Inlägg från: lilly |Visa alla inlägg
  • lilly

NÄR visste ni att det var dags att avliva?

Vår katt fick en stor bula /ruva på ryggen precis innan svansen som vi först inte brydde oss om. Vi trodde att det var en sårskorpa efter att hon varit i bråk eller något men efter ett tag gick vi till veterinären. Där sa dem att det var en godartad tumör som gick att operera bort, men man kunde inte garantera att den inte skulle komma tillbaka. Katten var då 11 år gammal så vi bestämde oss för att det får gå som det går. Hon verkade inte lida av den. Hon åt, sprang och var kelen som vanligt. Det följande året blev det dock värre för varje månad. Bulan växte, hon blödde ner precis vart hon än gick, kräkte upp all mat och pälsen var helt gul. Min mamma ringde veterinären igen som föreslog avlivning. Vi visste att det var det rätta för hennes skull. Vi kunde inte ha det så längre. Vi bokade tid för avlivning och visste det en vecka innan, vilket är fruktansvärt! Känns som en tickande bomb. "nu är det två dagar kvar, nu är det imorgon, nu är det 12 timmar ". Jag hade mardrömmar och mådde skit.

Var inte med på avlivningen, kunde inte. Men mina föräldrar var där, de sa att det var fint med ett litet ljus i rummet. Sen hade de gett henne sprutan i magen och det tog fem minuter innan hon slutade andas.

Vi vet att det var det bästa för henne, men visst gör det ont fortfarande att ha förlorat henne. Vi hade henne sen hon var en liten kattunge, jag var med vid hennes födsel..

Det är ett supertufft beslut som man inte vill ställas inför, men i slutändan måste man se till djurets bästa :/

Svar på tråden NÄR visste ni att det var dags att avliva?