Less på speltjatet!
Min bägare har sedan länge runnit över och jag är så less på prat om tv-spel konstant! I detta fall Fortnite som aldrig verkar gå ur tiden!
Mina barn 8,9 & 11 (pojkar) har begränsad skärmtid. 2,45 tim på vardagar och 4 timmar på helgen. Denna tid använder de mest till spel.
På helgen om vi bara ska vara hemma brukar de spela 2 timmar på fm sen är det paus.
Men däremellan är det konstant tjat om när de får spela igen.
Om vi ska åka iväg och hitta på något är den ständiga frågan.. "kommer vi hinna spela när vi kommer hem?"
De har slutat uppskatta bio, lekland eller andra utflykter. De är mest nöjd när dom får vara hemma och spela.
Men jag är så trött på detta speltjat.
Kan jag få lite tips på hur jag ska göra?
Det tråkiga i allt detta är att när de spelar så bråkar dom och svär åt varandra. När de inte spelar slåss dom, brottas, klankar ner på varann.
Det är väldigt sällan de leker och har en god ton.
Jag får lösa konflikter, ge dem tillsägelser gång på gång. Hota med att de inte får spela. Och när det blir konsekvenser av deras handlingar blir det ett helvete rent ut sagt.
Jag är sååååä trött på detta. Det tär på mitt humör. Jag och min man blir ovänner (inte hans barn) Jag känner mig usel som låtit det gå så här långt.
Vi har en dålig atmosfär hela tiden.
Jag blir trött på deras tjat och slutar tillslut att svara för jag blir så trött på det. När jag vet att det enklaste är att jag ger dem konkreta svar.. suck.
Hur kommer jag mig ur denna onda cirkel!!?