mycket med mina manliga kollegor i perioder, och jag har alltid haft rent mjöl i påsen. Så om min sambo skulle ha ett problem med det så skulle jag inte sluta för den sakens skull. Möjligtvis vara mer transparent och dra ner på det en aning om det gick ut över vårt umgänge.

Anonym (Ka) skrev 2018-12-07 15:33:30 följande:

Men poängen är ju att han kan omöjligt veta.

Din partner kanske inte bryr sig men du kan ju inte säga att han reagerar normalt och andra som inte är så bekväma med "sexskämten" är onormala.

Vad det gäller ts så är ju detta en kollega som han inte känner eller har en aning om vilket förhållande dom har med varandra, mer än vad hans fantasi talar om för honom. Dessutom kanske dom har en chatt konversation via dator på jobbet som han inte har tillgång till.

Nä, jag tycker egentligen det är ganska respektlöst att hålla på med sexprat med kompisar och kollegor gentemot sin partner. 

Svar på tråden Tror min tjej är otrogen