Inlägg från: tvillingmammaVastmanland |Visa alla inlägg
  • tvillingmammaVastmanland

Less på speltjatet!

Det är mycket speltid tycker jag för så små pojkar.

Speltiden har en tendens att öka för varje år, så jag tycker ni bör bryta den.

Dataspelen har vissa positiva effekter men också negativa, så det bör inte ta överhand, särskilt inte hos så unga barn.

Det bästa är nog om ni kan få dem engagerade i någon organiserad aktivitet, som ger dem möjlighet att göra andra saker också.

Jag har en tonåring som spelar mycket. Han sköter dock också skolan, pluggar minst två timmar om dagen, tränar fyra gånger i veckan och lägger sig 22 på vardagskvälla. Men allt går ut på att vi måste begränsa spelandet, varje dag. Tyvärr.

Jag hoppas han utvecklas till den dag han skall flytta hemifrån.

Jag tycker också det är svårt att jobba heltid och orka vara aktiv med barnen, vår räddning är schemalagda aktiviteter. Visst, det blir en massa skjutsande, men det är ju lite avkopplande tycker jag och man hinner både lyssna på bilradion och småprata i bilen .Vi gör så att en förälder skjutsar och en lagar middag.

Workingmom skrev 2018-12-11 06:37:26 följande:

Helt klart är det så. Tyvärr bor vi i Norrland och det enda jag kan erbjuda mina barn är hockey. Den äldsta vill inget, mellersta är ingen sportkille alls, det är bara den yngsta som verkligen vill och då är det bara 1 gång i veckan.

Ska det vara annat så måste vi åka 7-8 mil och det har man inte råd/tid med.

Oj, vad långt till närmaste idrottsklubb. Finns det inget för barnen i närheten? Scouter, friluftsfrämjandet eller kommunal musikskola? Finns andra barnfamiljer i grannskapet? Kan ni slå er ihop och göra något tillsammans, ni måste ju ha gott om natur för olika typer av friluftsliv? Klart grabbarna har det tråkigt och går varandra på nerverna om det inte finns något att göra och inga kompisar utan bara bröder. Spelandet är väl det de kan göra, förstår att de vill spela.

Barnen vill inte vara på fritids säger du, men kanske borde de det? Åtm8nstone de två yngsta är ju lite små för att vara ensamma på eftermiddagarna tycker jag. På fritids antar jag att de inre får spela utan gör annat?

Mrs Moneybags skrev 2018-12-13 10:29:51 följande:
    Nej, absolut inte...min 7-åring får sitta i 20 minuter på morgonen, lite längre på helgerna. That's it. Sedan finns det massor av andra saker att göra. Han har ett rum fullt med saker, det är bara att sätta igång, haha. 

Samma gäller dock för mig, jag sitter inte med mobilen i 4 timmar heller. Jag försöker aktivera mig med annat. På helgen kanske vi bakar tillsammans, hjälps åt att städa och tvätta, går en promenad, går på bio, hälsar på någon etc. 
    Jag är glad att inte mobiler och I-pads fanns när mina barn var riktigt små. Det är nog väldigt lätt hänt att man använder dem som barnvakt, för mycket.
    Mina barn fick en smartphone när de var 10 år.
    Ipad hade vi lite tidigare, men bara en till hela familjen.
    Men det är ju annorlunda nu och kräver mer av föräldrarna.
    cosinus skrev 2018-12-13 23:15:28 följande:

Tricket är att få tillbaka kreativiteten igen. Det kräver spelfri tid och uttråkade barn.

Jag brukar börja varje sommarlov med 1 vecka spelfritt. Det är fullständigt asjobbigt i tre dagar och sen halvjobbigt i några dagar till men efter den veckan så kan de spela någon timme på fm och sen sysselsätta sig med annat tills de får spela igen på kvällen.

Har även kört spelfria dagar på terminerna.

Barn som spelar den mesta av sin tid hemma blir extremt okreativa och handlingsförlamade och det är lätt att hann där speciellt om barnen har mycket aktiviteter för då blir den totala speltiden inte så hög men problemet med att de aldrig behöver vara kreativa och underhålla sig själv kvarstår.

