• katinka1

Vigselringen på högra ringfingret??

Hej!

Det här kunde även passa till bröllopsförberedelser, men ni "utlänningar" kan säkerligen hjälpa mig utlänning bättre:

Vem kan säga mig om man bär vigselringen på högra ringfingret i nåt mer land än Tyskland? Tydligen är det bara det landet som det är så, men jag vill gärna försäkra mig innan jag påstår det själv. Jag har bara hört det genom en kompis som hört det från en kollega, som hört det........

Tack för hjälpen på förhand!

Katarina

• Svar på tråden Vigselringen på högra ringfingret??
  • Millan1972

Hej! Jag vill också komma med ett inlägg. Här i Holland har man också ringen på höger hand. Förlovningsringen på vänster men sen när man gifter sig på höger.

• MamaMari

I Norge har man førlovningsringen på høger hand och byter till vænster nær man gifter sig

• Namsterdam

Här i Nederländerna har katoliker vigselringen på vänster hand och protestanter på höger hand. Some nåt "hemligt" tecken. Typ, vi tillhör samma klubb...

• MessyTessy

Kurder har förlovningsring till höger och då de gifter sig byter de hand till den vänstra

• mamman til Tuva

mama mari: jeg er norsk og jeg har aldrig hört at man har gifteringen på venstre hånd? hvor i Norge er det?
    /Kristine

• Alvi

I vilka länder har man INTE förlovningsringen på höger hand då...??

Jag är en glad sork som njuter av livet...!
  • LottaRos

Sverige!

Sverige verkar ju nästan vara ensamt om att använda vänsterhanden till förlovnings- o vigselringar!

• Svimpe

I polen har de vigselringen på höger ringfinger och vad jag vet så har de förlovningsringen till vänster.
    Jag har nästan för mig att hela centraleuropa har vigselring till höger.

En annan intressant detalj: i sverige har man förlovningsring på fingret och när man gifter sig lägger man bara till en lika dan så att man har två. I tyskland tar änkor på sig sin mans vigselring och har då två lika dana...gifta svenskor ser därför ut som änkor i tyskars ögon.

Svar på tråden Vigselringen på högra ringfingret??