Inlägg från: Workingmom |Visa alla inlägg
  • Workingmom

Less på speltjatet!

Min bägare har sedan länge runnit över och jag är så less på prat om tv-spel konstant! I detta fall Fortnite som aldrig verkar gå ur tiden!

Mina barn 8,9 & 11 (pojkar) har begränsad skärmtid. 2,45 tim på vardagar och 4 timmar på helgen. Denna tid använder de mest till spel.

På helgen om vi bara ska vara hemma brukar de spela 2 timmar på fm sen är det paus.

Men däremellan är det konstant tjat om när de får spela igen.

Om vi ska åka iväg och hitta på något är den ständiga frågan.. "kommer vi hinna spela när vi kommer hem?"

De har slutat uppskatta bio, lekland eller andra utflykter. De är mest nöjd när dom får vara hemma och spela.

Men jag är så trött på detta speltjat.

Kan jag få lite tips på hur jag ska göra?

Det tråkiga i allt detta är att när de spelar så bråkar dom och svär åt varandra. När de inte spelar slåss dom, brottas, klankar ner på varann.

Det är väldigt sällan de leker och har en god ton.

Jag får lösa konflikter, ge dem tillsägelser gång på gång. Hota med att de inte får spela. Och när det blir konsekvenser av deras handlingar blir det ett helvete rent ut sagt.

Jag är sååååä trött på detta. Det tär på mitt humör. Jag och min man blir ovänner (inte hans barn) Jag känner mig usel som låtit det gå så här långt.

Vi har en dålig atmosfär hela tiden.

Jag blir trött på deras tjat och slutar tillslut att svara för jag blir så trött på det. När jag vet att det enklaste är att jag ger dem konkreta svar.. suck.

Hur kommer jag mig ur denna onda cirkel!!?

• Svar på tråden Less på speltjatet!
  • Workingmom
    Vejden skrev 2018-12-09 21:47:50 följande:

Tala om för dem att om de tjatar om att spela, eller bråkar med varandra, så blir det inget spel alls mer den dagen (eller nästa dag om skärmtiden för dagen ändå redan är slut).

Det är beprövat. Men värt att påminnas om.
  • Workingmom
    Vejden skrev 2018-12-09 21:55:34 följande:

Vad menas med beprövat och "påminnas" om? Det ska hållas stenhårt på, varje gång. Har du gjort det?

Ska jag vara ärlig så har jag nog varit stenhård och sedan kommer det sakta smygandes tillbaka och man är åter igen i bråkträsket.

Du har så rätt. Jag ska ta på mig hårdhandskarna nu. Som vi har det hemma är ohållbart
  • Workingmom

Ni alla skriver så bra saker.

Mycket av det gör vi.Men tyvärr alltid med gnäll och bråk innan. Vintertid har vi gjort många utflykter med skoter. Oftast uppskattat en stund innan gnället kommer om när vi ska åka hem och när de får spela. Förra sommaren hade vi i  helt spelfritt när solen sken. Snacka om att de blev glad när det regnade.

Jag kan villigt erkänna att jag har brustit i mitt föräldraskap då jag av lathet låtit dem spela för att slippa det fysiska bråket som blir när de av tristess går på varandra.

Vi brukar baka, spela sällskapsspel, pyssla, vara ute (på vardagar är de mest ute själva med kompis)
    De har varsitt PS4, 2 har de tjänat ihop och köpt själva. Detta för att få lite husfrid. (åter igen lathet från min sida)
    Men hur tusan orkar man som förälder jobba mer än heltid och sedan vara pigg och allert för en massa aktivieter efter matlagningen på kvällarna?
    Mina barn kommer dessutom hem 2 timmar innan mig så det är omöjligt att förbjuda spel den tiden.
    Vi har inte heller speltid utan skärmtid och den är 2 tim och 45 min per vardag och 4 timmar på helg. Där går förstås tid bort om vi ska göra annat.
    De får inte spela före kl 9 på morgonen (helg) och inte efter 19:00 (vardag)
    Det fungerar rätt bra.

Men ni har så rätt i det ni skriver om att inte tillåta bråk eller tjat. Och det där spelet som någon av er tipsade om, Overcooked, verkar intressant.
    Innan Fortnite spelade vi tillsammans, ett annat spel. dock slutade det alltid i bråk för ett av barnen då det gick dåligt.

Jag ska minska ner skrämtid. Bli mer konsekvent. Inte tillåta elaktheter mellan varandra och försöka aktivera dem mer med annat1

• Workingmom
    Tow2Mater skrev 2018-12-10 23:51:53 följande:

Kanske organiserad sport så de får ur sig lite energi? Bråken verkar ju inte vara direkt relaterat till spelandet, utan mer tristess.

