• AnonymMänniska

    Bygga liten timmerstuga utan bygglov eller tomt?

    Hej!


    Jag har gått i tankarna att bygga en liten timmerstuga mitt i en vacker skog, kanske nära en flod, långt bort från städer och byar. Tänker inte bo där permanent, utan knappt en vecka en gång per år kanske. Ingen jakt eller sånt. 

    Det känns orimligt att lägga hundtusentals kronor på att köpa tomt, och sen gå en krånglig väg för bygglov när jag egentligen bara vill bygga en enkel timmerstuga på 10-20 kvadratmeter.


    Självklart ska stugan inte stå på privat mark. Jag ser i hitta.se som visar tomtgränser att det finns skogsmark som inte har någon ägare? Tänkte hugga ner 20-40 medelstora granar för att bygga stugan med.


    Någon som vet vad kan hända om kommunen/någon myndighet hittar stugan? Eller kanske bara ge tips och råd för hur det kan gå så smidigt som möjligt. 

    Inte intresserad av moralomdömen. 


    Tack för svar på förhand


    Glad


     

  • Svar på tråden Bygga liten timmerstuga utan bygglov eller tomt?
  • Anonym (Psss)

    Tror all mark ägs av någon. Om inte en privatperson så av kommun eller staten. Om jag kollar där jag bor på kartgränser på hitta.se så ser man bara "markerat" gränser där privatpersoner bor. Men jag vet att utanför markeringen äger Stockholms stad marken. Även fast den inte är blåmsrkerad på kartan. Så tror inte att ingen har marken bara för att du inte ser det på kartan.

  • Anonym (Bo)

    Ts lär ju bli åtalad för stöld (vet inte vad värdet på träden kan tänkas vara?) och få stugan förstörd till att börja med...

    )


    Nonym skrev 2018-12-08 09:19:08 följande:

    Att hugga ner någon annans träd är ett allvarligt brott


  • AnonymMänniska

    Men kan man verkligen bara ringa kommunen/privata ägaren och fråga om tillstånd att bygga liten timmerstuga utan egen tomt eller bygglov? Tänkte inte det skulle spela någon roll när det finns flera miljarder granar därute, men det känns självklart tryggare om jag får köpa granarna.

  • Nonym
    Anonym (Bo) skrev 2018-12-08 09:37:06 följande:

    Ts lär ju bli åtalad för stöld (vet inte vad värdet på träden kan tänkas vara?) och få stugan förstörd till att börja med...

    )


    Nej.. allvarligare brott än så..
  • Nonym
    AnonymMänniska skrev 2018-12-08 09:44:58 följande:

    Men kan man verkligen bara ringa kommunen/privata ägaren och fråga om tillstånd att bygga liten timmerstuga utan egen tomt eller bygglov? Tänkte inte det skulle spela någon roll när det finns flera miljarder granar därute, men det känns självklart tryggare om jag får köpa granarna.


    På kommunens mark kan det bli svårt, men på privat mark kan du nog få lov att hyra.. men att fälla ett gäng träd mitt ute i skogen är inte då himla lätt.. och sen bearbetningen av virket för att bygga..

    bättre du hyr en stuga någon gång varje år.. finns garanterat stugor att hyra mitt ute i ingenstans..
  • Anonym (12345)

    I vilken del av sverige pratar vi om, skåne, norrland?

  • Bibbidi

    Oj. Det där kommer du garanterat bli polisanmäld för om du blir påkommen och inte har tillstånd av markägaren. All mark ägs av någon, det som brukar synas är bara tomtgränser exc men marken ägs ju ändå av någon. 

    Ring till kommunen och kolla vem som äger marken och ta kontakt därifrån. Att bara åka ut, hugga ner en massa träd, och bygga en liten stuga är som att be om att få en polisanmälan och kraftigt skadestånd på sig.

  • Bibbidi
    Anonym (12345) skrev 2018-12-08 11:16:35 följande:

    I vilken del av sverige pratar vi om, skåne, norrland?


    Det spelar ju ingen roll. Även om det är lite glesare mellan folket norrut så blir man påkommen blir man ju påkommen. Urbota korkat.
  • Anonym (ddd)

    Jag tror du skojar TS, för alla fattar väl att man inte bara kan kapa ner 20-40 granar? 

    Om du tänker vara där så lite som en vecka per år kan du väl hellre hyra en stuga som redan finns i en skog? Det finns sådana om du letar. 

    Om det är själva byggandet du är ute efter kan du väl gå med i nån förening med det intresset? 

