Inlägg från: tankfull |Visa alla inlägg
  • tankfull

NÄR visste ni att det var dags att avliva?

Om hon inte har direkt ont och hon verkar ha livskvalité tycker jag man kan avvakta lite.

Jag har haft samma frågeställning fast med hamster där alla får tumörer mot slutet. Pratade med två olika veterinärer och de sa olika: en tyckte att man ska gå efter om de äter och rör sig, den andra sa det där med att de döljer att de är skadade. Jag tänker att det kanske kan ligga något i att djur döljer att de är sjuka, men de borde faktiskt inte kunna äta eller leka om de verkligen mår dåligt.
    Så tänker jag i alla fall.
    Och det är skillnad om djuret har en tumör som trycker på halsen och påverkar andningen eller kanske en tumör som trycker på hjärnan och gör ont - men sitter tumören på ett ställe som inte påverkar djuret så mycket är det också skillnad.
    Vi har just nu en hamster som har en tumör stor som en vindruva, men den sitter på sidan av kroppen och hamstern kan fortfarande röra sig och äter med god aptit.

Önskar dig lycka till med din underbara hund, det är alltid svårt att säga adjö till våra vänner, stora som små.

• tankfull
    Junibarn skrev 2018-11-30 11:38:54 följande:

Tack för era svar!! Ja detta är verkligen svårt... hon äter och busar nästan mer än vanligt just nu. Men samtidigt så har jag fått ett utlåtande där dom sa att hon lider av pågående tandlossning och att tumörerna b ö r göra ont.

Men jag tycker man borde märka det på att han inte vill busa eller kan äta.... vill iofs inte heller låta det gå så långt till Att hon börjar lida.... blir galen så svårt detta är mär allt hon utstrålar inte säger att hon mår dåligt...

Förstår dig verkligen. Det jobbigaste är att man ska "leka gud" och vara den som tar beslutet om när någon annans liv är slut. Gå på känslan i ditt hjärta och din mage. 
  • tankfull
    Bananböjaren skrev 2018-11-30 16:40:37 följande:
    Jag är inte grym, jag är pro life. Vilket inte du är. Jag respekterar inte människor som avlivar en hund med motiveringen att det var bäst för hunden. Hur fan kan dom veta vad som är bäst för hunden? Jag respekterar heller inte människor som gör abort med samma motivering.

Det finns ingen värdighet i att dö. Det finns bara två alternativ, att leva eller dö, då väljer jag leva hundra gånger av hundra. Vad fan är lite fysisk smärta för motivering att mörda?
    Okej, så du respekterar inte folk som gör abort heller? Nej, men det förklarar ju vilken typ av människa du är. Man utan barn va? Aggressiv i språket men pratar om värdighet och pro Life.
    I naturen blir det svagaste djuret sönderslitet levande av rovdjur och dör en både skräckfylld och plågsam död. Ibland blir den svagaste helt enkelt kvarlämnad av flocken åt sitt öde. De djur som är sjuka och skadade blir således avlivade i naturen också, bara inte på ett lika fint och lugnt och smärtfritt sätt som hos veterinären. Ett djur kan inte tala om hur det mår, vi måste tolka det och de allra flesta djurägare älskar sitt djur så fruktansvärt mycket att man inte står ut med tanken på att djuret plågas. De som har djur i Sverige har oftast möjlighet att låta dem dö på ett värdigt lugnt och kärleksfullt sätt istället för på det sätt som naturen själv står för.
Svar på tråden NÄR visste ni att det var dags att avliva?