Så behöver det inte vara. Min son spelar större delen av sin fritid tillsammans med sina vänner (de samarbetar och pratar på Skype). Nu har han också skaffat sig ett musikprogram och har börjat komponera elektronisk musik. Han kan sitta med det i timmar och jobba. I julklapp har han önskat sig ett elektroniskt piano som han skall kunna koppla till musikprogrammet.  Känns väldigt kreativt tycker jag.  Han har också blivit väldigt lugn av att spela och har fått bättre förmåga till självbehärskning och koncentrationsförmåg. Jag tror faktiskt att spelandet  bidragit till detta. Om man googlar och läser studier så visar det sig faktiskt att de studier som finns visar på en positiv effekt av datorspel. MEN det finns de barn som blir beroende och det kan naturligtvis ge enormt negativa konsekvenser. Det finns också barn som blir väldigt stillasittande och får dålig kondition och kanske tom övervikt, men om man varvar spelandet med andra aktiviteter som träning så tror jag att det oftast är positivt.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/actionspel-bra-for-hjarnan

Elsie Nygren vid Uppsala universitet övertygad om att det positiva överväger det negativa. ? Unga lär sig väldigt mycket av att spela. Det handlar om allt från förmågan att snabbt ta till sig visuell information till att hålla komplexa problem i huvudet. Studier visar att barn som spelar datorspel har god språkförståelse och lättare för att samarbeta, säger hon efter att ha forskat kring barns datoranvändning.

Datorspelande har en positiv effekt för mellanmänsklig tillit
    https://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/nyheter/detalj/datorspelande-har-en-positiv-effekt-for-mellanmansklig-tillit.cid1246409

Spelar ditt barn mycket dataspel på fritiden? Då är chansen stor att det blir bra betyg i engelska i skolan. Forskning från Karlstads universitet visar på ett tydligt positivt samband mellan att spela dataspel på fritiden och skriva bra uppsatser bland elever i årskurs 9.
    https://www.forskning.se/2016/01/21/datorspelande-ungdomar-skriver-battre-engelska/

Limajo skrev 2018-12-14 20:33:58 följande:

Håller med om att det finns mycket positivt med spel och datoranvändning. Men det ska ju inte ta över helt. Forskning visar ju också på riskerna med beroende och ständig stimulans med belöningshormoner. Så det gäller att hitta en balans.

Det där med engelska är ju otroligt påtagligt. De får en enorm hörförståelse. Min son kan titta på engelska filmer utan svensk text och han går i fyran.

Ja, balansen är viktig. Barn och ungdomar måste ju tex också röra på sig.

Men datorspel är nog ändå en av de mest utvecklande aktiviteter man kan ägna sig åt.

Kanske är det ännu mer utvecklande och kreativitetsfrämjande när man använder datorn som verktyg? Spelkonsolerna känns mer begränsande tycker jag, det är mer tillrättalagt?

Jag har flera vänner som inte låtit sina barn spela datorspel, titta på Netflix mm. Dessa barn har då istället fått problem med engelskan i skolan. Kraven på engelska är väldigt höga idag i skolan och tränar man inte engelskan på fritiden kan det vara svårt att hänga med.

IceKitten skrev 2018-12-15 10:53:38 följande:

Vet inte riktigt om jag håller med där. Minecraft finns ju till och börja med även till PS4 (och troligen även Xbox). Sedan är spelen till PS, Xbox och Switch ofta anpassade för att man ska kunna sitta tillsammans i soffan och spela tillsammans. Både mot varandra och genom samarbete beroende på spel. Mario party, FIFA, Overcooked osv.

Det finns även många pusselspel som the Witness och liknande om man vill testa hjärnan lite.

Konsolerna är ju också trevliga och man kan ha både roligt och utvecklas med dem ! Här hemma hos oss finns både datorer och spelkonsoler. I julklapp önskar sig sonen Nintendo Switch. Men jag funderade på om inte dator är ännu mer utvecklande och kanske ger mer grogrund för kreativitet , eftersom det knappt finns några begränsningar i vad man kan göra med en dator. Man lär sig ju också mer teknik.
Svar på tråden Less på speltjatet!