  • Anonym (ddd)

    När inte ens en same som har en kåta på mark som deras förfäder brukat i hundratals år, inte får ha kvar den för myndigheterna, så tror jag dina planer blir svåra att genomföra

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6928371 

  • Bibbidi
    Anonym (ddd) skrev 2018-12-08 13:40:43 följande:

    När inte ens en same som har en kåta på mark som deras förfäder brukat i hundratals år, inte får ha kvar den för myndigheterna, så tror jag dina planer blir svåra att genomföra

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6928371 


    Länken fungerar inte. 
  • Jamesdio

    Är nog så gott som omöjligt att genomföra!

    Köp istället timmer eller en byggsats och byggd din stuga på hjul, så kan du dra den med dig till valfritt ställe varje år.

  • Furti
    AnonymMänniska skrev 2018-12-08 09:09:07 följande:

    Hej!


    Jag har gått i tankarna att bygga en liten timmerstuga mitt i en vacker skog, kanske nära en flod, långt bort från städer och byar. Tänker inte bo där permanent, utan knappt en vecka en gång per år kanske. Ingen jakt eller sånt. 

    Det känns orimligt att lägga hundtusentals kronor på att köpa tomt, och sen gå en krånglig väg för bygglov när jag egentligen bara vill bygga en enkel timmerstuga på 10-20 kvadratmeter.


    Självklart ska stugan inte stå på privat mark. Jag ser i hitta.se som visar tomtgränser att det finns skogsmark som inte har någon ägare? Tänkte hugga ner 20-40 medelstora granar för att bygga stugan med.


    Någon som vet vad kan hända om kommunen/någon myndighet hittar stugan? Eller kanske bara ge tips och råd för hur det kan gå så smidigt som möjligt. 

    Inte intresserad av moralomdömen. 


    Tack för svar på förhand


    Glad


     


    Det finns ingen mark utan ägare.

    Skaffa tält, husvagn eller husbil och fricampa.
  • sextiotalist
    AnonymMänniska skrev 2018-12-08 09:09:07 följande:

    Hej!


    Jag har gått i tankarna att bygga en liten timmerstuga mitt i en vacker skog, kanske nära en flod, långt bort från städer och byar. Tänker inte bo där permanent, utan knappt en vecka en gång per år kanske. Ingen jakt eller sånt. 

    Det känns orimligt att lägga hundtusentals kronor på att köpa tomt, och sen gå en krånglig väg för bygglov när jag egentligen bara vill bygga en enkel timmerstuga på 10-20 kvadratmeter.


    Självklart ska stugan inte stå på privat mark. Jag ser i hitta.se som visar tomtgränser att det finns skogsmark som inte har någon ägare? Tänkte hugga ner 20-40 medelstora granar för att bygga stugan med.


    Någon som vet vad kan hända om kommunen/någon myndighet hittar stugan? Eller kanske bara ge tips och råd för hur det kan gå så smidigt som möjligt. 

    Inte intresserad av moralomdömen. 


    Tack för svar på förhand


    Glad


     


    Som  alla andra skriver, så ägs all mark av någon, att det inte finns tomgränser markerade på hitta är av den enkla anledningen att det inte är mark där det finns tomter, dvs ingen mark avsedd för byggnation.

    Man får inte avverka skog på annans mark, man får inte uppföra permanenta byggnationer på annans mark och inte utan bygglov.

    Så fortsätt att drömma, för det är där det kommer stanna
  • Anonym (ddd)
    Bibbidi skrev 2018-12-08 13:52:53 följande:
    Länken fungerar inte. 
    Då får du kopiera hela och klistra in den av handkraft Glad Man ser ju hela länken i inlägget , inget problem. 
  • Anonym (Petra)

    Som de andra skriver ägs all mark av någon - privatperson, företag, kyrkan osv. Man behöver bygglov även för en liten stuga. Utifrån din tanke att "hugga ner 20-40 medelstora granar för att bygga stugan med" tänker jag att du kanske inte heller har tillräckligt med kunskap för att göra det... 

    Vi äger skog och hade inte uppskattat om någon gjort som du tänker göra...

    Jag förstår din tanke, men köp/låna istället ett rejält tält och sov i det! Iofs får man inte göra det i en vecka i sträck heller, men beroende på var det är kanske ingen ser dig, och skulle någon protestera är det ju bara att byta plats! (Svårare med en stuga...)

  • Steven01

    All mark ägs av någon och den/dom ägnar sig åt jakt och skogsbruk på dessa marker och kommer garanterat att märka om du bygger ett timmerhus där.
    Men jag skulle råda dig ts att köpa en bit mark, det går att få för några hundra tusen.

Svar på tråden Bygga liten timmerstuga utan bygglov eller tomt?