Helt klart är det så. Tyvärr bor vi i Norrland och det enda jag kan erbjuda mina barn är hockey. Den äldsta vill inget, mellersta är ingen sportkille alls, det är bara den yngsta som verkligen vill och då är det bara 1 gång i veckan.

Ska det vara annat så måste vi åka 7-8 mil och det har man inte råd/tid med.
  • Workingmom

Jag och min man satte oss ner igår och gjorde upp hur vi ska ha det.

Att tvärt strypa deras skärmtid känns hårt.

Den yngsta är ju hemma redan kl 13 och då oftast själv en stund.

Jag försöker komma hem så att vi kan vara tillsammans.

Klart allt blir lite lättare när min man äntligen kommer vara pappaledig och hemma med vår minsta. Så kanske jag hinner mer på jobbet när jag inte behöver ta hand om bebis samtidigt. Och då kan ta mig tid att åka hem tidigare.

Men som det ser ut nu blir det klarare regler.

Klarar man inte av att spela utan att bråka/skrika/gapa så får man en varning. Fortsätter det stängs spelet av och tiden minskas varje dag för resten av veckan.

De är hos oss endast varannan vecka.

(Hos fadern finns inga begränsningar vad jag förstått)

Sköter de sig inte kan de leda till att skärmtiden helt försvinner en veckan.

Jag känner mig pepp.

Vill tillägga att pojkarna själv har skrivit en lista på vad de kan göra när de inte spelar.

En toppenlista att ta fram när de säger att "det finns inget att göra"

• Workingmom
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-12-11 10:29:31 följande:

Oj, vad långt till närmaste idrottsklubb. Finns det inget för barnen i närheten? Scouter, friluftsfrämjandet eller kommunal musikskola? Finns andra barnfamiljer i grannskapet? Kan ni slå er ihop och göra något tillsammans, ni måste ju ha gott om natur för olika typer av friluftsliv? Klart grabbarna har det tråkigt och går varandra på nerverna om det inte finns något att göra och inga kompisar utan bara bröder. Spelandet är väl det de kan göra, förstår att de vill spela.

Ja, det är tråååkigt när valen är få.

Däremot har vi annat som jag värderar högt. Vi har badstrand där endast "känt" folk från byn uppehåller sig.

Fritt och nära till natur. Pojkarna får prova på både cross,skoter och andra mindre fordon under lugna förhållanden.

Vi kan bygga egna pulkpackar. Nära till slalombacke (även om det är lite dyrt)

Men nu när det är mörkt och kallt och snön ej landat ordentligt ännu så är det en "tråk" period.

Kompisar har dom, massor i byn. De kommer titt som tätt och knackar på men mina grabbar är nog de tråkigaste kompisarna.
  • Workingmom
    Limajo skrev 2018-12-11 17:20:01 följande:

Mer regler och straff. Tror du verkligen det är vägen framåt ts?

Nej, inte mer regler och straff. Tydligare regler och konsekvenser om man inte kan följa dessa.

Är det inte så livet ser ut?

Har du någon bättre idé får du gärna dela med dig.

Jag har försökt med det mesta tycker jag..
  • Workingmom
    Nattviol skrev 2018-12-12 22:44:18 följande:

Kan bara svara för mina barn (åren strax över och under din). 

Nej. Det gör inte alla andra barn. Mina kan titta på tv, på disneydags beroende på när vi äter frukost och om vi ska iväg eller inte. 

Sedan får de har "tråkigt" och hitta på nåt annat själva.

Jag förstår att folk gör olika. Olika människor gör på olika sätt.

Denna skärmtid satte vi gemensamt, jag och mina barn.

Tyvärr jobbar jag mycket då jag är egenföretagare och önskar jag kunde vara hemma mer med mina barn.

De vill inte vara på fritids efter skolan då de redan är där så mycket när de är hos sin pappa.

Mina barn tittar också på tv på morgonen då de inte kan spela och vara lugna samtidigt.

Vill lixom inte vakna till en massa skrik och bråk.

Innan skolan spelar de inte alls, inte tv heller.

Vi har ingen skärmtid efter kl 19 för att de ska varva ner innan läggdags.

Grattis till dig som lyckats få så fina barn som kan ha tråkigt utan att ha ihjäl varandra.

Jag får bara inse att jag misslyckats som förälder.
Svar på tråden Less på speltjatet!