Inlägg från: Nattviol |Visa alla inlägg
  • Nattviol

Less på speltjatet!

Är det 2,45 per dag eller fördelat på alla vardagar mån-fred? 

Är det per dag så förstår jag dem, de har ju fått ett beroende av spelet. 

Ingen aning om hur ni bor, men du som förälder måste ju isf sätta stopp. 

Ut i skogen (skit i regn, det finns regnkläder och ta med varm oboy), åk skridskor, spela brädspel, uppmuntra dem att _leka_ med sina vänner, lämpa över en hög serietidningar eller böcker på dem, låt dem baka - vad som helst. Typ. 

Har också en i samma ålder som dina, men vi är rätt hårda så de vet vad som gäller här. Blir det sådant tjat/bråk här så är det spelförbud i allt från från en dag till "veckans slut" vad det nu innebär av vilken dag man är på.

Gör de något annat på fritiden? Idrott eller annan aktivitet? Det är ju också intressant att ta med i beaktningen. 

• Nattviol
    Alexi skrev 2018-12-12 14:50:15 följande:
    Fast det är inte alls svårt att komma upp i fyra timmar skärm på helgerna. Vår åttaåring vaknar 06.30-07 och sen sitter han oftast med någon sorts skärm tills alla är vakna, ätit frukost och slöat. Då har det lätt gått några timmar.

Sitter andra barn inte med skärm på morgnarna?
    Kan bara svara för mina barn (åren strax över och under din). 
    Nej. Det gör inte alla andra barn. Mina kan titta på tv, på disneydags beroende på när vi äter frukost och om vi ska iväg eller inte. 

Sedan får de har "tråkigt" och hitta på nåt annat själva.
  • Nattviol
    Workingmom skrev 2018-12-13 06:34:58 följande:
    Jag förstår att folk gör olika. Olika människor gör på olika sätt.

Denna skärmtid satte vi gemensamt, jag och mina barn.

Tyvärr jobbar jag mycket då jag är egenföretagare och önskar jag kunde vara hemma mer med mina barn.

De vill inte vara på fritids efter skolan då de redan är där så mycket när de är hos sin pappa.

Mina barn tittar också på tv på morgonen då de inte kan spela och vara lugna samtidigt.

Vill lixom inte vakna till en massa skrik och bråk.

Innan skolan spelar de inte alls, inte tv heller.

Vi har ingen skärmtid efter kl 19 för att de ska varva ner innan läggdags.

Grattis till dig som lyckats få så fina barn som kan ha tråkigt utan att ha ihjäl varandra.

Jag får bara inse att jag misslyckats som förälder.
    Hahaha! Jag har väl inte sagt att mina inte försöker ha ihjäl varandra mellan varven eller att du är en misslyckad förälder? 

Mina kan också bråka, sitta på samma fläck, trots att vi har flera kvadrat att fördela oss på,och hålla på - likaväl som de i nästa sekund kan asgarva ihop. Tror faktiskt att jag och min bror bråkade mer än vad mina barn gjort så det är väl alltid något  

Frågar du dina barn så tror jag inte du är misslyckad överhuvudtaget. Du kan förmodligen inte vara bättre mamma än just du för dina barn. Hjärta

Problemet är nog det som vi alla har - vi offrar oss väldigt gärna och väldigt mycket för våra barn. Samtidigt som många idag jobbar 100%. 

Det är nog inte frågan om de vill vara på fritids eller inte oavsett hur mycket de är där när de är hos pappan, det är kanske en fråga om hur mycket fritidstid DU behöver för dem, för att fixa ditt egna företag. Sätt dig själv i första hand i det fallet. Har du väl fått din del i det hela så har du mer ork att ta barnens del också. 

Kom ihåg - du är en grym mamma för dina barn! 
Svar på tråden Less på speltjatet!