• katinka1

Vigselringen på högra ringfingret??

Hej!

Det här kunde även passa till bröllopsförberedelser, men ni "utlänningar" kan säkerligen hjälpa mig utlänning bättre:

Vem kan säga mig om man bär vigselringen på högra ringfingret i nåt mer land än Tyskland? Tydligen är det bara det landet som det är så, men jag vill gärna försäkra mig innan jag påstår det själv. Jag har bara hört det genom en kompis som hört det från en kollega, som hört det........

Tack för hjälpen på förhand!

Katarina

• Svar på tråden Vigselringen på högra ringfingret??
  • educated ninja

jag hade för mig att araberna gör så...

• Willowtree

Jag tror att det är i Förenade Arabemiraten som man bär förlovningsringen på höger och sedan byter till vänstra handen när man gifter sig.

• Isidorro

I Grekland bär man vigselringen på höger.

• Toadstool

Norge är jag 100% säker på.

• Mumsen

I polen med.

I ortodox tradition bär man sin vigselring på den hand man gör korstecknet, d.v.s. höger.

• MayaS

I danmark har man oxå vigselringen på höger hand.. Jag vet eftersom mina föräldrar är danska... Mamma flyttade hennes ring när de flytta hit till Sverige... Pappa har fortfarande sin på Höger

• katinka1

Jasså det har att göra med ortodox eller inte. Det är kanske nåt katolskt också?!?

Tack så hemskt mycket för svaren!! Vi kan inte riktigt bestämma oss vilket finger vi ska sätta ringen på. Det är ju egentligen väldigt smidigt med vänstra, för vanligen arbetar man ju mer med högra (om man är högerhänt vilket vi är). Skulle ni ta enligt svensk tradition då?? Vi gifter oss i Tyskland, men man kan väl blanda traditionerna?

• anna68

På Island har man också vigselringen på höger hand, efter vad jag har hört...Och så jag och min man, vi har det också än om vi är svenska båda två...vi har det pga att min förlovningsring som sitter på vänster hand är så bred att det inte var snyggt att sätta ytterligare en ring på det fingret, och sambons vänstra finger var redan upptaget av en ring som hans pappa gjort åt honom!

• lillsmurfen

Min systers mans bror (hängde ni med där) gifte sig i helgen med en tjej från Asien och där över har dom ringarna tydligen på höger hand. Hon satte nämligen den där först men ändrade den sen för som hon sa själv "jag bor ju för 17 i Sverige".

Svar på tråden Vigselringen på högra ringfingret??