Anonym (Ka) skrev 2018-12-07 16:21:29 följande:
Men jag sa inte att det gäller alla.
Samtidigt ändrar sig saker med tiden. det hon tyckte var ok då kanske hon inte tycker nu.
Respekt och tilltro är färskvara.
Vet inte hur din fru är men hon kanske har liknande konversationer med sina kollegor och kompisa
Nu vet jag att du och jag oftast har liknande åsikter så min fundering är om du inte tycker det är mer ok med den typen av snack eftersom du själv gör det..??
Det är ju så vi människor funkar.
Allt i en relation är färskvara det är därför det är så viktigt att ha en fungerande kommunikation.
Japp, jag kan hålla med om att folk man inte har koll på är knepigare än vänner som båda känner. Och där håller jag med om att man egentligen inte vet vilken slags relation de har. Men även där borde väl samma princip kunna gälla? Att man stämmer av med sin partner om vad som är ok, om personen inte tycker det är ok för hon inte vet vilken slags relation man har med sin kollega så får man respektera det?
Vad ens partner snackar med andra om och vilka hon snackar med kommer man aldrig ha koll på, det är väl som mycket annat i alla slags förhållanden, man måste ha någon slags grundförtroende för varandra för att det öht ska fungera.
Njae, jag vet som sagt inte om jag vinklar det till att vara ok bara för att jag tycker det är ok eftersom jag inte utgår ifrån vad jag tycker utan från vad min partner tycker. Hade jag enbart utgått ifrån vad jag tycker så hade jag ju bara sagt att det är ok oavsett vad min partner tycker. Man kan ju lika gärna vinkla det åt andra hållet, om ens partner är väldigt svartsjuk och kontrollerande och tycker att man inte får snacka med någon ur motsatt kön, så blir det ju lika fel där om man själv ska behöva anpassa sig till det. Det är väl som allt annat i ett förhållande, man får försöka hitta någon slags jämvikt och kompromisser. Allt kan ju inte alltid vara precis som man vill ha det när man delar sitt liv med någon annan.
Vad är egentligen respekt för andra? Är det att respektera deras känslor och tankar? Om det är så, varför skulle det vara fel att göra något de är ok med?
Människor är olika och vi kommer alltid göra eller tycka saker saker som andra inte håller med om. Men huvudsaken tycker jag är att man kör med öppna kort och respekterar varandras känslor.