• Anotherone

Fråga om FK/SGI/FP/Sjukpenning LÅNGT

Jag gör precis.på samma sätt och för mig var det inga problem. Så sent som i onsdags ringde jag FK för att fråga i vilken ordning man gör. Fick vettiga svar. Loggade in och lade först in fp för de vardagar jag inte jobbat i nov och sen sökte jag sjukpenning för 3 dagar då jag inte kunde ta ut fp pga sjukdom.

• Anotherone
    Tulpanblomman1 skrev 2018-11-30 23:17:03 följande:

Åh! Då finns det kanske hopp ändå, att min SGI inte sänks? Jag ringde (efter samtalet) till en handläggare på föräldrapenning, för att fråga samma som du, men enligt den personen skulle jag först lägga sjukpenningen, och därefter föräldrapenningen, vet inte om det spelar roll från fall till fall? Har du gjort såhär förut, blivit sjuk innan du lagt dagar? (Tänkte mest hur beslutet från sjukpenning blev då?)

Hej!

Nej det här är första gången under den här f-ledigheten som jag varit så pass sjuk att jag sjukanmälde mig. Min fråga var egentligen om jag verkligen ska lägga fp först och sen byta mot sjuk. För det känns bakvänt. Utifrån hur ärendena hanteras så kan det ju bli så att de först betalar ut fp och sen får backa det, rätta och betala ut sjuk istället. Men först pratade jag med en person på föräldrapenning som sa att det behöver finnas ett ärende om fp först. Så då la jag in alla dagar för nov och stängde ärendet. Därefter klickade jag på min sjukanmälan (som jag gjorde när jag blev sjuk) och sökte sjukpenning 3 dagar.

Nu såg jag att fp-ärendet var klart redan men sjuk-ärendet är pågående så det blir väl en justering sen då. För fp'n skulle betalas ut redan kommande vecka.

Mitt barn är också äldre än 1 år men jag har skyddat min SGI med 5 dagar jobb/fp per vecka sen ettårsdagen så det borde inte vara några problem!
  • Anotherone
    Tulpanblomman1 skrev 2018-12-07 18:38:12 följande:

Hej igen! Hur går det för dig? Något nytt? Jag känner mig så orolig att min SGI ska nollas. Vilken jul, va... :(

Hej, nej det ärendet har inte uppdaterats i Webtjänsten än. Och det verkar inte som att de skickat någon begäran till arbetsgivaren om att intyga hur mycket jag jobbar heller. Så jag kanske inte ens har blivit tilldelad en handläggare?
Svar på tråden Fråga om FK/SGI/FP/Sjukpenning LÅNGT